Sinds eind 2022 is het Chinese automerk BYD actief in Europa en ook in Nederland. Sindsdien wordt het modelaanbod in rap tempo uitgebreid. Na de Atto 3, Han en Tang was het in 2023 de beurt aan de Dolphin en de Seal om de oversteek te maken. Om gelijk maar even de opmerkelijke typenamen te verklaren: BYD werkt met verschillende modelseries. Zo is er de Dynasty Series, met modellen die zijn vernoemd naar de Chinese dynastieën. Daar komen de Han en Tang vandaan, maar ook de Atto 3. In thuisland China heet dat model namelijk Yuan (Plus). Daarnaast is er de Ocean Series, met modellen die zijn vernoemd naar zeedieren en die een meer organische vormgeving hebben. Daar komen de BYD Dolphin en BYD Seal vandaan. Lees verder
Sinds eind 2022 is het Chinese automerk BYD actief in Europa en ook in Nederland. Sindsdien wordt het modelaanbod in rap tempo uitgebreid. Na de Atto 3, Han en Tang was het in 2023 de beurt aan de Dolphin en de Seal om de oversteek te maken. Om gelijk maar even de opmerkelijke typenamen te verklaren: BYD werkt met verschillende modelseries. Zo is er de Dynasty Series, met modellen die zijn vernoemd naar de Chinese dynastieën. Daar komen de Han en Tang vandaan, maar ook de Atto 3. In thuisland China heet dat model namelijk Yuan (Plus). Daarnaast is er de Ocean Series, met modellen die zijn vernoemd naar zeedieren en die een meer organische vormgeving hebben. Daar komen de BYD Dolphin en BYD Seal vandaan.
BYD Seal op nieuw technisch platform
De BYD Seal is het tweede model in de Ocean Series. Waar de Dolphin een vrij compacte hatchback is, is de BYD Seal een middelgrote sedan. De BYD Seal is gebouwd op het zogenaamde e-Platform 3.0 van BYD. Ten opzichte van het eerdere technische platform van het merk is het e-Platform 3.0 nog efficiënter en stijver. Ook is de zogenaamde blade-batterij van BYD er nog beter in geïntegreerd. Het nieuwe platform maakt indrukwekkende prestaties mogelijk. Afhankelijk van het gewicht van de auto zou een actieradius van wel 1.000 km mogelijk moeten zijn. Wat in ieder geval vaststaat: met een maar liefst 800V-laadsysteem gaat het opladen super snel. In slechts vijf minuten zou je al 150 km actieradius kunnen bijladen. Detail: er zijn nog nauwelijks laadstations die een dergelijke laadcapaciteit kunnen leveren, dus het is voorlopig nog even toekomstmuziek. Ook de BYD Atto 3 en BYD Dolphin staan op het e-Platform 3.0.
BYD Seal een Tesla-concurrent?
Net als de BYD Dolphin heeft de BYD Seal een organische vormgeving met veel vloeiende vormen. Zowel aan de buitenkant als in het interieur. Toch is de BYD Seal een stuk minder uitgesproken dan de Dolphin, om zo hopelijk een breder publiek aan te spreken. De BYD Seal biedt plaats aan vier volwassenen, al passen op de achterbank ook wel drie kinderen. Verder positioneert BYD de Seal nadrukkelijk als een concurrent voor de Tesla Model 3, ook een volledig elektrische compacte sedan. Net als Tesla legt BYD een nadruk op de prestaties. Zo beschikt het krachtigste model over maar liefst 390 kW (530 pk) en accelereert hij in slechts 3,8 seconden naar de 100 km/u.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 84 kWh |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,4 m |
Actieradius | 570 km |
Vermogensrange | 230 tot 390 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 230 kW (313 pk) |
Systeemkoppel | 360 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 5,9 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | september 2023 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 6 jaar |
Vanafprijs | € 47.990 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/45 R19 |
L x B x H | 4.800 x 1.875 x 1.460 mm |
Wielbasis | 2.920 mm |
Massa leeg | 2.055 kg |
Inh. bag. ruimte. | 400 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng