Alfa Romeo Tonale: de middenklasse-SUV
De Alfa Romeo Tonale zag in 2019 het levenslicht op de Motor Show van Genève. Het was toen de voorbode voor een SUV-model in het C-segment, de middenklasse. Een Alfa Romeo SUV-model ligt nog altijd gevoelig bij de merkpuristen, maar feit is dat met SUV’s letterlijk en figuurlijk de meeste winst valt te behalen en Alfa Romeo heeft die verkopen hard nodig… De Alfa Romeo Tonale Concept was ook meteen een voorbode voor de nieuwe designtaal van het merk. De auto is vernoemd naar de gelijknamige bergpas in Noord-Italië. Lees verder
Alfa Romeo Tonale: de middenklasse-SUV
De Alfa Romeo Tonale zag in 2019 het levenslicht op de Motor Show van Genève. Het was toen de voorbode voor een SUV-model in het C-segment, de middenklasse. Een Alfa Romeo SUV-model ligt nog altijd gevoelig bij de merkpuristen, maar feit is dat met SUV’s letterlijk en figuurlijk de meeste winst valt te behalen en Alfa Romeo heeft die verkopen hard nodig… De Alfa Romeo Tonale Concept was ook meteen een voorbode voor de nieuwe designtaal van het merk. De auto is vernoemd naar de gelijknamige bergpas in Noord-Italië.
Productieversie Alfa Tomeo Tonale
In 2022 kwam de productieversie van de Alfa Romeo Tonale op de markt. De productieversie bleek nauwelijks van de conceptversie af te wijken. Gelukkig maar, want in Alfa-traditie was de conceptversie al wel een mooie auto. Hoewel Alfa Romeo inmiddels onderdeel is van het Stellantis-concern, is de Alfa Romeo Tonale nog net in eigen beheer ontwikkeld binnen het voormalige FCA-concern. De Alfa Romeo Tonale deelt zijn technische platform en plug-in hybridetechniek dan ook alleen met de Jeep Compass en niet met modellen van Citroën, Peugeot, DS en/of Opel. Dat zijn namelijk de andere merken uit de huidige Stellantis-groep.
Alfa Romeo Tonale met NFT
Opvallend is dat de Alfa Romeo Tonale wordt geleverd met een NFT. Dat is een ‘non-fungible token’, ofwel een uniek digitaal item op een blockchain. In het geval van de Alfa Romeo Tonale registreert de NFT gegevens van de auto, wat volgens Alfa Romeo moet leiden tot een soort certificaat dat de restwaarde bij eventuele verkoop vergroot. De NFT kan dan bijvoorbeeld een correcte onderhoudshistorie aantonen. Mede doordat de NFT-markt voor velen nog erg onbekend is, wordt met wisselende reacties op dit idee gereageerd. Volgens critici is een NFT niet de beste manier om de onderhoudshistorie van de Alfa Romeo Tonale te digitaliseren.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.469 cm³ |
Bij | 5.500 tpm |
Bij | 1.500 tpm |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 11,6 m |
Vermogensrange | 96 tot 206 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 96 kW (130 pk) |
Systeemkoppel | 240 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 9,6 s |
Topsnelheid | 195 km/u |
Algemeen
Transmissie | 7AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | mei 2022 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 5 jaar |
Vanafprijs | € 42.000 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/50 R18 |
L x B x H | 4.528 x 1.841 x 1.601 mm |
Wielbasis | 2.636 mm |
Massa leeg | 1.500 kg |
Max. aanh. gew. | 1.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 500 l |
Tankinhoud | 55 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,9 l/100km |
CO₂-emissie | 134 g/km |
Energielabel | B |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng