In 2015 trok Bugatti het doek van de Vision Gran Turismo. Een auto voor in de gelijknamige videogame, maar vooral ook een voorbode voor de opvolger van de legendarische Veyron. In 2016 droogde deze conceptversie op tot een productiemodel: de Chiron. Die naam is een vernoeming naar een Monegaskische coureur, die onder andere in 1955 de oudste coureur was die ooit deelnam aan een Formule 1-race. Lees verder
In 2015 trok Bugatti het doek van de Vision Gran Turismo. Een auto voor in de gelijknamige videogame, maar vooral ook een voorbode voor de opvolger van de legendarische Veyron. In 2016 droogde deze conceptversie op tot een productiemodel: de Chiron. Die naam is een vernoeming naar een Monegaskische coureur, die onder andere in 1955 de oudste coureur was die ooit deelnam aan een Formule 1-race.
Extreme prestaties
Het is juist het motorblok dat als een van de weinige onderdelen rechtstreeks wordt overgenomen van de Veyron. Wel is de 8.0-liter W16 grondig geüpdatet. Het blok levert nu maar liefst 1.500 pk, wat 299 pk meer is dan het blok in de Veyron voortbracht. De 1.600 Nm zorgt ervoor dat de 100 km/h al na 2,4 seconden is bereikt. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 420 km/h. De auto zou sneller kunnen, maar er bleek geen enkele fabrikant te zijn die banden kan produceren die die krachten kunnen doorstaan.
Chiron Sport
Van de gewone Chrion worden 600 stuks gebouwd. Bestellen kan nog, maar wie er toch net naast grijpt of voor wie de Chiron gewoon nog niet genoeg is, is er nog de Chiron Sport. Die is niet krachtiger, maar wel iets lichter en heeft een andere onderstelafstelling waardoor de auto sneller zou moeten zijn op het circuit.
Betaalbare recordhouder
De Chiron breekt niet het record van productieauto met de hoogste topsnelheid, maar zet wel de allersnelste tijd neer voor de 0-400-0-sprint. Dat verliep net binnen de 42 seconden, binnen een afstand van slechts 3,2 kilometer. Bugatti bouwde ook een levensgrote versie van de Chiron met LEGO Technic-onderdelen. De iets meer dan 5 pk sterke LEGO-versie kan ook echt rijden. De meesten van ons zullen het echter moeten doen met een 1:8-versie van LEGO Technic, die we zelf moeten aanduwen…
Technisch
Motortype | benzine, W16 |
Cilinderinhoud | 7.993 cm³ |
Max. vermogen | 1.103 kW (1.500 pk) |
Bij | 6.700 tpm |
Max. koppel | 1.600 Nm |
Bij | 2.000 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Vermogensrange | 1.103 tot 1.176 kW |
Algemeen
Transmissie | 7AT |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | februari 2017 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 3.500.000 |
Bijzonderheden | Er is ook een Chiron 'Sport' met een lager gewicht en een scherper onderstel. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 285/30 R20 |
L x B x H | 4.544 x 2.037 x 1,212 mm |
Wielbasis | 2.710 mm |
Massa leeg | 2.000 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 57 l |
Tankinhoud | 100 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 22,5 l/100km |
CO₂-emissie | 516 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 2,4 s |
Topsnelheid | 420 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng