In 2008 introduceerde Alfa Romeo de MiTo, waarmee het modellenaanbod aan de onderkant werd aangevuld. Het design van de compacte hatchback zou zijn geïnspireerd op de een jaar eerder op de markt gebrachte 8C Competizione sportwagen. De MiTo werd alleen geleverd als driedeurs hatchback en deelde zijn platform met onder andere de Fiat Punto. Enigszins tegen Alfa Romeo-traditie in had de MiTo dus voorwielaandrijving, hoewel dat voor de hatchbackmodellen wel gebruikelijk was.
Naamgeving
De voorlopige naam van de auto was in eerste instantie Junior, een bekende naam in de Alfa-geschiedenis. In 2007 werd een internationale wedstrijd gehouden om de definitieve typenaam voor de auto te bedenken, met een heuse Alfa Romeo Spider als hoofdprijs. De naam Furiosa kwam als winnaar uit de bus. Uiteindelijk is de definitieve keuze toch komen te liggen op MiTo, een samentrekking Milano en Torino, de steden waar de auto respectievelijk is ontworpen en gebouwd. Daarnaast is het een woordspeling op het Italiaanse woord ‘mito’, dat ‘mythologisch’ of ‘legendarisch’ betekent.
Geen opvolger
Na enkele tussentijdse updates en een facelift in 2016 loopt de carrière van de MiTo nu op zijn eind. Deels omdat het model op leeftijd begint te raken, maar ook is de vraag naar driedeurs hatchback inmiddels flink ingekrompen. Begin 2019 zal de productie van de MiTo worden gestaakt, maar een directe opvolger komt er niet. Alfa Romeo gaat zich richten op winstgevender segmenten zoals die van compacte crossovers.