De Cherokee mag dan de oudste typenaam zijn in de huidige modellenline-up, de Wrangler heeft de langste historie. Voor de voorganger van die auto komen we namelijk uit bij de Willys Jeep voor het leger, waarmee het merk ooit begon. De legerjeep werd na de oorlog opgevolgd door de CJ, de Civilian Jeep. Dat was de eerste Jeep voor ‘de gewone man’. De Jeep CJ verscheen in verschillende generaties, waarvan de CJ-7 en de daarvan afgeleide CJ-8 de laatste waren. Lees verder












De Cherokee mag dan de oudste typenaam zijn in de huidige modellenline-up, de Wrangler heeft de langste historie. Voor de voorganger van die auto komen we namelijk uit bij de Willys Jeep voor het leger, waarmee het merk ooit begon. De legerjeep werd na de oorlog opgevolgd door de CJ, de Civilian Jeep. Dat was de eerste Jeep voor ‘de gewone man’. De Jeep CJ verscheen in verschillende generaties, waarvan de CJ-7 en de daarvan afgeleide CJ-8 de laatste waren.
De eerste Wrangler
Deze werden in 1986 vervangen door de eerste generatie Wrangler, de YJ. De Wrangler was een vrijwel volledig nieuwe ontwikkeling, maar zeker in uiterlijke zin werd het model dicht bij de CJ-7 gehouden. Wel was de Wrangler iets meer op comfort en alledaags gebruik gericht. Sinds 2004 is de Wrangler er ook met verlengde wielbasis, een model dat in 2006 vanaf de JL-generatie werd vervangen door een langere vijfdeursuitvoering.
Sterk imago
De Wrangler heeft in de loop der jaren een sterk imago opgebouwd en het model wordt gezien als het centrale model van het merk, waar de identiteit van Jeep omheen draait. Het model is dan ook altijd trouw gebleven aan het eerste model. Het huidige, eind 2017 gepresenteerde model is wederom een evolutie van zijn voorganger. Nieuw is een pick-up-variant, die vanaf 2019 als Gladiator in de showroom zal staan maar waarschijnlijk niet naar Europa zal komen. Bijzondere mijlpaal in de Wrangler-geschiedenis: sinds 2021 wordt de Wrangler in Nederland alleen nog maar geleverd als plug-in hybride.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cm³ |
Bij | 5.250 tpm |
Bij | 3.000 tpm |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 17,3 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,3 m |
Vermogensrange | alleen 280 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 280 kW (380 pk) |
Systeemkoppel | 637 kW Nm |
Elek. actieradius | 45 km |
Acc. 0-100 km/u | 6,5 s |
Topsnelheid | 177 km/u |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 1 ster |
Marktintroductie | januari 2019 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 5 jaar |
Vanafprijs | € 80.690 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 255/70 R18 |
L x B x H | 4.334 x 1.894 x 1.839 mm |
Wielbasis | 2.459 mm |
Massa leeg | 2.248 kg |
Max. aanh. gew. | 1.508 kg |
Inh. bag. ruimte. | 533 l |
Tankinhoud | 65 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 3,5 l/100km |
CO₂-emissie | 79 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng