Autotest – Mercedes E-klasse All-Terrain
Bekend recept, maar net even wat lekkerder
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Wie had ooit gedacht dat een Mercedes-Benz E-klasse geschikt zou zijn om off-road te rijden? Het kan echt, met de nieuwe E-klasse All-Terrain: een regelrechte concurrent van de Volvo V90 Cross Country.
Die zagen we niet aankomen…
De nieuwe E-klasse All-Terrain is een uitvoering die we eerlijk gezegd niet (meer) van Mercedes-Benz verwacht hadden. Volvo is al twintig jaar succesvol met de V70 Cross Country en in deze klasse is Audi het enige merk dat een concurrent introduceerde (A6 allroad). Kennelijk vond Mercedes-Benz het toch de moeite waard om een opgehoogde stationwagen met een stoere outdoor-look en terreineigenschappen te ontwikkelen.
Het interieur is identiek aan die van de reguliere Mercedes-Benz E-klasse. Zoals we eerder schreven, ziet het er allemaal prachtig uit. Tot de interieurkenmerken behoort een sierdeel in aluminium-carbonlook, dat alleen in deze uitvoering geleverd wordt, evenals sportpedalen in rvs met rubberen noppen en vloermatten met opschrift ‘All-Terrain’.
LEES OOK: Vernieuwde Mercedes-Benz S-klasse nog slimmer
Bekend recept
De nieuwe E-klasse All-Terrain – gebaseerd op de nieuwste generatie E-klasse Estate – is op de eerste plaats te herkennen aan de kunststof beschermdelen bij de bumpers, dorpels en rond de wielkasten. De bumpers zijn robuuster vormgegeven, hij rolt op grote 19-inch lichtmetalen wielen met hoge wangen en de grille is hetzelfde als van de SUV’s van Mercedes-Benz.
Het recept is bekend. De E-klasse All-Terrain is hetzelfde omgebouwd als de V90 Cross Country, maar het sierlijke en langgestrekte design van de Mercedes-Benz E-klasse Estate leent zich uitstekend voor een ruige uitvoering als deze. Het is wellicht even wennen, maar hoe langer je de All-Terrain aanschouwt, hoe mooier hij wordt, vinden wij.
Air Body Control
De All-Terrain staat ten opzichte van de reguliere E-Klasse Estate 29 mm hoger. Daarbij komt 14 mm voor rekening van de banden met grotere hoogte-breedteverhouding en 15 mm voor rekening van de hogere rijhoogte van de luchtvering, waarmee de All-Terrain overigens uniek is in deze klasse.
Dankzij de luchtvering zijn drie rijhoogten van 0 tot +35 mm mogelijk. Daarmee kan de bodemvrijheid variëren van 121 tot 156 mm. Onafhankelijk van het gekozen rijprogramma kan de hoogste stand ook met de hand worden geselecteerd met behulp van een knop op de middenconsole. In de rijmodus ‘All-Terrain’ komt het model voelbaar omhoog. Bij snelheden boven de 35 km/u zakt het model automatisch weer naar beneden.
Tevens kent het rijprogramma ‘All-Terrain’ een extra weergave op het display. Hier is onder meer informatie af te lezen over de stuurhoek, het voertuigniveau (stand van de luchtvering), de stijgings- en hellingshoek, de stand van het gas- en rempedaal alsmede een kompasfunctie.
Uitzonderlijk comfortabel
Rijden in de E-klasse All-Terrain is uitzonderlijk comfortabel. Mede dankzij de luchtvering blijft de auto mooi vlak in bochten. Overhellen doet hij nauwelijks en dat draagt bij aan de rotsvaste wegligging in bochten.
De E-klasse ligt bijzonder stabiel op de weg en stuurt mooi nauwkeurig. De permanente vierwielaandrijving stuurt 45% van de aandrijfkrachten naar de voorwielen en 55% naar de achterwielen. Het veercomfort is in alle situaties werkelijk voortreffelijk. De All-Terrain voelt niet anders dan een reguliere E-klasse en kwalificeert zich als een buitengewoon fijne reisauto.
Alleen diesels
Mercedes-Benz levert de All-Terrain alleen met dieselmotoren. In een later stadium is een zescilinder (E 350d) leverbaar. Wij rijden met de E 220d met een nieuw ontwikkelde 2,0-liter viercilinder. Die is met een vermogen 143 kW (194 pk) en 400 Nm behoorlijk krachtig, maar vooral muisstil. De dieselmotor en de standaard gemonteerde 9-traps automaat lijken voor elkaar geschapen. Zo verfijnd en geruisloos maak je het niet vaak mee.
Vanaf 74 mille
De Mercedes-Benz E 220d All-Terrain is leverbaar voor de all-in rijklaarprijs vanaf 75.225 euro. Daarmee is de instapversie een kleine acht mille duurder dan de V90 Cross Country met benzinemotor, en nagenoeg hetzelfde geprijsd als de Audi A6 allroad die enkel met zescilinder diesels leverbaar is.
De vraag is alleen: wat voegt deze E-klasse All-Terrain toe in het aanbod van Mercedes-Benz dat al overvol is? En in de klasse waar de Volvo V70/90 Cross Country de dienst uitmaakt? Het eerste antwoord is: waarom niet. De E-klasse Estate leent zich goed voor zo’n stoere versie en Mercedes heeft de middelen en de ervaring om zonder al te veel ontwikkelingskosten een All-Terrainte ontwikkelen.
Ten tweede: wat als je gecharmeerd bent van Mercedes-Benz en op zoek bent naar een auto met off-road kwaliteiten en veel ruimte? Voorheen kwam je al gauw uit bij een dure en zware Mercedes GLE. Maar niet iedereen zit te wachten op een pompeuze SUV met hoge kosten, toch? Ook voor die mensen is de E-klasse All-Terrain een welkome aanvulling.