Autoportret: de BMW 325i circuitauto van Mathijs
"Als ik ergens aan begin, dan loopt het vaak uit de hand"
In de rubriek ‘Autoportret’ van AutoRAI.nl leren we eigenaren kennen van bijzondere auto’s. Waar komt de passie voor auto’s vandaan en wat gaan ze eventueel nog aanpassen aan hun auto? In dit artikel spreken we met Mathijs, de eigenaar van een BMW 325i die helemaal geprepareerd is voor het circuit.
BMW 325i
De BMW E90 325i wordt aangedreven door een 3,0-liter zescilinder benzinemotor met een vermogen van 218 pk en een koppel van 270 Nm. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Met deze configuratie kan de auto in 7,0 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en een topsnelheid bereiken van 245 km/u. Bij de auto op de foto’s liggen deze prestaties echter iets anders. De auto – in handen van AutoRAI.nl-lezer Mathijs – is namelijk compleet geprepareerd voor het circuit. Er is nog maar weinig standaard.
Wie even kort een blik werpt op de BMW 325i ziet onder meer een rolkooi, een BMW Motorsport livery en sleepogen. Wat is er nog meer aan de auto gedaan? Tijd om Mathijs aan het woord te laten!
Bijna alles is vervangen
Mathijs: “De hele auto is uit elkaar geweest en bijna alles is vervangen. Andere versnellingsbak en schakelpook, aangepaste tandwielverhouding, rolkooi, kuipstoelen en vierpuntsgordels, het hele pakket. De rubbers zijn ook vervangen door betere kwaliteit rubbers, de remmen zijn vernieuwd. Er is ook een schroefset van BC Racing onder gekomen, dat geeft echt een wereld van verschil. De auto is een stuk beter gaan rijden en ligt echt goed op de weg.”
Deuren van carbon
Dat de auto goed op de weg ligt, wordt al snel duidelijk wanneer we een rondje op de Luttenbergring doen. De BMW voelt vertrouwd aan en er is geen enkele vorm van gripverlies. “Dit was nog lang niet de limiet”, zo horen we Mathijs zeggen. De zichtbare upgrades die uitgevoerd zijn aan het exterieur van de auto zijn onder meer M3-bumpers, een carbon dak en andere wielen. “Ohja, en de deuren zijn ook van carbon”, vergeet Mathijs bijna te vertellen in zijn enthousiasme. Het plan was om op een relatief goedkope manier kennis te maken met het circuitrijden, maar dat is niet helemaal gelukt. “Als ik iets doe, dan wil ik het ook gelijk goed doen.”
Waarom heb je gekozen voor circuitrijden in plaats van rallyrijden?
“Ik vind rallyrijden ontzettend gaaf. Ik heb verschillende trainingen gedaan op een parcours bij het circuit van Meppen. Het gaat heel erg hard over onverhard terrein of op slechte wegen. Ook rijd je vaak dicht langs bomen met hoge snelheden. Wanneer je met rallyrijden crasht, dan kan dit hele ernstige gevolgen hebben. Ik ben wel van plan om zo nu en dan deel te nemen aan een rally met mijn BMW, op het testparcours in Meppen. De auto is daar ook geschikt voor, dankzij het aanpasbare onderstel. Ook heb ik een hydraulische handrem en schakelpook – speciaal voor rallygebruik – laten monteren. Zo heb ik de vrijheid om te kiezen. Met circuitrijden kan het ook ernstige gevolgen hebben als ik crash, maar de kans dat je een groot ongeluk krijgt met letsel is veel kleiner ten opzichte van rallyrijden. Ik vind circuitrijden een veiligere optie. Het geeft mij dezelfde kick, met veel minder risico.”
Wat is de volgende stap die je wilt nemen in het circuitrijden?
“Mij lijkt het heel erg gaaf om in de BMW M240i Cup mee te rijden. Dit lijkt mij echt een hele toffe klasse. Dit is financieel natuurlijk een grote stap vergeleken met de ‘vrij rijden’ evenementen waar ik nu aan deelneem met mijn 325i. Wanneer geld geen rol zou spelen zou ik gaan rijden met Porsche 911 GT3 Cup auto’s. Het geluid van die auto’s is sensationeel.”
Wat is het mooiste circuit waar je gereden hebt en op welk circuit zou je nog eens heel graag willen rijden?
“Het mooiste circuit waar ik op gereden heb is circuit Bilster Berg. Het hoogteverschil is bizar daar, het is een soort van mini-Nordschleife. Het circuit waar ik het liefst zou willen rijden is de Red Bull Ring en dat gaat binnenkort gebeuren! Halverwege mei ga ik daar racen met een BMW 2 Serie, die heb ik daar gehuurd. Anders moet mijn auto op transport. Het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.”
Waar komt je autopassie vandaan?
“Vroeger speelde ik altijd met speelgoedauto’s. Toen ik op de middelbare school zat, vond ik auto’s ook al gaaf. Ik heb toen de opleiding gedaan voor autotechnicus en later ben ik verkoper geworden. Ik heb lang bij Mercedes-Benz gewerkt en daar begon mijn liefde voor snelheid. Naast mijn werk voor Mercedes-Benz importeerde ik ook bijzondere auto’s in opdracht. Ik heb veel zoekopdrachten gedaan voor mensen en af en toe kocht ik zelf ook iets. Ik ben vanuit Mercedes-Benz mee geweest met diverse rijtrainingen die we voor klanten hebben verzorgd. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik zelf ook de wens had om op het circuit te rijden. Dat is nu na een aantal jaren gelukt.”
Fotografie: YN Automotive