De nieuwe Audi A4 is het mooist in het donker
Rijtest Audi A4 Avant
“In het donker ben je het mooist”, is een zin die je liever niet hoort. Toch zeggen wij dit graag tegen de nieuwe Audi A4, zonder gemeen te zijn.
We rijden in de nieuwe Audi A4. De buitenkant kent veel gelijkenissen met zijn voorganger. Toch is het verschil met de vorige generatie eenvoudig te spotten. De nieuwste generatie heeft een bijna horizontale schouderlijn, die doorloopt in zowel de voor- als de achterlichten. De smalle naad tussen motorkap en zijschermen is er onderdeel van. De Audi A4 is ook iets gegroeid. De bagageruimte van de Avant nam zelfs toe met 80 liter tot 505 liter.
[parallex-2]
Volledig nieuw interieur
De grootste wijzing merk je aan de binnenkant van de auto. Het interieur is compleet anders dan dat van de vorige A4. Voor ons zien we het slanke stuur, bekleed met geperforeerd leer en als kers op de taart het Audi S-logo als kenmerk van de Sport Pro Line S-uitvoering waarin we rijden. Datzelfde S-logo zie je ook op de instaplijsten. Bij het Sport Pro Line S-pakket horen ook sportstoelen en halfleren bekleding. Aan de buitenkant is deze uitvoering herkenbaar aan sportievere voor- en achterbumpers. Je kunt deze uitvoering nog afmaken met de optionele led- of matrixledkoplampen. Deze zijn voorzien van Audi’s scherp gelijnde dagrijverlichting.
[parallex-1]
De A4 is het mooiste in het donker
Dat nieuwe interieur is misschien in het donker wel het mooist. Dat klinkt negatief, maar is het niet. Audi heeft namelijk een prachtig schouwspel gecreëerd met sfeerverlichting. De middenconsole lijkt in het donker te zweven dankzij de verlichting aan de onderkant. De bekerhouders hebben een mooi verlicht randje. De sfeerverlichting doet een beetje denken aan de set van een Tron-film. De rest van de bedieningselementen stralen hetzelfde witte licht uit. De horizon van het navigatiescherm in de Virtual Cockpit verandert ’s nachts in een sterrenhemel: heel sfeervol. Zet je lievelingsalbum op en je waant je in een soort moderne concerthal.
[gallerij-1]
Virtual Cockpit
Terug naar de realiteit. Informatie lees je af op het scherm op de middenconsole of in het instrumentarium. Daar bevindt zich het huzarenstukje van Audi, de Virtual Cockpit. Het is in feite een groot beeldscherm. De futuristische optie geeft haarscherp beeld, de digitale tellers zien er bijna ‘echt’ uit. Bovendien kan je de indeling zelf bepalen met een druk op de knop. Zo kan de navigatie de boventoon voeren, of juist de tellers, of gegevens over brandstofverbruik of over de muziek waarnaar je luistert.
De Audi A4 heeft op het dashboard nog een scherm, zodat informatie van bijvoorbeeld navigatie of muziek ook zichtbaar is voor passagiers. Het infotainmentsysteem bedien je met Audi’s MMI-draaiknop. Op een touchpad kun je letters met je vinger uitschrijven voor het invoeren van een adres. Simpelweg de bestemming uitspreken is ook afdoende. Een touchscreen heeft de Audi A4 niet. De Climate Control is met oog voor detail ontworpen. Zodra je met je vingers over de knoppen beweegt, krijg je meer informatie. Daarna verdwijnt de informatie weer en blijft er een opgeruimde interface over.
[video-1]
Gloednieuwe 2.0 TFSI voor de Audi A4
De gloednieuwe 2.0 TFSI ultra met S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling zorgt voor de aandrijving van de geteste A4 Avant. De viercilinder debuteert in de A4 en is voorzien van de nieuwste technologie om verbruik te beperken. De 2.0-benzinemotor levert een hele gezonde 140 kW (190 pk) vermogen. De krachtbron voelt krachtig aan, in elk toerental. Een sprintje naar de 100 km/u duurt slechts 7,5 seconden. De benzine-uitvoeringen vallen allemaal in de 25 procent bijtellingsklasse, maar dat betekent niet dat ze heel onzuinig zijn. Zelfs met bijna 200 pk aan boord schommelt het verbruik van de forse Audi A4 in de praktijk rond de 7,0 liter per 100 km. Volgens de officiële cijfers is het verbruik 5,0 liter op de 100 km.
[gallerij-2]
Audi A4 leasen met 21 procent bijtelling
Wil je graag leasen dan is er de 110 kW (150 pk) sterke dieseluitvoering met 21 procent bijtelling of de A4 sedan met zelfs een 140 kW (190 pk) sterke diesel die in dezelfde bijtellingscategorie valt. De prijzen van de nieuwe A4 beginnen bij 35.250 euro met 110 kW (150 pk) sterke benzinemotor. Dat is de Limousine. De Avant staat in de prijslijst vanaf 41.630 euro, hierbij krijg je dan direct de 140 kW (190 pk) sterke benzinemotor.
Lees ook: Rijtest Renault Talisman