Autotest – Morgan 3 Wheeler (2018) verdient de originaliteitsprijs
3 Wheeler zet de wereld even stil
Oordoppen in, sjaal voor je mond en een stevige zonnebril op. Met die instructies kreeg AutoRAI.nl de sleutels van een Morgan 3 Wheeler (2018) mee. De auto weegt evenveel als een halve Volkswagen up! en de zitpositie is extreem laag. Je kan je nagels vijlen aan het asfalt. Het is spartaans rijden, maar wat een ervaring!
Futuristisch design
Morgan staat niet bekend om zijn vooruitstrevende auto’s met futuristisch design. Het is vaak even gissen uit welk jaar een bepaald model komt. Zo ook bij deze Morgan 3 Wheeler. Hij is gebouwd in 2018, maar 100 jaar eerder hadden we ook geloofd bij een eerste aanblik. Zien we daar nou heuse spaakvelgen?
1909
Voor Morgan is het allemaal begonnen met de 3 Wheeler. In 1909 produceerde Morgan zijn eerste auto: een 3 Wheeler. Het duurde tot 1935 voordat er een vierde wiel aan toegevoegd werd. Oprichter Henry Morgan reed tot z’n dood in 1959 in een 3 Wheeler. Die auto was niet heel anders dan het 2018 model waar wij nu mee rijden. Een V-twin voorop, twee smalle motorwielen vooraan en een breder achterwiel.
Raket
Om bij de krachtbron te komen hoeven we de motorkap niet te openen. Die zit namelijk aan de buitenkant, voorop de auto. Een Amerikaanse S&S 2.0 liter V-twin blok levert 86 pk (63 kW) aan het achterwiel. Dat klinkt niet veel, maar geloof ons, dat is meer dan genoeg. De Morgan 3 Wheeler weegt namelijk maar 550 kilo. Dat is minder dan een Citroën 2CV. In 4.5 seconden schiet de Morgan als een raket naar de 100 kilometer per uur. De topsnelheid bedraagt een 185 km/u.
Originaliteitsprijs
De 3 Wheeler heeft een vanafprijs van 62.500 euro. Daar koop je ook een leuk aangeklede BMW Z4 of een fraaie Porsche occasion voor. Bovendien zijn er genoeg leuke opties die de prijs nog eens fors laten stijgen. De fishtail uitlaten kosten bijvoorbeeld 1.200 euro. Wel een optie die je eigenlijk verplicht zou moeten aanvinken.
Hij mag dan flink aan de prijs zitten, maar dan heb je wel iets wat bijna niemand heeft. Deze Morgan koop je omdat je iets origineels wilt rijden.
Nekklachten
Origineel is hij zeker. Dat merken we ook aan de reacties. Weinig mensen kijken nog achterom wanneer een Porsche of Maserati passeert. De Morgan is echter verantwoordelijk voor heel wat nekklachten. Als je voorbij rijdt met de 3 Wheeler staat de wereld even stil. Mensen stappen van hun fiets af, mondhoeken gaan omhoog en staren je aan met een blik die zegt: “Wat is dat!?”
Ondanks het luide geweld wat uit de prachtige fishtail uitlaten komt, wordt iedereen blij van de extreem sympathieke 3 Wheeler. Er is geen enkele afgunst tegen deze toch wel dure sportauto. Dat is met andere auto’s in deze prijsklasse wel eens anders.
3-in-1
In de Morgan stap je niet alleen in een auto. Je stapt ook op een motorfiets én in een cockpit van een vliegtuig. Er is geen andere auto die dat aanbiedt. De toggle switches op het dashboard en het slank naar achter lopende koetswerk geven je het idee dat je een piloot bent. Alleen de vleugels ontbreken nog. Daarnaast geeft het karakteristieke geluid van de V-twin je het idee dat je op een grote Harley-Davidson zit.
Spartaans
De Morgan is een plaatje, maar er in rijden is wel een onderneming. De auto heeft geen enkele hulpmiddelen aan boord. Ook geen stuur- en rembekrachtiging. Dat is de eerste paar minuten even wennen, maar je raakt er snel aan gewend. Je bent echt aan het rijden met deze auto.
De gigantische spaakvelgen zien er indrukwekkend uit, maar zorgen wel voor een draaicirkel van een olietanker. Zodra de V-twin aanslaat neem je het al snel voor lief.
Conclusie
Rijden in de 3 Wheeler is gewoon ontzettend leuk. Je zit met een grote glimlach achter het stuur. Iedereen die je passeert steek je aan.
De Morgan 3 Wheeler is behoorlijk snel, maar je koopt hem waarschijnlijk niet voor de 0 – 100 tijd, en helemaal niet voor zijn topsnelheid. Op de snelweg hoort hij dan ook niet thuis, en zijn oordoppen aan te raden tegen het windgeruis.
Alle fun gebeurt tussen de 0 – 100 kilometer per uur. De lage zitpositie geeft het gevoel dat je bij 80 km/u aan het laagvliegen bent. Het geld wat je aan de Morgan kwijt bent bespaar je dan ook aan boetes die je met een normale sportauto zal krijgen als je zoveel plezier wilt hebben!
Morgan 3 Wheeler – Oordoppen in! – AutoRAI TV