405 pk sterke Nissan Z: dit is de productieversie!
Met V6-motor met handbak of automaat
Liefhebbers kunnen beter even opletten: Nissan heeft de zevende generatie Z gepresenteerd. Nissan houdt de naamgeving lekker simpel, want waar voorgangers namen hadden als de 240Z, 300ZX, 350Z en 370Z, daar luistert de nieuwe sportcoupe van Nissan naar de eenvoudige naam Z.
Amerikaanse versie van Nissan Z
Nissan heeft de nieuwe Z voorgesteld in de Verenigde Staten. Het exemplaar op de foto’s is dan ook de Amerikaanse versie. Of de Nissan Z ook naar Europa komt, is op dit moment nog niet bekend. Van elektrificatie en dus een lage CO2-uitstoot is geen sprake, waardoor het model voor Europa eigenlijk als lastig verkoopbaar is. Maar er is altijd nog de ‘grijze import’, dus er is altijd een oplossing. Japan krijgt het model wel, daar gaat hij Fairlady Z heten.
VR30DDTT 3.0 L V-6 Twin Turbo
Nissan noemt voorlopig een aandrijflijn voor de Nissan Z. Dit betreft een VR30DDTT 3.0 L V-6 Twin Turbo benzinemotor met een vermogen van 405 pk en 475 Nm aan koppel bij 5.600 toeren per minuut. Er is keuze uit een handgeschakelde zesbak (!) of een negentraps automaat met schakelflippers. De aandrijfkrachten gaan altijd naar de achterwielen met 275/35R19-banden. Vooraan installeert Nissan 255/40R19-banden.
Launch Control
Alle modellen met automatische transmissie zijn voorzien van Launch Control. Versies met handbak hebben ook een aandrijfas van koolstofvezelcomposiet en Downshift Rev Matching. De versie met automaat heeft twee rijmodi, te weten Standard en Sport. De Sport-modus ontgrendelt het prestatiepotentieel van de Z, met een snellere reactietijd van de aandrijflijn en een meer directe besturing. Wie kiest voor de Nissan Z Performance krijgt ook nog een mechanisch sperdifferentieel.
Diverse kleuren
Nissan levert de Z in drie exterieurkleuren en zes two-tone tinten, waaronder Seiran Blue en Ikazuchi Yellow. De two-tone-versies hebben een zwart dak.
Retro interieur voor Nissan Z
De middenconsole van de Nissan Z is geïnspireerd op eerdere Z-generaties, met drie analoge meters op het instrumentenpaneel (boost, turbo speed, volt), een 8,0-inch touchscreen in het midden en klimaatregelingsschakelaars bij de schakelpook. Als bestuurder kijk je uit op een 12,3-inch digitaal instrumentencluster met drie weergavemodi. Er zijn drie interieurthema’s verkrijgbaar, tew eten Graphite, Red en Blue. Wie kiest voor de gelimiteerde Proto Spec (240 exemplaren), krijgt gele accenten in het interieur.