![Een grijze Jeep Wrangler 4Xe Rubicon staat geparkeerd op een verharde weg met een grasachtig landschap en een bewolkte lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0024-640x480.jpg)
Autotest – Jeep Wrangler 4xe Rubicon (2021)
De meest badass plug-in hybride?
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Ook Jeep is stevig aan het ‘vergroenen’, want na de Renegade en Compass 4Xe – spreek uit als ‘four-by-e’ – introduceert Jeep nu ook de Wrangler 4Xe. Daarmee is de eerste plug-in hybride Jeep Wrangler ooit een feit.
Lastig verhaal
De Jeep Wrangler is en blijft het ultieme uithandbord voor Jeep, want het model heeft feitelijk alles waar het merk voor staat. Ruige looks en avontuur. Dit recept blijkt al jaren succesvol, helemaal in de Verenigde Staten. In Nederland was de verkoop van een Jeep Wrangler op geel kenteken een wat lastig verhaal. Door een hoge CO2-uitstoot was de BPM-boete torenhoog.
Dat scheelt een hoop!
Hoe anders is dat nu met de komst van de Jeep Wrangler 4Xe. Dankzij plug-in hybridetechniek wordt zo’n ruige terreinauto in een keer een stuk bereikbaarder voor de particulier. Dankzij een CO2-emissie van tussen de 79 en 94 g/km komt de vanafprijs van een Wrangler 4Xe Sahara uit op 80.690 euro. De door ons gereden Rubicon-versie komt op 84.690 euro.
Jeep Wrangler 4Xe Rubicon
De nieuwe Jeep Wrangler 4Xe Rubicon is standaard voorzien van de nieuwe 4xe-sticker op de motorkap, 32-inch Mud Terrain-banden, TrailCam aan de voorzijde en het Tru-Lok differentieel blokkeringssysteem. Alle ingrediënten dus voor een echte terreinauto. De Jeep Wrangler 4Xe mag overigens 1.508 kilogram geremd trekken.
Benzinemotor en elektromotor
Heeft zo’n Jeep Wrangler 4Xe ook een beetje power? Oh jazeker! Voorin lepelt Jeep een 2.0-liter turbobenzinemotor met 272 pk (200 kW) aan vermogen en een maximumkoppel van 400 Nm. Dat is al best behoorlijk. Schakelen doe je overigens met een achttraps TorqueFlite automatische transmissie. Als aanvulling op de benzinemotor installeert Jeep ook een elektromotor. Deze is vóór de transmissie geplaatst en levert een maximumvermogen van 107 kW (145 pk) met een maximumkoppel van 245 Nm.
REVIEW Jeep Wrangler 4xe Rubicon (2021) – Badass PHEV – AutoRAI TV
Zware jongen hoor, deze Jeep
De combinatie van de elektromotor en de turbobenzinemotor levert liefst 380 pk en een stevige 637 Nm aan koppel op. Met name dat koppel is indrukwekkend. Als je deze Jeep de sporen geeft, dan zit er echt tempo in. De acceleratie van 0-100 km/u duurt slechts 6,4 seconden. Best bijzonder, aangezien je met 2.409 kilogram (rijklaar) onderweg bent.
Geen bochtenmonster
Is dat gewicht voelbaar? In bochten wel hoor. Deze Jeep is eigenlijk geen bochtenmonster. Het is een cruiser, de banden maken dat maar al te goed duidelijk. ‘Take it easy, alles komt goed’, een beetje dat motto. Over de banden gesproken: je hoort ze door het ruige noppenprofiel vrij goed. Een van de concessies die je moet doen.
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon staat geparkeerd op rotsachtig terrein onder een gedeeltelijk bewolkte hemel. Het kenteken van het voertuig is zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0072-640x480.jpg)
![Close-up van de linkervoorkant van een grijze Jeep Wrangler 4Xe SUV, met de koplamp, de grille en een deel van de motorkap, met water en een bewolkte lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0070-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe met een reservewiel achterop, geparkeerd op een grindachtige ondergrond met een bewolkte lucht en kustlijn op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0069-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe met kenteken "L-587-PL" staat geparkeerd op een nat, verhard terrein nabij een watermassa onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0068-640x480.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon staat geparkeerd op een kiezelstrand met een bewolkte lucht en verre vliegers op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0067-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon staat geparkeerd op een weg nabij een watermassa onder een bewolkte hemel. Het voertuig wordt vanaf de zijkant bekeken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0065-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe met een reservewiel achterop, geparkeerd op een verhard terrein bij water op een bewolkte dag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0064-640x480.jpg)
![Een grijze Jeep Wrangler 4Xe Rubicon staat geparkeerd op een nat asfaltoppervlak onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0063-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe met kenteken L-587-PL staat geparkeerd op een grindoppervlak tegen een bewolkte hemel op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0061-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe staat geparkeerd op een kustweg met de oceaan op de achtergrond. Het voertuig is voorzien van een reservewielafdekking met daarop het Jeep-logo en een Nederlands kenteken "L-587-PL".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0059-640x480.jpg)
![Een grijze Jeep Wrangler 4Xe staat geparkeerd op een verhard oppervlak naast een watermassa onder een bewolkte hemel. Het voertuig heeft een reservewiel op de achterkant gemonteerd met het woord "Jeep" zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0057-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon staat geparkeerd op een hellend grindoppervlak nabij een watermassa, met bewolkte luchten op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0055-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon 4-deurs SUV staat geparkeerd op een grindoppervlak onder een bewolkte hemel, met het "Rubicon"-logo op de motorkap en het "Jeep"-logo op de zijkant. Het voertuig is vanuit een lage hoek weergegeven.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0056-640x480.jpg)
![Close-up van het achterste gedeelte van een zilveren Jeep Wrangler 4Xe met "4xe"-logo naast het achterlicht, geparkeerd nabij een watermassa onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0053-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon staat geparkeerd op een verhard oppervlak vlakbij de oceaan. Op de achtergrond zijn onder een bewolkte hemel verschillende voertuigen en kitesurfers zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0054-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een zilverkleurige Jeep Wrangler 4xe, met de nadruk op het 4xe-embleem en het achterlicht, met een bewolkt strandtafereel op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0052-640x480.jpg)
![De Jeep Wrangler 4Xe, een zilveren terreinwagen met grote banden, staat geparkeerd op een nat grindoppervlak nabij een watermassa.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0051-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe SUV met een zwarte reservewielafdekking en Nederlands kenteken staat geparkeerd op een grindoppervlak onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0050-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe met een zwarte reservewielafdekking en Nederlands kenteken staat op een bewolkte dag geparkeerd bij een watermassa.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0048-640x480.jpg)
![Close-up van het zilverkleurige deurscharnier en de accessoirehouder van een Jeep Wrangler 4Xe met een trail-rated badge. Er zitten regendruppels op het oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0046-360x270.jpg)
![Close-up van een zilverkleurige Jeep Wrangler 4Xe met een open oplaadpoort, waardoor de connector erin zichtbaar wordt. Onder de poort is een badge "Trail Rated 4x4" zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0047-360x270.jpg)
![Close-up van de voorband en het wiel van een Jeep Wrangler 4Xe op nat wegdek. De band is een BFGoodrich Mud-Terrain T/A KM3-model en het wiel heeft een vijfspaaks zwart-zilveren ontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0045-640x480.jpg)
![Close-up van de voorkant van een zilveren Jeep Wrangler 4Xe met 'Rubicon' in blauw op de motorkap en zichtbare regendruppels.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0044-360x270.jpg)
![Close-up van een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon met zichtbare grille, koplampen en een deel van de band op een bewolkte dag. Het voertuig heeft Nederlandse kentekenplaten en op de motorkap staat "Rubicon" geschreven.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0042-360x270.jpg)
![Close-up van de grille en bumper van een zilvergrijze Jeep Wrangler 4Xe, geparkeerd bij een watermassa op een bewolkte dag. Het voertuig heeft een Europees kenteken met het kenteken "L-587-PL.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0043-640x480.jpg)
![Een grijze Jeep Wrangler 4Xe Rubicon met een zichtbaar kenteken, geparkeerd op een nat, verhard oppervlak vlakbij de zee onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0041-360x270.jpg)
![Een grijze Jeep Wrangler 4Xe Rubicon staat geparkeerd op een nat zandgebied met plassen, met een bewolkte lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0039-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon staat geparkeerd op een nat grindoppervlak met gras en een bewolkte lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0037-640x480.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon met Nederlands kenteken staat geparkeerd op een natte en reflecterende ondergrond, met een bewolkte lucht en zandduinen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0038-360x270.jpg)
![Een witte Jeep Wrangler 4Xe Rubicon staat geparkeerd op rotsachtig terrein met een bewolkte lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0074-360x270.jpg)
Elektrische actieradius
De elektromotor wordt gevoed door een 17,3 kWh-accu waarop fabrieksgarantie van toepassing is van 8 jaar of maximaal 160.000 km. Deze batterij kan tijdens het rijden door regeneratief remmen worden opgeladen en bij stilstand vanuit een externe stroombron. Met volledig geladen accu kan de auto ongeveer 50 km volledig elektrisch rijden, zo staat in de folder. In de praktijk schommelt deze waarde sterk tussen de 25 en 40 kilometer, afhankelijk van het rijtempo. Vooral bij snelheden van 100 km/u of hoger, vliegen de kWh’s uit het accupakket.
Batterij opladen
Als de accu bijna leeg is, grijpt de benzinemotor automatisch in door het systeem tijdens het rijden op te laden. Dit garandeert een constante beschikbaarheid van de 4Xe-aandrijving. Op papier verbruikt deze Jeep 1 op 25. Bij ons gaf de boordcomputer 1 op 10 aan. Nu klinkt dat negatief, maar wie zijn Wrangler 4Xe altijd kan laden, kan de meeste kilometers gewoon elektrisch afleggen. Het gemiddelde verbruik hangt dus sterk van je laadgedrag af.
Oplaadtijden
De oplaadtijd van de batterij varieert van 1,6 uur bij gebruik van een snellader (highpower thuislader of openbaar laadstation) tot meer dan 3 uur bij gebruik van een thuislaadpunt op de maximum oplaadcapaciteit. Het oplaadsysteem maakt snelladen met een laadvermogen tot 7,4 kW mogelijk. Met behulp het infotainmentsysteem van de auto of via de My Uconnect-app is het mogelijk een oplaadschema in te stellen.
Jeep Wrangler 4Xe heeft drie rijmodi
De Jeep Wrangler 4Xe heeft drie rijmodi, te weten Hybrid, Electric en E-Save. In de E-Save-stand houdt het systeem de accu op een bepaald laadniveau of wordt de accu opgeladen tot een ingestelde drempelwaarde. Je kunt in feite wat energie achter de hand houden om in de stad lokaal emissievrij te rijden. In Hybrid werken de elektromotor en benzinemotor optimaal samen voor de maximale prestaties.
![Binnenaanzicht van een Jeep Wrangler 4Xe, met het stuur, het dashboard, het touchscreen, de versnellingspook en de voorstoelen met zwarte bekleding.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-003-640x480.jpg)
![Close-up van het dashboard van een Jeep Wrangler 4Xe met ronde ventilatieopeningen, een coupédeur en het woord 'Wrangler' in zilveren letters op een paneel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0079-360x270.jpg)
![Een autodashboard in de Jeep Wrangler 4Xe met een groot centraal touchscreen omgeven door klimaatknoppen, draaiknoppen en ventilatieopeningen aan weerszijden.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0078-360x270.jpg)
![Close-up van de versnellingspook van een Jeep Wrangler 4Xe. De linker shifter is voor handmatige bediening, terwijl de rechter voor automatische transmissie is, gemarkeerd met PRND. Beide shifters zijn omhuld met zwart leer met blauwe stiksels.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0077-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van een Jeep Wrangler 4Xe met het stuur, het dashboard met touchscreen, bedieningsknoppen en de versnellingspook. De stoelen en vloermatten zijn zichtbaar. De auto staat geparkeerd op gras.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0075-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Jeep Wrangler 4Xe met open dak, met het stuur, dashboard met digitaal display, bedieningsknoppen en voorstoelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-006-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Jeep Wrangler 4Xe met de stoelen op de achterste rij in zwart leer met blauwe stiksels, middenconsole, bekerhouders en vloermatten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-007-640x480.jpg)
![Een zilverkleurige SUV, mogelijk een Jeep Wrangler 4Xe, met het schuifdak gedeeltelijk open, bevindt zich in een buitenomgeving met grasvelden en gebouwen op de achtergrond onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-008-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Jeep Wrangler 4Xe, met het stuur, het dashboard en verschillende bedieningselementen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0076-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een moderne Jeep Wrangler 4Xe met de bestuurdersstoel, het stuur en de passagiersstoel voorin met een open dak. De stoelen zijn van leer en het dashboard is zichtbaar maar niet gedetailleerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-005-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van een Jeep Wrangler 4Xe met de achterbank met zwart lederen bekleding en blauwe stiksels, een open panoramisch zonnedak en open deuren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-004-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een Jeep Wrangler 4Xe met een zwart dashboard, stuur en touchscreendisplay. De ramen tonen een graslandschap met enkele huizen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-002-360x270.jpg)
Energie terugwinnen
Verstandig is om altijd extra energie terug te winnen tijdens het uitrollen. Er wordt dan kinetische energie omgezet in elektrische energie en deze wordt gebruikt om de accu op te laden, in plaats van de energie als thermische energie te verspillen zoals bij conventionele auto’s met uitsluitend een inwendige verbrandingsmotor gebeurt. Op het dashboard zit een klein knopje met een blauwkleurig batterij-icoontje. Altijd indrukken, want je kunt haast rijden via het one-pedal-driving principe.
Iconische kenmerken van de Wrangler
De Jeep Wrangler 4xe Plug-in Hybrid behoudt alle iconische kenmerken van de Wrangler. Denk hierbij aan de neerklapbare voorruit en de uitneembare portieren. Je kunt hem naar wens helemaal strippen, zodat je in de zomer lekker open kunt rijden.
Sky one-Touch Power Top
Je geniet helemaal van een openluchtervaring dankzij de zogeheten Sky one-Touch Power Top. ‘Onze’ Wrangler 4Xe heeft dit dak. Je kunt het elektrisch openen, helemaal naar achteren zodat ook de mensen achterin zicht hebben op de hemel. Wat dat betreft is rijden in deze Jeep een en al avontuur.
Bagageruimte
En hoe zit het met praktisch gebruiksgemak? De laadcapaciteit van de bagageruimte komt uit op 533 liter (max 1.059 liter) in een configuratie met vijf zitplaatsen. Dat is best behoorlijk. Ook op de achterbank kun je als volwassen persoon uitstekend zitten. Je bent ook van alle gemakken voorzien, zoals opbergvakken en laadmogelijkheden.
Vrij druk dashboard
Het dashboard van de Wrangler oogt vrij druk. Neem even de tijd om de locaties van alle functies uit je hoofd te leren. Dan is er ook nog het infotainmentsysteem. Ook daarin is bijzonder veel mogelijk. Ook hier geldt: reserveer wat studietijd. Doe je dat niet, dan blijft het soms even zoeken naar de gewenste functie.
Aftappluggen
Over praktisch gebruiksgemak gesproken: het interieur van de nieuwe Jeep Wrangler 4Xe is volledig afwasbaar met aftappluggen om het water uit de auto te laten lopen. Kijk, dat zie je niet elke dag. Het is een teken dat deze auto lekker vies mag worden. De vraag is alleen of eindgebruikers ook daadwerkelijk de bossen in duiken, of dat deze Wrangler 4Xe gewoon door het leven gaat als cultauto.
Selec-Speed Control
Offroaden kan deze Jeep wel hoor, want hij zit vol behulpzame offroad-techniek, zoals hoge en lage gearing en een speciale Selec-Speed Control, een combinatie van Hill-Ascent Control en Hill-Descent Control. Dit is een veiligheidssysteem dat de bestuurder in staat stelt een constante snelheid aan te houden bij het beklimmen of afdalen van heuvels, op rotsachtig en ruw terrein en op vele andere soorten offroad-paden met lage snelheid. Met deze functie kan ESC het motorkoppel en de remdruk regelen, terwijl de vooraf ingestelde snelheid behouden blijft tijdens het off-road rijden. Het is slechts een voorbeeld van alle systemen.
Wrangler weer future proof
Ons hart heeft deze Jeep Wrangler 4Xe in ieder geval gestolen. Dankzij PHEV-techniek is deze iconische automobiel weer future proof. Het is absoluut niet de zuinigste plug-in hybride, want de EV-range is door het hoge gewicht en gebrek aan aerodynamica beperkt. Maar het avontuurlijke en vooral beweeglijke rijgedrag maakt dat meer dan goed. Nog een voordeel: remmen voor drempels hoeft niet meer. Zo comfortabel is deze Amerikaan. Wat ons betreft is deze Wrangler 4Xe de meest badass plug-in hybride. Punt.
![Close-up van het dashboard van een Jeep Wrangler 4Xe met een snelheidsmeter, toerenteller en digitale displays die een snelheid van 0 km/u, een totale afstand van 6115 km en een batterijlading van 99% aangeven om 11:47 uur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0010-640x480.jpg)
![Een grijze Jeep Wrangler 4Xe Rubicon met offroad-banden staat geparkeerd op een betonnen ondergrond met gras en bomen op de achtergrond. Aan de voorzijde is een geel kenteken aangebracht met de code "L-587-PL".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0081-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe rijdt over een smalle, met bomen omzoomde landweg omgeven door velden en grasbermen onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0036-360x270.jpg)
![Close-up van een Jeep Wrangler 4Xe dashboard met ritinformatie in het Nederlands. Het scherm toont een afstand van 33,3 km en een gemiddeld verbruik van 85,7 km per kWh over een tijdsduur van 1 uur, 22 minuten en 59 seconden.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0011-640x480.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon met vier deuren rijdt op een verharde weg met aan weerszijden groen gras.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0031-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon staat geparkeerd op een weg naast een grasveld onder een bewolkte hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0027-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon staat geparkeerd op een verharde weg met bomen en bladeren op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0022-640x480.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe met een zwarte reservewielafdekking rijdt op een smalle, verharde weg geflankeerd door hoge bomen en gras.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0019-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon geparkeerd aan de kant van een weg nabij een grasveld met een huis op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0021-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon rijdt op een landelijke weg met groen en velden op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0033-640x480.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe met Nederlands kenteken rijdt op een smalle weg omgeven door dicht bos.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-0014-360x270.jpg)
![Een zilveren Jeep Wrangler 4Xe Rubicon met zwarte accenten staat geparkeerd op een groot verhard terrein, omgeven door grasvelden en bomen. Het voertuig is voorzien van off-road banden en een gele kentekenplaat aan de voorzijde.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/09/Jeep-Wrangler-4Xe-Rubicon-Plug-in-Hybrid-2021-review-FOTO-009-360x270.jpg)