In 2009 breidde BMW het modellenaanbod uit met de X1, een compacte SUV die het instapmodel voor het merk vormde wat de SUV-modellen betreft. Ondanks het nummer in de typeaanduiding was de auto niet gebaseerd op de 1 Serie, maar deelde hij zijn basis met de 3 Serie. Lees verder
In 2009 breidde BMW het modellenaanbod uit met de X1, een compacte SUV die het instapmodel voor het merk vormde wat de SUV-modellen betreft. Ondanks het nummer in de typeaanduiding was de auto niet gebaseerd op de 1 Serie, maar deelde hij zijn basis met de 3 Serie.
Voorwielaandrijving
In 2015 was het tijd voor opvolging en verscheen de tweede generatie op de markt. Deze keer deelde de auto zijn platform met de later verschenen Mini Countryman en BMW X2. Daarmee is de X1 voortaan in principe voorwielaangedreven, maar vierwielaandrijving is natuurlijk ook leverbaar. In 2022 kwam de derde generatie BMW X1 op de markt, een evolutie van de tweede generatie.
Nederlandse auto
De tweede generatie BMW X1 werd ook in Nederland geproduceerd, bij Nedcar in Born. Om te vieren dat de X1 ‘Nederlands’ was geworden, introduceerde BMW Nederland daarom een Oranje Edition voor de auto. Naast de extra aankleding die hoe dan ook bij de Oranje Edition hoort, is dat model ook te bestellen met een (donker)oranje lakkleur. De derde generatie BMW X1 wordt niet meer in Nederland geproduceerd, maar is wel weer leverbaar in het oranje.
Volledig elektrisch
De derde generatie is ook leverbaar met volledig elektrische aandrijving. Dat model wordt als iX1 als afzonderlijk model gepositioneerd, maar afgezien van de aandrijving gaat het om dezelfde auto. Ook visueel is nauwelijks te zien dat het om de elektrische versie gaat. Blauwe exterieuraccenten zijn samen met het iX3-logo achterop de enige aanwijzing.
Technisch
Motortype | benzine, 3-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.499 cm³ |
Max. vermogen | 100 kW (136 pk) |
Bij | 4.400 tpm |
Max. koppel | 230 Nm |
Bij | 1.500 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,7 m |
Vermogensrange | 100 tot 160 kW |
Algemeen
Transmissie | 7AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juli 2022 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 48.608 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/65 R17 |
L x B x H | 4.500 x 1.845 x 1.642 mm |
Wielbasis | 2.692 mm |
Massa leeg | 1.475 kg |
Max. aanh. gew. | 1.700 kg |
Inh. bag. ruimte. | 540 l |
Tankinhoud | 45 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,3 l/100km |
CO₂-emissie | 143 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 9,2 s |
Topsnelheid | 208 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng