Auto’s van Toen: Renault 4CV
De eerste nieuwe na-oorlogse auto en ook de eerste nieuwe auto van Régie Renault
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Wat een schatje, die Renault 4CV. Onbegrijpelijk dat veel mensen hem aanzien voor ‘een kevertje’. Eigenlijk was het juist een belangrijke concurrent van de Volkswagen.
Kleine gezinsauto
Tijdens de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog slaagden enkele ingenieurs bij Renault erin om clandestien een kleine gezinsauto te ontwikkelen. Hij verscheen in oktober 1946 als Renault 4CV op de Autosalon van Parijs – de eerste auto van het genationaliseerde Renault én de eerste nieuwe naoorlogse auto.
‘Auto voor het volk’
De Renault-ingenieurs Fernand Picard en Charles-Edmond Serre bedenken aan het begin van de oorlog hoe de auto van ná de oorlog er zou moeten uitzien: géén grote auto zoals directeur Louis Renault wil – volgens hem was auto rijden een luxe – maar ‘een auto voor het volk’.
Prototypes
Al in 1942 hebben Picard en Serre met een selecte groep medewerkers een eerste prototype gereed. De auto ontsnapt op miraculeuze wijze aan een Duits bombardement, maar tijdens een testrit wordt de auto gezien door de Duitsers. Picard wordt ondervraagd maar houdt vol dat er niets gaande is. In 1943 krijgt Louis Renault de 4CV te zien, maar hij vindt het maar niks. Toch voltooit het team in 1944 een tweede prototype.
“Het eerste prototype ontsnapt op miraculeuze wijze aan een Duits bombardement, maar tijdens een testrit wordt hij gezien door de Duitsers”
Renault genationaliseerd
De ontwikkeling van de 4CV komt in een stroomversnelling als de oorlog ten einde komt. Renault wordt direct genationaliseerd en Louis Renault gevangengenomen op verdenking van collaboratie met de Duitsers. Pierre Lefaucheux krijgt de leiding over de Régie Nationale des Usines Renault en laat de auto verder ontwikkelen voor productie in grote aantallen en tegen een lage prijs.
Laatste aanpassingen voor productie
In november 1945 is het derde prototype klaar en die lijkt al sterk op het productiemodel. Op de valreep wordt de hoogte van de koplampen nog aangepast, omdat die niet aan de voorschriften blijkt te voldoen. De Renault 4CV gaat pas in de zomer van 1947 in productie – de verwoeste Renault-fabrieken en de machines moesten eerst hersteld worden en Lefaucheux moest de regering overtuigen dat Renault de 4CV gaat produceren – de minister had andere plannen met Renault.
“De ontwikkeling van de Renault 4CV komt in een stroomversnelling als de oorlog ten einde komt”
Motor achterin
De Renault 4CV heeft een 747 cm3 benzinemotor, die achterin is geplaatst en de achterwielen aandrijft via een drieversnellingsbak. De motor is jarenlang doorontwikkeld voor allerlei andere modellen van Renault; zelfs de motor in de DAF 55 en 66 stamt af van die in de Renault 4CV.
Duitse legerverf
De eerste serie van driehonderd auto’s is bedoeld voor de dealers, die daarmee de nieuwe Renault aan potentiële klanten kunnen demonstreren. De eerste 4CV’s zijn gelig beige, wat ze bijnamen als ‘klompje boter’ oplevert. Ze zijn geverfd in de kleur van de Duitse legervoertuigen. Renault krijgt de verf uit de Duitse oorlogsvoorraad omdat er niets anders beschikbaar is dan de Duitse legerverf.
“De eerste 4CV’s zijn geverfd in de kleur van de Duitse legervoertuigen; er is niets anders beschikbaar dan de Duitse legerverf”
Diverse versies
De eerste jaren is de Renault 4CV gesierd met zes verchroomde sierlijstjes op het front en prachtige stervormige wielen. Later krijgt hij een snorretje met drie lijstjes en dichte wielen. De bedrijfsversie heeft slechts één lijstje op de neus en is uiterst karig uitgerust. De 4CV is er ook als Découvrable, met een stoffen vouwkap. Er is zelfs een Sport-versie. De jonge Renault-dealer Jean Rédélé in Dieppe is met de 4CV succesvol in de autosport en ontwikkelt op basis van de 4CV de Alpine A106. Het merk Alpine richt hij in 1955 op.
Voiture Pie Police
In 1950 neemt de Parijse politie de Renault 4CV in een speciale uitvoering in gebruik. De politieversie is voorzien van onder meer een grote achterruit en uitgesneden portieren. De zogenoemde Voiture Pie is uitgevoerd in wit met zwart. Ook de politie van Monaco kiest voor de 4CV, maar dan in rood met blauw.
1,1 miljoen exemplaren
De Renault 4CV blijft tot in 1961 in productie. Er zijn meer dan 1,1 miljoen exemplaren geproduceerd. Daarmee is het de eerste Franse auto die de mijlpaal van een miljoen heeft gepasseerd.
“Renault-dealer Jean Rédélé in Dieppe is met de 4CV succesvol in de autosport en ontwikkelt op basis van de 4CV de Alpine A106”