De allereerste Ford Mondeo verscheen in 1992, als opvolger van zowel de Sierra als de Scorpio. De naam Mondeo is afgeleid van het Latijnse ‘mundus’, wat ‘wereld’ betekent. De auto deed zijn naam eer aan, want de auto werd in grote delen van de wereld verkocht. In Noord-Amerika stond de auto in een aangepaste versie bijvoorbeeld als Ford Contour en Mercury Mystique in de prijslijsten. Dit was ook nog zo voor de Mondeo Mk2, die verwarrend genoeg eigenlijk een grondig gefacelifte versie was van de eerste generatie. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De allereerste Ford Mondeo verscheen in 1992, als opvolger van zowel de Sierra als de Scorpio. De naam Mondeo is afgeleid van het Latijnse ‘mundus’, wat ‘wereld’ betekent. De auto deed zijn naam eer aan, want de auto werd in grote delen van de wereld verkocht. In Noord-Amerika stond de auto in een aangepaste versie bijvoorbeeld als Ford Contour en Mercury Mystique in de prijslijsten. Dit was ook nog zo voor de Mondeo Mk2, die verwarrend genoeg eigenlijk een grondig gefacelifte versie was van de eerste generatie.
Meer Europees
De daarop volgende generaties waren weer meer op Europa gericht. In de VS werd de auto bijvoorbeeld vervangen door de Fusion (niet te verwarren met het Europese op de Fiesta gebaseerde model). In middels zijn we sinds 2014 toe aan de vierde generatie van de Mondeo, die echter als de Mk5 wordt aangeduid.
Facelift?
Omdat Ford nu, net als in de jaren ’90 met de eerste Mondeo, weer wil proberen om haar modellen zo veel mogelijk wereldwijd te verkopen, wordt de Mondeo tegenwoordig ook weer in de VS geleverd. Daar wordt de auto verkocht als de genoemde Fusion. Opvallend genoeg werd die Fusion in 2017 subtiel gefacelift, maar bleef de Mondeo in Europa ongewijzigd. In 2019 onderging de Fusion een tweede (wederom subtiele) facelift en die is ook ‘eindelijk’ naar de Mondeo gekomen.
Uit productie
In 2022 kwam de productie van de Ford Mondeo ten einde. Een directe opvolger is op moment van schrijven nog niet gepresenteerd. Als die opvolger er komt, is de kans groot dat het een crossover-achtig model wordt. Naar traditionele sedans/liftbacks is namelijk steeds minder vraag, terwijl SUV-achtige modellen niet zijn aan te slepen.
Technisch
Motortype | benzine, 4 cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cm³ |
Max. vermogen | 121 kW (165 pk) |
Bij | 5.700 tpm |
Max. koppel | 240 Nm |
Bij | 1.600 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,6 m |
Vermogensrange | 112 tot 137 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT (optie 6AT) |
Carrosserietype | 5-drs. stationwagen |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | september 2014 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Niet meer leverbaar | sinds maart 2019 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 42.655 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 215/60 R16 |
L x B x H | 4.867 x 1.852 x 1.501 mm mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.504 kg |
Max. aanh. gew. | 1.250 kg |
Inh. bag. ruimte. | 525 l |
Tankinhoud | 63 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,9 l/100km |
CO₂-emissie | 137 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 9,3 s |
Topsnelheid | 217 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng