Mercedes-Benz heeft nu ook een pick-up: de X-Klasse
De Mercedes onder de pick-ups
In het pick-upsegment is het momenteel uitstekend zaken doen. Wereldwijd neemt de vraag naar deze werkpaarden met laadbak enorm toe. Mercedes-Benz wil daarom niet achterblijven en zet vanaf november dit jaar deze nieuwe X-Klasse in de showroom. Jawel: ook Mercedes-Benz heeft nu een pick-up.
Platform van Nissan
Is het een honderd procent door Mercedes-Benz ontwikkelde auto? Nee, dat niet. Mercedes-Benz maakt gebruik van het platform van de Nissan NP300 Navara, waar Renault op zijn beurt weer de Alaskan op baseert. Mercedes-Benz geeft de X-Klasse echter wel een geheel eigen onderstelset-up en installeert deels eigen motoren.
Veel keuze
Er is veel te kiezen als je een X-Klasse koopt, te weten drie uitrustingsvarianten, vier- en zescilindermotoren, achterwielaandrijving en permanente vierwielaandrijving evenals een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps automaat. Ook levert Mercedes-Benz zes verschillende bekledingssoorten waaronder twee ledervarianten. En laten we ook het uitgebreide accessoireprogramma niet vergeten, met onder meer een opbouwset voor de laadbak en instapbeugels.
“Halverwege 2018 volgt een V6-dieselmotor, genaamd X350d”
Highlights nieuwe Mercedes-Benz X-Klasse in 60 seconden
Drie varianten
Even terug naar die varianten, want er zijn er drie. We zetten ze hieronder even op een rijtje.
- X-Klasse PURE (basisvariant, zwarte X-Klasse op de foto’s): een uitvoering gericht op functionaliteit.
- X-Klasse PROGRESSIVE (groene X-Klasse op de foto’s): gericht op mensen die een stijlvolle en extra comfortabele, maar tegelijkertijd robuuste pick-up wensen.
- X-Klasse POWER (witte X-Klasse op de foto’s): de high-end uitrustingsvariant, gericht op kopers die meer waarde hechten aan design, prestaties en comfort.
Viercilindermotoren
Bij de marktintroductie levert Mercedes-Benz twee 2,3-liter viercilinder dieselmotoren met common-rail-techniek, bekend van Nissan en Renault. Er is keuze uit de X220d (enkele turbo) met 120 kW (163 pk) en de X250d (twee turbo’s) 140 kW (190 pk). Deze twee types zijn leverbaar met achterwielaandrijving of inschakelbare vierwielaandrijving. Voor de X250d en X250d 4MATIC met 190 pk is tegen meerprijs een zeventraps automaat leverbaar.
“De productie voor de Europese markt vindt plaats in de Nissan-fabriek in Barcelona”
Lekker: een V6
Halverwege 2018 volgt een V6-dieselmotor met 190 kW (258 pk) en 550 Nm trekkracht, genaamd X350d. Deze uitvoering heeft standaard permanente 4MATIC-vierwielaandrijving, een zeventraps 7G-Tronic Plus-automaat en Dynamic Select met verschillende rijprogramma’s. Er is keuze uit Comfort, Eco, Sport, Manuell en Offroad. Elke modus heeft invloed op de karakteristiek van de motor en de schakelmomenten. Alle modellen met vierwielaandrijving hebben standaard de bergafdaalhulp DSR (Downhill Speed Regulation).
Interieur typisch Mercedes-Benz
Mercedes-Benz weet in het interieur een typische Benz-sfeer te creëren. Veel systemen komen overeen met die van de straatmodellen. Zo levert Mercedes-Benz ook in de X-Klasse het multimediasysteem Coman Online met 8,4 inch display. Tussen de ronde meters plaatst het merk een 5,4 inch groot kleurendisplay. Met behulp van de drukknoppen op het standaard 3-spaaks stuurwiel kunnen de instellingen op het kleurendisplay worden geselecteerd. Het stuurwiel is in hoogte verstelbaar, niet in diepte.
Veiligheid
Standaard is elke X-Klasse uitgerust met zeven airbags en een i-Size-bevestigingssysteem voor twee kinderzitjes. Het standaard pakket ‘actieve veiligheid’ bestaat uit Active Brake Assist, Lane Keeping Assist en de Traffic Sign Assist. Optioneel zijn Trailer Stability Assist, een bandenspanningscontrolesysteem, cruise control, LED-koplampen en een achteruitrijcamera en een 360 graden-camera.
Twee productielocaties
De productie voor de Europese, Australische en Zuid-Afrikaanse markt vindt vanaf 2017 plaats in de Nissan-fabriek in Barcelona, Spanje. Voor de Latijns-Amerikaanse markten produceert Mercedes-Benz de pick-up vanaf 2018 in de Renault-fabriek in Cordoba, Argentinië. De marktintroductie gaat in november 2017 in Europa van start. Begin 2018 volgen Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland, begin 2019 wordt het model ook verkrijgbaar in Argentinië en Brazilië.
De prijs
De Nederlandse vanafprijs bedraagt 38.480 euro, exclusief BTW/BPM. Prijzen van overige uitvoeringen maakt Mercedes-Benz in aanloop naar de marktintroductie bekend.
Ook handig om te weten:
- Lengte: 5.340 mm
- Breedte: 1.920 mm
- Hoogte: 1.819 mm
- Wielbasis: 3.150 mm
- Lengte laadbak: 1.587 mm
- Breedte laadbak: 1.560 mm
- Hoogte laadbak: 474 mm
- Maximaal laadvermogen: 1.042 kg
- Aanhangergewicht geremd (afhankelijk van de motorisering en uitrusting): 1.650–3.500 kg
- Max. doorwaaddiepte: 600 mm
- Bodemspeling: Vooras 202 mm / Achteras 221 mm bij onderstel met grotere bodemspeling
- Taludhoek voor/achter: 28,8°/23,8° / 30,1°/25,9° bij onderstel met grotere bodemspeling
- Maximale overhelhoek: 49,8° / 49° bij onderstel met grotere bodemspeling
- Drempelhoek: 20,4° / 22° bij onderstel met grotere bodemspeling
- Maximale hellingshoek: 100%