Review – Audi RS Q8 performance (2024), duur maar zo lekker!
Donkerbruin geroffel met van die lekkere klappen, smullen!
Als een Lamborghini Urus iets te veel van het goede is, dan heeft Audi al jaren een leuk alternatief in de vorm van de Audi RS Q8. Omdat de Audi Q8 onlangs een update kreeg, profiteert nu ook de RS Q8 van wat aanpassingen. Het resultaat is de sterkste Audi-SUV ooit. Het kost wel wat, maar zo’n Audi RS Q8 performance is wel een heerlijke traktatie voor jezelf.
Audi RS Q8 performance: prijs
Om dan ook maar meteen met die prijs te beginnen: De Audi RS Q8 performance is is te bestellen vanaf 251.759 euro, exclusief opties. Voor dat geld krijg je RS carbon-keramische remschijven (440 mm vóór, 370 mm achter), Adaptive Air Suspension Sport, een Bang & Olufsen Premium Sound System met 3D-sound, 22-inch tien-dubbelspaaks lichtmetalen velgen, sportstoelen plus voorin, climate control met vier zones, Audi’s nieuwe Virtual Cockpit Plus RS, een RS-styling pakket voor interieur en exterieur en een keur aan andere begeerlijke features.
Op grotere schaal personaliseren
Dat laat weinig te wensen over, toch? Welnu, aanvullend op de standaarduitrusting heeft Audi er voor gezorgd dat de auto op grotere schaal te personaliseren is. Uiteraard zijn er verschillende kleuren mogelijk, maar je kan ook kiezen uit drie RS designpakketten in de kleuren rood, grijs en exclusief blauw. Dat geldt ook voor de RS-remklauwen, die in dezelfde kleuren zijn uit te voeren. Het bekledingsmateriaal Dinamica speelt bij veel pakketten en individuele opties een belangrijke rol. Dinamica heeft de look en feel van suède, maar het is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Fijn dat Audi er nog iets aan gedaan heeft om de impact op het milieu te beperken.
23-inch wielen!
Voor het interieur kan er gekozen worden uit geborsteld aluminium en mat carbon tot diagonaal geborsteld zwart aluminium. Af fabriek krijgt de Audi RS Q8 performance 22 inch tienspaaks lichtmetalen velgen. Een noviteit zijn 23-inch velgen in zes-Y-spaakdesign, zoals ook onze testauto heeft. Die wielen ogen ontzettend gaaf, maar houd wel rekening met een smalle bandwang en stoepranden, want een schaafwond is zo gemaakt. Daarnaast zijn er ook zeer lichte 23-inch velgen die voor een gewichtsbesparing van 20 kg zorgen. Door deze verlaging van het onafgeveerde gewicht wordt het weggedrag nog iets preciezer. Bovendien dragen deze velgen bij aan een nog betere koeling van de remmen. High performance Pirelli P Zero-banden (295/35 R 23) zijn optioneel.
Bang & Olufsen Advanced Sound System
Zijn er nog meer opties? Zeker! Denk aan een Bang & Olufsen Advanced Sound System met 3D-geluid met een prijskaartje van 9.035 euro. Een nachtzichtassistent kost je 3.015 euro en voor een head-up display mag je nog 1.950 euro bijbetalen. Het prijskaartje stijgt daarmee naar 280.000 euro.
Moddervette Audi
Oké, veel geld, maar voor de koper van een Audi RS Q8 Performance zal het waarschijnlijk een Bratwurst zijn of zo’n performance-SUV nu 250.000 of 280.000 euro kost. Met zo’n moddervette Audi wil je een statement maken. Dat is bij de vernieuwde RS Q8 nog beter mogelijk dan voorheen. Alles draait bij dit topmodel om performance. Aan de voorzijde wordt dat benadrukt door de grote luchtinlaten, de grille met 3D-honingraatstructuur en de opvallende matgrijze blades. De grote ovale uitlaatpijpen zijn geïntegreerd in de diffuser. Centraal in die diffuser bevindt zich een rode reflector.
IDIOTE AUDI! – De nieuwe Audi RS Q8 Performance (2024) – AutoRAI TV
Audi laserlicht
Standaard heeft de Audi RS Q8 performance overigens Audi laserlicht. Via het infotainmentsysteem zijn vijf lichtsignaturen voor de dagrijverlichting – inclusief een gebloktevlagdesign – te kiezen. Ook voor de gedigitaliseerde oled-verlichting achter zijn vijf signaturen beschikbaar. Deze geavanceerde achterlichten hebben bovendien een nabijheids-waarschuwingsfunctie.
