Sinds 2018 is de Q7 niet langer Audi’s vlaggenschip binnen de SUV-modellen. Dat stokje wordt overgenomen door de volledig nieuwe Q8. Zoals verschillende vooral Duitse merken al coupéachtige alternatieven hadden voor hun grootste SUV’s – denk aan de BMW X6 en Mercedes-Benz GLE Coupé – heeft Audi nu de Q8 als coupéachtig alternatief voor de Q7. SUV’s lijken populairder dan ooit te zijn in het luxesegment en Audi verwacht zelfs meer Q8’s dan A8’s te verkopen. Lees verder



Sinds 2018 is de Q7 niet langer Audi’s vlaggenschip binnen de SUV-modellen. Dat stokje wordt overgenomen door de volledig nieuwe Q8. Zoals verschillende vooral Duitse merken al coupéachtige alternatieven hadden voor hun grootste SUV’s – denk aan de BMW X6 en Mercedes-Benz GLE Coupé – heeft Audi nu de Q8 als coupéachtig alternatief voor de Q7. SUV’s lijken populairder dan ooit te zijn in het luxesegment en Audi verwacht zelfs meer Q8’s dan A8’s te verkopen.
Nieuw design
De Q8 is de eerste nieuwe Audi sinds Marc Lichte aan het roer staat van Audi’s ontwerpafdeling. Met de Q8 wordt dan ook de nieuwe designtaal van het merk gepresenteerd, die inmiddels al op meerdere modellen te zien is. Het belangrijkste kenmerk is een groter grille, maar ook zijn bij meerdere modellen verwijzingen terug te vinden naar de historische Audi Quattro.
Uitrusting
Voor het eerst bij een SUV is de Audi Q8 voorzien van full-lasertechnologie voor de lichtunits. In het interieur zijn meer schermen te vinden dan ooit – drie stuks – en het MMI-systeem heeft zelfs geen fysieke knop meer. Het motorenaanbod bestaat voorlopig uit twee 3.0-liter V6’en, een op benzine en een op diesel, maar dat aanbod wordt vast nog uitgebreid.
Technisch
Motortype | benzine, V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cm³ |
Max. vermogen | 250 kW (340 pk) |
Bij | 5.000 tpm |
Max. koppel | 500 Nm |
Bij | 1.370 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 13,3 m |
Vermogensrange | 170 tot 440 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juli 2018 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 4 jaar |
Vanafprijs | € 119.850 |
Bijzonderheden | De Q8 is een coupé-achtig alternatief voor de Q7 en het nieuwe SUV-vlaggenschip voor het merk. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 275/50 R20 |
L x B x H | 4.986 x 1.995 x 1.705 mm |
Wielbasis | 2.995 mm |
Massa leeg | 2.070 kg |
Max. aanh. gew. | 2.700 kg |
Inh. bag. ruimte. | 605 l |
Tankinhoud | 85 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 8,2 l/100km |
CO₂-emissie | 208 g/km |
Energielabel | E |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,9 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng