Autotest – Fiat 500X Cross 1.6 MultiJet DDCT
Verrassende variatie op een klassiek getint ontwerp
De Fiat 500 kent vele gezichten, maar ze hebben allemaal dezelfde gelaatsuitdrukking: die van de Nuova 500 uit 1957 oftewel het rugzakje. De huidige 500 is beduidend groter dan die oerversie. En er is nog een maatje groter: deze 500X.
Groter dan uiterlijk doet vermoeden
Die 500X zet je een beetje op het verkeerde been, omdat hij zo lijkt op de kleinere 500. Eenmaal achter het stuur valt pas echt op hoe groot hij is. Er is plek zat voorin en achterin. Zelfs met zijn drieën naast elkaar op de achterbank gaat lukken. Qua binnenruimte is de 500X vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Renault Capture, een Mazda3 of de nieuwe Opel Crossland. Stoer zijn de skidplates voor en achter onder de bumpers, ze zijn standaard op de modelvariant X Cross.
Nieuwe smaak: 500X diesel met automaat
We rijden met een nieuwe variant van de 500X. Met een 1.6 (MultiJet) diesel, die is gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling en zes versnellingen. Het met bruin leer beklede interieur zorgt voor een chique accent. Net zoals de lichtmetalen wielen dat doen. Het zijn opties, maar ze zijn de meerprijs naar ons idee waard. De Fiat 500X Cross krijgt er een nog stoerder voorkomen door.
Solide rijkarakter
De solide look gaat gepaard met een al even solide rijkarakter. De dieselmotor is heerlijk soepel en doet zijn werk redelijk stil. Alleen bij hoge toeren is hij wat te horen, maar de automaat houdt doorgaans het toerental laag. Alleen bij flink intrappen van het gas krijgt de diesel de vrije teugel, of als je de rijmodus sport inschakelt.
De Fiat 500 X Cross heeft een fijn onderstel. Het is soepel geveerd en geeft nauwelijks rolgeluid van de banden door aan het interieur. In bochten helt de carrosserie licht over, maar dat heeft nagenoeg geen effect op de koersvastheid. Sterker nog, je neemt bochten al gauw sneller dan verwacht, het voelt alsof de auto op rails rijdt.
Italiaan met Duitse degelijkheid
Fiat geeft tegenwoordig bijzonder veel aandacht aan afwerking en kwalitatief hoogwaardige materialen. Dat is bij de 500X Cross direct duidelijk. Het dashboard zit strak in elkaar. Van kieren of naden is geen sprake en al helemaal niet van hinderlijke kraakjes of andere geluidjes.
De voorstoelen vallen op door de goede steun en de opvallend dikke rugleuning. Dat oogt degelijk en voelt ook degelijk, bijna Duits degelijk. Terwijl kleurstelling, het gebruik van chromen sierstroken en designdetails van vrolijk stemmend gehalte zijn, zoals het een Italiaanse auto betaamt. En de Fiat 500 in het bijzonder.
Meest uitgebreide modelvariant
De geteste Fiat 500X Cross is royaal uitgerust. Het is de meest uitgebreide modelvariant en daarmee ook de duurste. Maar dan heb je ook wat, zoals navigatie en een achteruitrijcamera.
We noteren tevens rijstrookbewaking, lane departure control. Echt geweldig is het dat je dat makkelijk kunt uitschakelen. In Nederland kunnen we immers nogal wat wegen met 60 km-limiet en gemarkeerde fietsstroken, die je regelmatig doorkruist als een tegenligger nadert. Dan is het nogal irritant als de lane departure control aan het stuur begint te corrigeren. Bij deze auto druk je dan simpel op een knop aan het uiteinde van de stengel voor de richtingaanwijzers, en het systeem is uit en blijft uit.
Pluspunten
+ Fijn en stil onderstel.
+ Strakke afwerking interieur.
+ Ruimte achterin.
Minpunten
– Ietwat kleine kofferbak.
– Volumeregeling audio achter het stuur vlakbij schakelflippers automaat.