Projecties op de grond
De Audi RS Q8 performance heeft ook andere exclusieve features. Zo projecteert hij via leds de aanduiding ‘RS performance’ op de grond. Dat ziet er erg tof uit! In de Audi Virtual Cockpit (12,3-inch) is een schakelindicator opgenomen (bij handgeschakelde modus). Bij het oplopen van het toerental verandert de kleur van het toerentellerdisplay van groen naar geel naar rood om het ideale schakelmoment aan te geven. Ook de activering van Launch Control wordt in de Audi Virtual Cockpit weergegeven.
Een entertainer, zo’n Audi RS Q8
Je merkt aan alles dat Audi van deze RS Q8 Performance iets bijzonders heeft proberen te maken, niet alleen op cosmetisch vlak, maar ook op het gebied van dynamiek. De RS Q8 is – op verzoek – namelijk een entertainer. Dat begint met de aandrijflijn: een V8 biturbomotor met een vermogen van 471 kW (640 pk) en een koppel van 850 Nm. Zoals gezegd: dit is de sterkste SUV met brandstofmotor van Audi ooit. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,6 seconden en de topsnelheid komt uit op 250 km/u. Een top van 305 km/u is optioneel (Dynamiek Pakket Plus). De V8-motor ademt uit via een lichtgewicht uitlaatsysteem met glanzende zwarte uitlaatpijpen, dat speciaal voor de RS Q8 is ontwikkeld. Het geluid is fijn, heel fijn. Donkerbruin geroffel met van die lekkere klappen. Nee, ingetogen is het niet, maar wel lekker.
Mechanisch sperdifferentieel
De biturbo V8-motor brengt al het vermogen via Quattro-vierwielaandrijving over op de wielen. Schakelen gebeurt met een fijne achttraps Tiptronic-transmissie. Ook deze transmissie heeft een ‘entertainment’-functie, door schakelacties te verlaten verlopen met kleine schokjes. De RS Q8 heeft verder een mechanisch sperdifferentieel, dat de aandrijfkracht in een verhouding van 40:60 over respectievelijk de voor- en achterwielen verdeelt. Als de wielen doorslippen, wordt de verdeling aangepast. Daarbij kan maximaal 70% naar de voorwielen gaan en maximaal 85% naar de achterwielen.
Luchtvering
Adaptieve luchtvering heeft het model ook. Door de luchtvering kan de rijhoogte 90 mm variëren. Standaard is de Audi RS Q8 performance ook uitgerust met vierwielbesturing. Dit zorgt bij lage snelheden voor extra wendbaarheid en een kleinere draaicirkel. Bij hoge snelheden draagt het systeem bij aan verbeterde stabiliteit. Optioneel is een advanced onderstel leverbaar dat bestaat uit elektromechanisch aangestuurde actieve rolstabilisatie en een sportdifferentieel. Op een slecht wegdek kunnen elektromotoren de twee helften van de stabilisatoren loskoppelen, zodat oneffenheden worden geabsorbeerd. In snelle bochten zorgt de elektromotor ervoor dat de twee helften tegengesteld ten opzichte van elkaar bewegen. Dit voorkomt overhellen en versterkt de dynamiek.
Hoe rijdt een Audi RS Q8?
De Audi RS Q8 is een auto met meerdere gezichten. Je kan er rustig – nog steeds met een hoop uitlaatgeroffel – in flaneren, maar met een druk op de knop tover je deze SUV om in een rasechte sportwagen op hoge poten. Hij brult en klapt en biedt tegelijkertijd heerlijke sensaties. De Audi stuurt snaarstrak en is stevig geveerd, ook in de meest comfortabele modus, maar dat past bij een RS-model. De zitpositie is ook goed voor elkaar, evenals de bediening van het infotainmentsysteem. Audi gebruikt wel veel hoogglans oppervlakken waardoor je al snel vette vingers ziet. Ook reflecteren die elementen enorm in zonlicht, bijvoorbeeld bij een winterse zon als de zon wat lager staat dan normaal. Afijn, met die minpunten valt prima te leven. Met het gezin op vakantie kan, al lijkt een reguliere Q8 eerder de betere kilometervreter. Met een Audi RS Q8 wil je vooral indruk maken. Dat kan heel goed, want dit is oprecht een indrukwekkende performance-SUV.