De Ford Capri werd in 1968 geïntroduceerd als een soort Europese tegenhanger van de Ford Mustang: een sportieve coupé op de technische basis van een gewone middenklasser. In het geval van de Ford Capri was die gewone middenklasser de Ford Cortina. In tegenstelling tot zijn Amerikaanse neef was de Ford Capri niet leverbaar met V8-motoren, maar er stonden wel V6-motoren in de prijslijst. Die waren wel voor de meest luxe modellen, want de meeste motoren waren viercilinders. Opvallend is dat de meeste van die viercilinders wel V4-motoren waren, een cilinderopstelling die voornamelijk door Ford werd gebruikt. Hoewel misschien niet in dezelfde mate als de Ford Mustang in Amerika, was de Europese Ford Capri een succes, met 1,2 miljoen verkochte exemplaren. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De Ford Capri werd in 1968 geïntroduceerd als een soort Europese tegenhanger van de Ford Mustang: een sportieve coupé op de technische basis van een gewone middenklasser. In het geval van de Ford Capri was die gewone middenklasser de Ford Cortina. In tegenstelling tot zijn Amerikaanse neef was de Ford Capri niet leverbaar met V8-motoren, maar er stonden wel V6-motoren in de prijslijst. Die waren wel voor de meest luxe modellen, want de meeste motoren waren viercilinders. Opvallend is dat de meeste van die viercilinders wel V4-motoren waren, een cilinderopstelling die voornamelijk door Ford werd gebruikt. Hoewel misschien niet in dezelfde mate als de Ford Mustang in Amerika, was de Europese Ford Capri een succes, met 1,2 miljoen verkochte exemplaren.
Tweede en derde generatie Ford Capri
In 1974 verscheen de tweede generatie Ford Capri, maar met de eerste oliecrisis net achter de rug kreeg de auto wel een iets andere insteek. Hoewel de Ford Capri in de eerste plaats een sportieve auto bleef, werd hij met een ruimer interieur en een grotere achterklep wel wat praktischer. De kenmerkende V4-motoren maakten plaats voor alleen ‘gewone’ viercilinders, maar voor de topmodellen bleef wel een V6 beschikbaar. In 1978 evolueerde de Ford Capri nog eens door tot de derde generatie, maar dat was meer een faceliftversie van het vorige model dan echt een nieuwe modelgeneratie.
Terugkeer van de Ford Capri
In 2003 toonde Ford de Visos Concept, een coupéachtig model dat als een moderne Ford Capri gezien kan worden. Het bleef echter bij een concept. Rond 2010 zou Ford serieus hebben gewerkt aan een nieuwe Ford Capri als alternatief voor bijvoorbeeld de Volkswagen Scirocco, maar ook dat project leidde uiteindelijk niet tot een productiemodel. In 2024 kwam wel een nieuwe Ford Capri op de markt, maar wellicht niet op de manier waar liefhebbers op hadden gehoopt. De nieuwe Ford Capri is een vijfdeurs SUV met coupéachtige daklijn en een volledig elektrische aandrijflijn. In het design zijn wel subtiel enkele stijlkenmerken van de eerste Ford Capri verwerkt, maar de verwantschap is lang niet zo nadrukkelijk aanwezig als bij de Ford Mustang en de Ford Mustang Mach-E.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 55 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schrijven |
Draaicirkel | 9,7 m |
Laadtijd bij 220V | 4:00 uur |
Vermogensrange | 125 tot 250 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 125 kW (170 pk) |
Systeemkoppel | 310 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 9,0 s |
Topsnelheid | 160 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juli 2024 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 43.350 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/55 R19 / 255/50 R19 |
L x B x H | 4.634 x 1.872 x 1.626 mm |
Wielbasis | 2.767 mm |
Max. aanh. gew. | 1.000 kg |
Inh. bag. ruimte. | 572 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng