Voor het grote elektrificatieplan van Mercedes-Benz richtte het merk in 2016 het EQ-label op, waaronder alle volledig elektrische modellen op de markt zullen komen. De typeaanduiding van deze modellen begint met EQ-, zodat ze zich extra onderscheiden van het overige modellenaanbod. De laatste letter van de typeaanduiding geeft het niveau van het model aan. In 2022 verscheen de productieversie van de Mercedes-Benz EQS SUV op de markt. Inderdaad: een volledig elektrische SUV op het niveau van de S-Klasse. Daarmee is hij in feite een volledig elektrisch alternatief voor de GLS, al is dat wel een ander soort SUV. Lees verder
Voor het grote elektrificatieplan van Mercedes-Benz richtte het merk in 2016 het EQ-label op, waaronder alle volledig elektrische modellen op de markt zullen komen. De typeaanduiding van deze modellen begint met EQ-, zodat ze zich extra onderscheiden van het overige modellenaanbod. De laatste letter van de typeaanduiding geeft het niveau van het model aan. In 2022 verscheen de productieversie van de Mercedes-Benz EQS SUV op de markt. Inderdaad: een volledig elektrische SUV op het niveau van de S-Klasse. Daarmee is hij in feite een volledig elektrisch alternatief voor de GLS, al is dat wel een ander soort SUV.
Nieuw, eigen platform
De EQS is het zevende model dat onder het EQ-label wordt geïntroduceerd, maar pas het derde model dat wordt gebouwd op een volledig nieuw platform dat speciaal voor de elektrische modellenserie is ontwikkeld. Net als de reguliere S-Klasse zit het model ook vol met de nieuwste technologieën. Bijvoorbeeld het (optionele) MBUX Hyperscreen dat liefst 56 inch groot is, een digitaal instrumenten-, infotainment- en bedieningspaneel dat zich over het gehele dashboard uitstrekt. Natuurlijk heeft de auto ook de nieuwste veiligheids- en assistentiesystemen aan boord. Ondanks dat hij iets kleiner is dan de GLS, biedt ook de EQS SUV een derde zitrij en daarmee plaats aan tot zeven inzittenden.
Drie modellen Mercedes-Benz EQS SUV
Bij introductie was de Mercedes-Benz EQS SUV leverbaar in drie uitvoeringen. Met het ‘instapmodel’ is het al niet behelpen, want die beschikt al over een vermogen van 265 kW (360 pk) en een actieradius van tot 634 kilometer. Voor optimale sportiviteit is er het topmodel, dat beschikt over een vermogen van 400 kW (544 pk) en een koppel van liefst 858 Nm. Daarmee is de 100 km/u al in 4,6 seconden bereikt. De actieradius bedraagt nog steeds een nette 594 kilometer, al moet je dan natuurlijk niet regelmatig die topprestaties aanspreken.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 118 kWh |
Aandrijving | achterwielen (optie: 4WD) |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,9 m |
Actieradius | 700 km |
Laadtijd bij 220V | 4:30 uur |
Vermogensrange | 265 tot 484 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 265 kW (360 pk) |
Systeemkoppel | 568 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 6,8 s |
Topsnelheid | 210 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | oktober 2022 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 125.425 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/45 R20 |
L x B x H | 5.125 x 1.959 x 1.718 mm |
Wielbasis | 3.210 mm |
Massa leeg | 2.555 kg |
Max. aanh. gew. | 750 kg |
Inh. bag. ruimte. | 645 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng