
AutoRAI in Miniatuur: de Ursaab van Atlas Editions
De eerste auto van Saab – de 92001
![]() |
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |

Tot een paar jaar geleden lanceerde Atlas Editions nog regelmatig nieuwe series miniatuurauto’s. De interessantste was de Saab Car Museum Collection uit 2014 en daarvan is de Saab 92001, de Ursaab, er één van.
Saab Car Museum Collection
De Saab Car Museum Collection kwam al eerder voorbij in deze rubriek, toen het ging over de Saab 99 Turbo Combi Coupé. Wat ik toen over de serie schreef, zou ik nu kunnen herhalen, maar dat kun je gewoon teruglezen.
Eerste prototype
Zoals het plaatje waarop dit miniatuur is gemonteerd, vermeldt, stamt het eerste prototype van de Saab 92 – deze Ursaab, de oer-Saab dus – uit 1947. Dit is dus de eerste auto van de vliegtuigfabrikant. Dat Saab een vliegtuigfabrikant was, zie je meteen aan de vormen van de carrosserie, die het miniatuur van Atlas heel goed weergeeft. De luchtweerstandscoëfficiënt van het prototype is met 0,30 lager dan die van de Ferrari F40.
“Dat Saab een vliegtuigfabrikant was, zie je meteen aan de vormen van de carrosserie, die het miniatuur van Atlas overigens heel goed weergeeft”
Niets kan open
Zoals gewoonlijk in deze serie kan er niets open aan het miniatuur. Maar gelukkig heeft de Saab heldere, platte ruitjes, zodat je het spartaanse interieur toch goed kunt zien. Jammer is natuurlijk wel dat je de dwarsgeplaatste tweecilinder tweetaktmotor die de voorwielen aandrijft niet kunt bewonderen – de Saab-miniaturen van Atlas zijn voorzien van een gladde bodemplaat.
Strak in de lak
Maar gelukkig zit de zwarte lak schitterend strak op de gladde carrosserie. En de weinige verchroomde delen – deurgrepen, ruitenwissers, grille en bumpers, meer niet – zitten recht en stevig op hun plaats, net als het ene achterlichtje.
Uiteenlopende prijzen
Atlas verzond de modellen destijds voor ongeveer 22 euro aan de abonnees – ze waren niet in de winkel te koop. Op internet vind je ze nu voor zeer uiteenlopende prijzen – waarbij je ook moet rekeninghouden met eveneens zeer uiteenlopende verzendkosten. Veel slimmer is het om volgende week zaterdag, 10 augustus, een kijkje te komen nemen op de NAMAC-beurs in Houten.
“De zwarte lak zit schitterend strak op de gladde carrosserie. En de weinige verchroomde delen zitten recht en stevig op hun plaats”



