SUV’s en crossovers zijn weer helemaal hip. De vraag naar dergelijke auto’s lijkt groter dan ooit. Ook in de hogere prijsklassen begint dit steeds meer merkbaar te worden. Ook de merken die traditioneel sedans en sportwagens bouwden moeten met een SUV-achtige komen om relevant te blijven bij de koper. Zo kwam zelfs een merk als Lamborghini in 2018 met een SUV: de Urus. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
SUV’s en crossovers zijn weer helemaal hip. De vraag naar dergelijke auto’s lijkt groter dan ooit. Ook in de hogere prijsklassen begint dit steeds meer merkbaar te worden. Ook de merken die traditioneel sedans en sportwagens bouwden moeten met een SUV-achtige komen om relevant te blijven bij de koper. Zo kwam zelfs een merk als Lamborghini in 2018 met een SUV: de Urus.
Cultuurschok
Met de conceptversie maakten we echter al in 2012 kennis. De auto veroorzaakte in zekere zin een cultuurschok, want een SUV van een supercarfabrikant, dat kon eigenlijk niet. Meerdere fabrikanten hebben echter al bewezen dat sportiviteit en SUV’s tegenwoordig prima samen kunnen gaan. Begin 2018 ging de conceptcar dan eindelijk – en vrijwel ongewijzigd – in productie en de Urus bleek hier geen uitzondering op te zijn.
Niet de eerste
Dankzij de toepassing van veel koolstofvezel is de Urus veel lichter dan de concurrerende SUV’s van de andere luxemerken. Dankzij de 641 pk sterke 4.0-liter V8 en vierwielaandrijving is de auto in staat om in 3,6 seconden de 100 km/h te bereiken en door te stomen naar een topsnelheid van 305 km/h. Overigens is de Urus niet de allereerste SUV-achtige auto van het merk. In 1986 presenteerde het namelijk al de LM002, een doorontwikkelde productieversie op basis van prototypes voor een legervoertuig.
Technisch
Motortype | benzine, V8 |
Cilinderinhoud | 3.996 cm³ |
Max. vermogen | 478 kW (650 pk) |
Bij | 6.000 tpm |
Max. koppel | 850 Nm |
Bij | 2.250 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Vermogensrange | alleen 478 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | januari 2018 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 283.891 |
Bijzonderheden | De Urus is de tweede SUV van Lamborghini na de kolossale LM002 uit 1986. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 285/45 R21 |
L x B x H | 5.112 x 2.016 x 1.638 mm |
Wielbasis | 3.003 mm |
Massa leeg | 2.200 kg |
Inh. bag. ruimte. | 574 l |
Tankinhoud | 85 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 12,3 l/100km |
CO₂-emissie | 279 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 3,6 s |
Topsnelheid | 305 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng