De Ford Transit is al sinds 1965 onderdeel van Fords modellenaanbod, of zelfs sinds 1953 als je de Taunus Transit meerekent. Dat was een bestelbus op technische basis van de Taunus personenwagen, terwijl de Transit uit 1965 voor het eerst een vanaf het begin als bestelwagen ontwikkeld model was dat op zichzelf stond in het modellenaanbod. De Transit bewees zich al snel als zeer populaire bedrijfswagen. In de loop der jaren is ‘de Transit’ uitgegroeid tot een hele bestelbusreeks, bestaande uit vier modellen. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De Ford Transit is al sinds 1965 onderdeel van Fords modellenaanbod, of zelfs sinds 1953 als je de Taunus Transit meerekent. Dat was een bestelbus op technische basis van de Taunus personenwagen, terwijl de Transit uit 1965 voor het eerst een vanaf het begin als bestelwagen ontwikkeld model was dat op zichzelf stond in het modellenaanbod. De Transit bewees zich al snel als zeer populaire bedrijfswagen. In de loop der jaren is ‘de Transit’ uitgegroeid tot een hele bestelbusreeks, bestaande uit vier modellen.
Transit Courier
De Courier is de als laatste toegevoegde variant binnen de Transit-familie. Het is de kleinste bestelbus in de reeks, gebouwd op het platform en de techniek van de Fiesta. Daarmee is het een directe opvolger van de ‘gewone’ Courier die van 1991 tot en met 2002 in Europa geleverd werd (en tot 2013 wereldwijd). Ook dat was een kleine bestelbus (of pick-up) op Fiesta-basis, die tot de B-stijl gelijk was aan een gewone Fiesta.
Transit Connect
De Connect werd in 2002 toegevoegd, als compacter model naast de grote Transit. Met de Connect speelde Ford in op het destijds groeiende segment van ludospace-modellen, oftewel bedrijfswagens die ook als MPV leverbaar waren. Een goede zet, want ook deze nieuwe Transit-variant bleek al snel erg populair. In 2013 volgde een tweede en huidige generatie.
Transit Custom
In 2012 werd een derde Transit-model toegevoegd: de Custom. Dit was in feite de opvolger voor de kleinste carrosserie-uitvoeringen van de ‘gewone’ Transit, waarvan een jaar later de volledig nieuwe huidige generatie verscheen. In technisch opzicht is de Custom ook een direct afgeleide van de grote Transit. Wel concurreert de Transit met de Custom nadrukkelijker met de middelgrote bestelbussen.
Transit
De ‘gewone’ Transit is het grootste model in het aanbod en ook het model dat de spil vormt van de modellenlijn. Na een tweede generatie in 1986 en een derde in 2000 werd in 2013 de vierde en huidige generatie geïntroduceerd. Zoals vermeld zijn de kleinste varianten opgevolgd door de Custom, waarmee de Transit nu hoofdzakelijk concurreert in de grootste bestelbusklasse.
Ford Transit Tourneo-modellen
Sinds 1995 worden de personenuitvoeringen van de Ford Transit ook verkocht als Tourneo. De Tourneo-modellen zijn daarbij wat luxer dan de standaard personenuitvoering van de busjes en meer gericht op de particuliere markt en/of het wat hogere segment van de personenbusjes. Net als de Ford Transit is de Ford Tourneo er inmiddels in vele formaten. Van de compacte Ford Tourneo Courier tot de grotere Ford Tourneo Connect, Ford Tourneo Custom en de Ford Tourneo (zonder toevoeging, op basis van de grootste Transit). Inmiddels zijn lang niet al deze Tourneo-modellen officieel leverbaar in Nederland. Sterker nog, anno 2024 is de Tourneo Custom het enige overgebleven model. Wel is er een minder luxe personenversie van de grootste Transit.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 995 cm³ |
Max. vermogen | 75 kW (100 pk) |
Bij | 6.000 tpm |
Max. koppel | 170 Nm |
Bij | 1.400 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
Draaicirkel | 10,5 m |
Vermogensrange | 55 tot 74 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT |
Carrosserietype | 4-drs. bestelbus |
Euro NCAP | 4 sterren |
Marktintroductie | februari 2014 |
Laatste facelift | mei 2018 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 10.600 |
Bijzonderheden | Alle motorvarianten zijn optioneel ook leverbaar met start-/stopsysteem, wat het verbruik terugdringt. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 195/60 R15 |
L x B x H | 4.157 x 1.764 x 1.770 mm |
Wielbasis | 2.489 mm |
Massa leeg | 1.152 kg |
Max. aanh. gew. | 895 kg |
Tankinhoud | 48 l |
Laadruimte | 1,9 m3 |
Laadlengte | 1.650 mm |
Laadvermogen | 628 kg |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,5 l/100km |
CO₂-emissie | 124 g/km |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng