AutoRAI in Miniatuur: Schuco-Porsche 911 Cup 3.8
Limited edition van grote klasse
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De Porsche 911 is het spreekwoordelijke autosport-icoon. Cliché, oké. Maar wat mij betreft is juist de 993 nóg weer een klasse apart. Zeker in deze Cup-uitvoering van Schuco in de serie Pro.R43.
Luchtgekoelde boxer
De Porsche 993 – dus het model dat van 1993 tot 1998 in productie was – is in mijn ogen veruit de mooiste en interessantste variant van de 911. Hij oogt mooi afgerond en is bovendien de laatste variant met de luchtgekoelde boxermotor – al doet dat laatste er niet toe in een miniatuur als dit, dat stevig op een voetje is gemonteerd.
“De Porsche 993 is de laatste variant met de luchtgekoelde boxermotor – al doet dat er niet toe in een miniatuur als dit”
Fraai gevormde spoilers
Meestal zijn brute circuitauto’s voorzien van allerlei aerodynamische toevoegingen die de fraaie lijnen van een auto tenietdoen, maar de Cup-versie van de 993 is voorzien van fraai gevormde spoilers en brede heupen, die het model alleen maar nóg mooier maken.
“Natuurlijk heb ik dit miniatuur vooral gekocht omdat ik het zo mooi vind – dat is natuurlijk de enige reden om autominiaturen te verzamelen”
Bijna perfect
De Duitse miniatuurautofabrikant Schuco heeft een bijna perfect miniatuur van deze auto gemaakt. Hij oogt net zo vloeiend en afgerond als zijn voorbeeld. De spoilerlip onder de neus loopt prachtig parallel met de ronding van de voorbumper. En de achtervleugel – meestal geen toonbeeld van schoonheid – trekt je aandacht door de luchthappers die er subtiel in geïntegreerd zijn. Dan is het een beetje jammer dat de zwarte opdruk op de dorpels en rond de voorruit niet overal even haarscherp zijn.
“De Cup-versie van de 993 is voorzien van fraai gevormde spoilers en brede heupen, die het model alleen maar nóg mooier maken”
Gordels
Er kan niets open aan dit miniatuur. Gelukkig maar. Zo komen de lijnen en vormen optimaal tot uiting zonder storende naadjes die in verhouding altijd te groot zijn. En je kunt toch wel prima in het interieur kijken. Daar zie Recaro-racekuipjes, rode zespuntsgordels met een logo dat lijkt op dat van Schroth Racing, maar het niet ís – zeker een rechtenkwestie – en een ingewikkelde rolkooi. Grappig om te zien hoe de gordels om de dwarsbuis van de kooi zijn gerold.
Kunsthars
Dit model is vervaardigd van het zogenoemde resin, een soort kunsthars. Dat maakt veel fijnere details mogelijk dat het gebruikelijke metaal (zamac). Maar gebruik van resin maakt grote oplagen onmogelijk. Vandaar dat slechts 750 exemplaren van deze Porsche zijn vervaardigd – en nog vijfhonderd rode.
“Je kunt prima in het interieur kijken. Daar zie Recaro-racekuipjes, rode zespuntsgordels en een ingewikkelde rolkooi”
Opheffingsuitverkoop
Natuurlijk heb ik dit miniatuur vooral gekocht omdat ik het zo mooi vind – dat is natuurlijk de enige reden om autominiaturen te verzamelen. Maar omdat het oorspronkelijk een vrij kostbaar miniatuur was – zeventig euro – zou ik het niet hebben gekocht als het niet in een opheffingsuitverkoop zeer sterk afgeprijsd was. In de webwinkel van Schuco is hij niet meer te zien. Je kunt ze nog wel vinden op internet, voor prijzen tussen de dertig en vijftig euro.