In 2021 werd de McLaren Sports Series, bestaande uit de 570S en 600LT, opgevolgd door een volledig nieuw model: de Artura. In visueel opzicht is de Artura een evolutie van zijn voorganger(s), maar onderhuids is dat een heel ander verhaal. De Artura is het eerste model dat gebruikmaakt van een nieuw koolstofvezel chassis, de McLaren Carbon Lightweight Architecture genoemd. Belangrijker is de aandrijflijn: de Artura is een plug-in hybride. Lees verder
In 2021 werd de McLaren Sports Series, bestaande uit de 570S en 600LT, opgevolgd door een volledig nieuw model: de Artura. In visueel opzicht is de Artura een evolutie van zijn voorganger(s), maar onderhuids is dat een heel ander verhaal. De Artura is het eerste model dat gebruikmaakt van een nieuw koolstofvezel chassis, de McLaren Carbon Lightweight Architecture genoemd. Belangrijker is de aandrijflijn: de Artura is een plug-in hybride.
Eerste met V6
De Artura is de tweede McLaren met een hybride aandrijflijn en het eerste model met ‘slechts’ een V6-motor aan boord. Behelpen is dat echter zeker niet. De plug-in hybride aandrijflijn levert een systeemvermogen van 500 kW (680 pk). Dat vermogen wordt via een nieuwe achttrapsautomaat met dubbele koppeling losgelaten op de achterwielen. De 100 km/u is in 3,0 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 330 km/u.
Nieuw tijdperk
De Artura moet een afstand van 30 kilometer volledig elektrisch kunnen afleggen. Je merkt het al: de auto is het begin van een nieuw tijdperk. Dat zegt het merk zelf ook. Daarbij hoort ook een iets andere indeling van het modellenaanbod. In ieder geval verdwijnen de typenamen met cijfer-lettercombinaties en krijgen de auto’s ‘echte’ namen. Denk maar aan de eerder gepresenteerde Senna, Speedtail en Elva.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cm³ |
Bij | 7.500 tpm |
Bij | 2.250 tpm |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 7,4 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Vermogensrange | alleen 500 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 500 kW (680 pk) |
Systeemkoppel | 720 Nm |
Elek. actieradius | 31 km |
Acc. 0-100 km/u | 3,0 s |
Topsnelheid | 330 km/u |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | juli 2021 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 235.500 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/35 R19 / 295/35 R20 |
L x B x H | 4.539 x 1.976 x 1.193 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.395 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 150 l |
Tankinhoud | 66 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,6 l/100km |
CO₂-emissie | 104 g/km |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng