In 2017 besloot Mercedes-Benz haar bedrijfswagengamma uit te breiden met een pick-up: de X-Klasse. Pick-ups hebben in Europa en zeker in Nederland nooit een heel grote rol gespeeld, maar het segment groeit de laatste jaren in populariteit. Daarnaast zijn dergelijke relatief compacte pick-ups heel populair in Australië, Latijns-Amerika en (Zuid-)Afrika. Geen verkeerde zet dus.
Voorgangers
De X-Klasse is de eerste pick-up van het merk die in serieuze aantallen geproduceerd zal worden, maar niet het eerste pick-upmodel van het merk. Voorgangers zijn de lokaal in Zuid-Afrika gebouwde ‘Bakkies’ op basis van de W120 ‘Ponton’ en een beperkt geproduceerde pick-upversie van de W115 in de jaren ’70. Als variant op het thema zijn er nog de 170 V Pick-Up uit de jaren ’30 en de pick-upversies van de G-Klasse, allen met laadbakken die losstonden van de carrosserie/cabine.
Goede basis
Voor haar bedrijfswagens zoekt Mercedes vaak samenwerking met andere fabrikanten. Zo deelde de vorige Sprinter zijn basis met de Volkswagen Crafter en is de Citan eigenlijk een Renault Kangoo. De X-Klasse deelt zijn basis met de Nissan Navara. Dat is een bijna wereldwijd populair pick-upmodel met een historie die (voorgangers meegerekend) teruggaat tot in de vijftig. Een goede basis voor Mercedes’ nieuwste bedrijfswagen dus.