Auto’s van Toen: Benz Velocipede
De eerste serieproductie-‘auto’ ter wereld…
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Iets meer dan 125 jaar geleden introduceerde Benz & Cie. de Benz Motor Velocipede. Voor die tijd oogstte het voertuigje veel succes, want met een productie van 1.200 was dit in feite de eerste serieproductieauto ter wereld.
Lichtgewicht
De Benz Motor Velocipede had een gewicht van slechts 280 kilogram – een echte lichtgewicht dus. Dat de Benz een klein autootje was, zie je aan de foto waarin de Motor Velocipede te zien is vóór een Benz Phaeton. Hij werd aangedreven door een 1.045 cm3 eencilindermotor, die achterin was gemonteerd, met een vermogen van 1,1 kW (1,5 pk). Dat vermogen werd via een tweetraps riemaandrijving op de achterwielen overgebracht. De topsnelheid van de Benz lag op … 20 km/u.
“Met een gewicht van 280 kilogram en een vermogen van 1,1 kW had de Benz Motor Velocipede een topsnelheid van 20 km/u”
Stuurinrichting
De Benz Velo, zoals ie in de volksmond werd genoemd, was al meteen vanaf zijn introductie in 1984 voorzien van een stuurinrichting zoals we die nu kennen, met een draaipunt bij beide voorwielen, in plaats van een constructie zoals op paardenkoetsen, met een enkel draaipunt in het midden van de vooras waardoor de complete as inclusief de wielen ‘stuurde’. Autofabrikant Benz had in 1893 patent gekregen op het pricipe van de stuurinrichting met twee draaipunten. Anders dan de beroemde Benz Patent Motorwagen was de kleine Benz Velo voorzien van vier wielen.
Comfortable
Benz maakte van de Velo vanaf 1898 ook een tweede versie, de wat royaler uitgevoerde Velo Comfortable. Vanaf toen voorzag Benz de Velo én de Velo Comfortable standaard van een 2,2 kW (3 pk) eencilindermotor. In 1901 stopte de productie van de Velo en aan het einde van het volgende jaar stopte ook de productie van de Comfortable. In het laatste productiejaar was de Benz Comfortable voorzien van een motor met 3,3 kW (4,5 pk) die een topsnelheid van 35 km/u mogelijk maakte.
“In 1902, het laatste productiejaar, was de Benz Velo Comfortable voorzien van een 3,3 kW motor, die een topsnelheid van 35 km/u mogelijk maakte”
Van beide versies van de Velocipede samen verkocht Benz in acht jaar tijd zo’n 1.200 stuks en daarmee was de Benz Velocipede/Comfortable de eerste serieproductieauto.