Autotest – Peugeot 5008 PureTech 130 EAT8 (2020)
5008, nog steeds een sterk nummer
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als zevenzitter doet de Peugeot 5008 het aardig goed. Ruim 300.000 verkochte exemplaren verder vindt Peugeot het tijd worden voor een opgefriste versie. We rijden hem met een voor Nederland zeer aantrekkelijke motorvariant: de PureTech 130-benzinemotor met EAT8-automaat. Hoe bevalt dat?
Fris gezicht
De Peugeot 5008 vormt het grotere broertje van de 3008. Die Peugeot 3008 is een vijfzitter, deze 5008 een zevenzitter. Of beter gezegd: het is een 5+2, want de derde zitrij is alleen geschikt voor kinderen. Goed, dat is nu duidelijk. Wat zijn dan precies de verschillen ten opzichte van de vorige 3008 en 5008? Dat begint al aan de voorkant. Beide modellen hebben een fris gezicht.
Vaste meerprijs voor 5008
Het gamma van de Peugeot 5008 is op enkele details na identiek aan dat van de 3008. Vanwege de standaard twee extra zitplaatsen maar ook door de hogere BPM, geldt voor de 5008 een vaste meerprijs van 2.500 euro boven de 3008.
Peugeot 5008 PureTech 130 (2021) – REVIEW – AutoRAI TV
Frameless
De vernieuwde Peugeot 5008 krijgt net als de 3008 een nieuw, gewaagd front waarbij vooral de nieuwe ‘frameless’ grille – zoals Peugeot hem zelf noemt – opvalt. Bijzonder hierbij is dat er zogeheten ‘vinnen’ onder de koplampen lopen die in verbinding staan met de grille. Zo ontstaat optisch een brede auto. Op de voorbumper prijkt nu een 5008- of 3008-badge. Historisch verantwoord, want de Peugeot 504 van weleer had dat ook.
LED, LED en nog eens LED
Peugeot heeft verder de koplampen vervangen voor mooiere LED-exemplaren en aan de achterkant bespeuren we nieuwe achterlichten met LED-technologie en de kenmerkende klauw-signatuur van Peugeot. De achterlichten zijn afgewerkt met een helder rookglas. Verder zijn er wat nieuwe exterieurkleuren. Er is keuze uit Celebes Blue (nieuw), Vertigo Blue (nieuw), Blanc Nacré, Artense Grey, Platinum Grey, Perla Nera Black en Ultimate Red.
5008 met Black Pack, ook nieuw
Ook nieuw voor de 3008 en 5008 is het ‘Black Pack’ voor de GT en GT Pack. Met de ‘Black Pack’-optie worden diverse designelementen donker afgewerkt, zoals de 19-inch Washington-wielen en de skidplate, sierstrips op de voorschermen, de sierstrips op de dakrand en achterspoiler alsmede op de achterbumper. De grille en de Peugeot-leeuw zijn bij de Black Pack-versie uitgevoerd in dark chrome en de letters ‘5008’, ‘GT’ en ‘Peugeot’ zijn matzwart van kleur. Best veel details dus.
iCockpit
Veel details bespeuren we ook in het interieur waar nog altijd het iCockpit-interieurconcept zegeviert. Het idee is leuk, de uitwerking ook. Je hebt een compact afgevlakt stuurwiel in de hand en kijkt over de bovenste stuurrand naar de meters. Dat is althans de bedoeling. De praktijk leert dat het vooral afhankelijk is van je lichaamsbouw en zitpositie of je de meters goed kunt zien. Even onderzoeken dus bij de proefrit.
Displays
Een sterk punt van de 5008 en 3008 is het dashboarddesign. Dat is echt uniek in dit SUV-segment. Peugeot gebruikt fraaie, vaak zachte materialen. Voor je neus prijkt een 12,3-inch digitaal instrumentarium en bovenop het dashboard plaatst Peugeot een 10-inch touchscreen. Onder de fraaie ‘pianotoetsen’ zitten snelkoppelingen naar componenten als de muziek, telefoon, navigatie, favorieten en aircoinstellingen.
USB-laders in 5008
Als aanvulling op een inductielader om smartphones draadloos op te kunnen laden, heeft de auto ook een USB-aansluiting voorin en twee nieuwe USB-aansluitingen voor de tweede zitrij. Alle versies met automatische transmissie hebben voortaan ook standaard een driving mode selector op de middenconsole, waarmee de bestuurder kan kiezen tussen de rijmodi Normal, Sport en Eco. In standje Normal en Eco lijkt de EAT8-automaat niet helemaal bij de les. In standje ‘Sport’ is dat een ander verhaal, dan is de automaat en de door ons gereden PureTech 130-benzinemotor een perfect match.
PureTech 130 benzinemotor
Want jawel, zelfs de basismotor – de PureTech 130 dus – is een uitstekende aandrijflijn. Meer heb je in Nederland eigenlijk niet nodig. Er is voldoende trekkracht onderin en het middengebied en het brandstofverbruik valt alles mee. Je moet 1 op 18 kunnen halen als je een beetje rustig aan doet. Een prima keuze dus, die PureTech 130 EAT8-versie.
Vanafprijs Peugeot 5008
De prijs van de 5008 begint in Nederland bij 37.410 euro voor de PureTech 130 in Blue Lease Active-uitvoering. Wil je de automaat, dan betaal je minimaal 40.310 euro. De Blue Lease Allure is er vanaf 39.360 euro met PureTech 130 met handbak en 42.260 euro voor de EAT8-automaatversie. In laatstgenoemde variant zijn wij op pad. En die heeft eigenlijk alles wat je wilt hebben. De GT en GT Pack-versies hebben meer luxe aan boord, maar zelfs de Allure zal al voldoen aan je wensen.
Veiligheidssystemen
Op het gebied van veiligheidssystemen introduceert Peugeot Night Vision, Adaptive Cruise Control met Stop & Go functie (EAT8 automatische transmissie), Lane Positioning Assist, een botspreventiesysteem en uitgebreide verkeersbordenherkenning (stop, eenrichtingsverkeer, niet inhalen, etc.). Kortom: systemen die je in een SUV in dit segment verwacht.
5008 niet als plug-in hybride
De Peugeot 5008 is niet als plug-in hybride leverbaar, maar alleen met een benzine- (PureTech 130 of PureTech 180) of dieselmotor (BlueHDi 130). Door de derde zitrij is er simpelweg geen ruimte om het accupakket onder te brengen in de bodemsectie van de 5008. De Peugeot 3008 is er wel als plug-in hybride, ook al krijgt die van Peugeot de verwarrende naam HYbrid. Het is een stekkerhybride dus. De 3008 Plug-in Hybrid is er met 225 pk en voorwielaandrijving en 56 kilometer range (WLTP) of als HYbrid4 300 met 300 pk, vierwielaandrijving en 59 kilometer range (WLTP).
Peugeot 5008, een sterk nummer
Eigenlijk valt het aanbod van zevenzitters best tegen. Je hebt de Volkswagen Tiguan Allspace, SEAT Tarraco, Renault Grand Scenic en nog wat andere. Het fijne aan de Peugeot is de combinatie van een zeer prettig onderstel met een zeer luxueus en bijzonder aanvoelend interieur. Dat maakt van rijden in de 5008 een aangename aangelegenheid. Wat dat betreft is de Peugeot 5008 dus een sterk nummer. Très Bien.