De eerste generatie BMW 6 Serie zag in 1976 het levenslicht. De auto was de opvolger van de E9 Coupé en was net als die voorganger alleen leverbaar als coupé. De 6 Serie was technisch verwant aan vlaggenschip 7 Serie en was min of meer de coupéversie van die auto. Naast sportieve prestaties bood de 6 Serie dan ook veel luxe. De productie van de 6 Serie stopte in 1989, toen de auto werd opgevolgd door de iets grotere en duurdere 8 Serie. Lees verder
De eerste generatie BMW 6 Serie zag in 1976 het levenslicht. De auto was de opvolger van de E9 Coupé en was net als die voorganger alleen leverbaar als coupé. De 6 Serie was technisch verwant aan vlaggenschip 7 Serie en was min of meer de coupéversie van die auto. Naast sportieve prestaties bood de 6 Serie dan ook veel luxe. De productie van de 6 Serie stopte in 1989, toen de auto werd opgevolgd door de iets grotere en duurdere 8 Serie.
Herintroductie
Nadat de 8 Serie het tot 1999 had uitgehouden, bood BMW een tijd lang geen grote coupé meer aan. Tot 2003, toen het opnieuw een 6 Serie introduceerde. Het model ging in feite verder waar de eerste generatie gebleven was: sportieve luxe. Wel was de auto nu gebaseerd op de techniek van de 5 Serie. Voor het eerst was de 6 Serie er ook als Cabrio. In 2011 volgde wisseling van de wacht met de derde generatie 6 Serie, die er vanaf 2012 ook als vierdeurs Gran Coupé was.
Opgeschoven
In 2018 herhaalde de geschiedenis zich weer. De 6 Serie werd opgevolgd door de iets grotere en luxere 8 Serie, hoewel die 8 Serie deze keer wel een meer directe evolutie is van de 6 Serie. Anders gezegd: de 6 Serie heet voortaan 8 Serie, nu het model wat nadrukkelijker als een coupé-alternatief voor de 7 Serie wordt gepositioneerd. Toch staat er nog altijd een 6 Serie in de showrooms, want de opvolger van de 5 Serie Gran Turismo ging vanaf 2017 als de 6 Serie Gran Turismo door het leven. Ook dat model schoof dus een stapje op in het modellenaanbod.
Technisch
Motortype | diesel, 6-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 2.993 cm³ |
Max. vermogen | 230 kW (313 pk) |
Bij | 4.400 tpm |
Max. koppel | 630 Nm |
Bij | 1.500 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,7 m |
Vermogensrange | 230 tot 412 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 2-drs. cabriolet |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | mei 2011 |
Laatste facelift | maart 2015 |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 118.600 |
Bijzonderheden | De 640d is de enige diesel voor de 6 Serie Cabrio, met 4WD of achterwielaandrijving. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/55 R17 |
L x B x H | 4.894 x 1.898 x 1.365 mm |
Wielbasis | 2.851 mm |
Massa leeg | 2.005 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 300 l |
Tankinhoud | 70 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,6 l/100km |
CO₂-emissie | 194 g/km |
Energielabel | E |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,3 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng