Autotest – Porsche 911 Carrera 4S (2019)
Nog steeds bijzonder, maar vooral ongekend goed
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Dat’ie bijzonder is leidt geen twijfel: waar je ook rijdt of parkeert, de (nieuwe) Porsche 911 trekt de aandacht. Maar er is echt veel veranderd. Waar Porsche ooit symbool stond voor het pure autorijden, staat de codenaam 992 anno 2019 voor een auto die ongekend goed is dankzij het surplus aan elektronica.
Topsnelheid
Met een topsnelheid van boven de 300 km/u is de auto natuurlijk ongehoord snel, maar tegelijkertijd zorgt een waslijst aan hulpsystemen dat de vier wielen op de weg blijven. Ja, je kunt hard, maar de auto is vooral comfortabel. Voor wie wat spanning zoekt: met het indrukken van een knopje op het centrale display wordt het motorgeluid wat stoerder, zwaarder. Het lijkt wat gekunsteld, het typerende gekuch en geratel dat je vroeger hoorde als je het gaspedaal losliet is verleden tijd. De eisen die qua uitlaatemissies gelden nopen tot het aanbrengen van partikelfilters in de uitlaat die dat in de weg staan.
‘Doodgewoon’
De Porsche 911 Carrera 4S die importeur Pon aan autojournalisten ter beschikking stelt is een auto die echt ‘doodgewoon’ geschikt is als dagelijkse auto. Mits je ‘m kunt betalen natuurlijk, want waar de auto standaard 165.100 euro kost hangt aan de testauto een prijskaart van 219.087 euro. De vorige versie kostte in de basis nog rond de 120.000 euro, zelfs voor Porsche is dit dus een kloeke verhoging.
“Ja, je kunt hard, maar de auto is vooral comfortabel.”
Trouwe schare aanhangers
Voor de geïnteresseerde koper zal dat wellicht niet veel uitmaken. Het merk kent een trouwe schare aanhangers met ruim gevulde portemonnee. Wie het zich kan veroorloven koopt een sportauto met plaats voor vier inzittenden (achterin is het wel krap, maar het kan) met onder de achterklep een zescilinder boxer van 2891 cc, die een vermogen levert van 450 pk bij 6.500 toeren per minuut. Het maximale koppel van 530 Nm komt vrij bij 2.300 toeren per minuut.
Wet modus
Zie daar al een enorm verschil met het oudere Porsches, waar de echte kracht vrijkwam boven de 4.500 toeren per minuut. Kies elektronisch de rijmodus die bij je past en er kan je niks gebeuren. Er is zelfs een ‘wet modus’, die de krachten bij aquaplanning en regen beteugelt. Standjes Sport en Sport Plus zitten ook in het keuzemenu.
Oervorm geëvolueerd
De oervorm van Porsche, zoals ook kinderen nog auto’s tekenen, is ook geëvolueerd. Met uitdijende heupen en de al eerder vergrote wielbasis oogt de hedendaagse 911 nog steeds stoer, maar vooral groot. Natuurlijk is het weggedrag boven elke twijfel verheven. Je katapulteert weg uit stilstand, in 3,6 seconden rijdt de auto 100 km/u. Dankzij de automaat met dubbele koppelingen schakelt de auto moeiteloos door de acht versnellingen. Je hoeft bepaald geen topchauffeur te zijn om razendsnel over bochtige trajecten te rijden, de elektronica is onder alle omstandigheden je vriend. Dat geeft zeker rust en vertrouwen, maar is voor de geboren autopurist die droomt van auto’s die je moet beteugelen niet echt uitdagend.
Gemiddeld gebruik
Volgens de producent gebruikt de Porsche 911 Carrera 4S gemiddeld 9,0 liter bij een snelheid van 100 km/u. De CO2-uitstoot komt op 206 g/km. Niet voor niks heeft Porsche met het oog op de (nabije) toekomst de 992 al voorbereid op hybride aandrijving. Milieueisen zullen steeds meer invloed uitoefenen, daar ontkomt ook de Duitse fabrikant van ’s werelds grootste icoon op het gebied van sportwagens niet aan.