Gespot: een vroege BMW 316
Fotogeniek geparkeerd
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Het is vakantietijd en daarom zetten we voor deze keer eens een buitenlandse spot in de spotlight. In een Portugees dorpje zagen wij deze mooie BMW 3 Serie van het eerste model.
In de vakantie zoeken we vaak het buitenland op. Natuurlijk genieten we dan van de mooie omgeving, maar voor ons autoliefhebbers is er nog een ‘bonus’. In het buitenland zie je, zeker wanneer je naar het zuiden gaat, nog wel eens auto’s die bij ons allang uit het straatbeeld zijn verdwenen. Toen wij vorige maand in Portugal waren voor een testrit met de nieuwe Nissan Qashqai, zagen wij bijvoorbeeld deze erg fotogeniek geparkeerde BMW 316, die we tegenkwamen in het dorpje Barranco do Velho. Natuurlijk wordt de BMW in Portugal inmiddels ook wel als een oldtimer beschouwd, in plaats van gewoon een wat oudere auto, maar daarmee is hij zeker niet minder leuk.
Het gespotte exemplaar
Het gaat hier om precies te zijn om een BMW 316 van modeljaar 1975, ofwel de eerste versie van deze generatie BMW 3 Serie. Hoewel, een facelift heeft dit model niet gehad, dus het is lastig om vroege en late exemplaren van elkaar te onderscheiden. Dit exemplaar staat er in ieder geval nog erg mooi bij. Dat verdient wel een paar extra foto’s. Zoals je ziet lijken de Portugese kentekens uit de periode 1937–1992 erg op klassieke Nederlandse kentekens. Ook de latere Portugese kentekenseries lijken met hun ‘twee-aan-twee’-opstelling wel een beetje op het Nederlandse kentekensysteem, maar dit verder geheel terzijde.
De eerste generatie BMW 3 Serie
De eerste generatie BMW 3 Serie luistert naar de interne benaming E21 en was in 1975 de opvolger van de 02-serie. Dat waren een reeks tweedeursmodellen op basis van de Neue Klasse, de modelreeks die BMW er na een moeilijke periode weer helemaal bovenop hielp. Deze eerste 3-Serie was er nog uitsluitend als tweedeurs sedan (door BMW een coupé genoemd), al kon je van 1978 tot en met 1981 bij carrosseriebouwer Baur ook een cabrioversie bestellen.
In het interieur debuteerde een nieuw interieurconcept, waarbij de middenconsole en een deel van het dashboard naar de bestuurder zijn gedraaid. Een concept dat BMW tot op de dag van vandaag nog toepast.
BMW 316 en meer: de motoren
Hoewel de exacte typenaam bij de 02-serie ook al afhing van de motorvariant, stapte de 3 Serie – net als de 5 Serie een aantal jaar eerder – over op de nog altijd gehanteerde modelaanduiding met drie cijfers. Het eerste getal gaf de modelserie aan en de twee getallen daarna de motorvariant. De door ons gespotte BMW 316 was dus een 3 Serie met een 1,6-litermotor onder de kap. Daarmee was het bij introductie het instapmodel, onder de 318 en 320.
De motor produceerde 66 kW (90 pk), goed voor een 0-100-tijd van 14 seconden en een topsnelheid van 160 km/u. Niet indrukwekkend, maar wel netjes voor die tijd. In 1980 werd de motorinhoud vergroot tot 1,8 liter, terwijl de typenaam 316 bleef. Ook toen al hingen de laatste cijfers van de typenaam dus niet volledig samen met de motorinhoud. Het vermogen bleef gelijk, maar de topsnelheid bedroeg voortaan 163 km/u.
In 1978 kwam er de zescilinder 323i bij als nieuw topmodel, terwijl in 1985 de 315 werd geïntroduceerd. Die had dan weer geen 1,5-litermotor, maar was een 316 met minder vermogen. De eerste 3 Serie kende geen serieuze sportuitvoering zoals de voorgaande 2002 Turbo of de latere M3-modellen. Wel waren er enkele limited editions op basis van de 323i. In 1982 stond de tweede generatie BMW 3 Serie klaar om het stokje over te nemen, de E30, al liep de productie van deze E21 nog tot en met 1983.