achtergrondafbeelding

Autozoeker

Citroen C5 tourer

De eerste Citroën C5 zag in 2000 het levenslicht. De auto verving de Xantia (en de XM) als de grote familieauto in het modellenaanbod. Zeker in vergelijking met zijn twee voorgangers was de C5 behoorlijk conventioneel vormgegeven. De auto had dan wel enige frivoliteit in het ontwerp, het was nu een traditionele stationwagen of liftback met sedanvorm geworden. De C5 was het eerste model in de moderne geschiedenis van het merk die de typeaanduiding van een C gevolgd door een cijfer introduceerde. Lees verder

Citroen C5 tourer uitvoeringen

De eerste Citroën C5 zag in 2000 het levenslicht. De auto verving de Xantia (en de XM) als de grote familieauto in het modellenaanbod. Zeker in vergelijking met zijn twee voorgangers was de C5 behoorlijk conventioneel vormgegeven. De auto had dan wel enige frivoliteit in het ontwerp, het was nu een traditionele stationwagen of liftback met sedanvorm geworden. De C5 was het eerste model in de moderne geschiedenis van het merk die de typeaanduiding van een C gevolgd door een cijfer introduceerde.

Duits?
De tweede generatie werd in 2007 geïntroduceerd. Aan het basisconcept veranderde vrij weinig, hoewel de liftbackversie nu een echte traditionele sedan werd. Het was duidelijk dat Citroën meer dan ooit de strijd aan wilde gaan met de Duitse concurrentie, want de C5 zag er eerder Duits uit dan Frans. Bovendien was het hydropneumatische veersysteem nu vervangen door conventionele schokdempers. Vooral van Citroën-liefhebbers kwam daardoor de nodige kritiek.

Strijd verloren
Hoewel de kritiek op de auto in rationeel opzicht niet terecht was, kon de C5 de strijd met de Duitse concurrentie toch niet aan. Door tegenvallende verkopen werd de auto in 2015 al vroegtijdig van de Britse markt gehaald. In 2017 was het dan ook over voor de rest van de wereld, alleen in China loopt een lokale versie nog van de band. Een opvolger voor de C5 heeft Citroën nooit gepresenteerd. Toch is dit alles opvallend, want Peugeot deed en doet met zustermodel 508 best goede zaken.

Technisch

Motortype diesel, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.997 cm³
Max. vermogen 110 kW (150 pk)
Bij 4.000 tpm
Max. koppel 370 Nm
Bij 2.000 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/schijven
Draaicirkel 11,7 m
Vermogensrange 115 tot 177 kW

Algemeen

Transmissie 6MT
Carrosserietype 5-drs. stationwagen
Euro NCAP 5 sterren
Marktintroductie november 2010
Laatste facelift juli 2012
Garantie 2 jaar
Bijzonderheden De technische gegevens van de BlueHDI 180 staan bij de C5 sedan vermeld.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 225/55 R17
L x B x H 4.829 x 1.860 x 1.483 mm
Wielbasis 2.815 mm
Massa leeg 1.550 kg
Max. aanh. gew. 1.650 kg
Inh. bag. ruimte. 505 l
Tankinhoud 71 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 4,4 l/100km
CO₂-emissie 115 g/km
Energielabel C

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 9,4 s
Topsnelheid 211 km/u