Zo gaan brandstoffen mee met de tijd
Drie vragen aan Shell over brandstoffen
Nieuwe veranderingen zorgen ervoor dat motoren steeds zuiniger worden. Brandstoffen veranderen daarom ook. Wat zijn de grote veranderingen in de wereld van brandstof? Wij vroegen het aan Johanne Smith, de brandstofexpert van Shell.
Heb jij nou ook een vraag over brandstof of Shell V-Power? Laat je reactie hier dan achter. Wij leggen het voor aan de brandstofexpert van Shell.
Q: Wat is er in de afgelopen jaren allemaal gedaan aan de ontwikkeling van brandstof en wat is er verbeterd?
A: Autofabrikanten staan onder toenemende druk om CO2-uitstoot te verminderen en motoren efficiënter te maken. Een van de manieren waarop ze dit doen, is door motoren kleiner te maken.
Deze kleine, zuinigere motoren moeten harder werken. In deze motoren wordt brandstof daarom aan zwaardere omstandigheden blootgesteld.
Frictie in de motor, ongecontroleerde verbranding en de opeenhoping van vuil kunnen allemaal afbreuk doen aan de efficiënte werking van een motor. Onze brandstoffen met DYNAFLEX-technologie zijn ontworpen om deze zaken aan te pakken. Zo kan de motor betere prestaties en efficiëntie leveren.
Q: Hoe lang duurt het om een brandstof, zoals Shell V-Power, te ontwikkelen en hoe worden deze brandstoffen getest?
A: Shell heeft meer dan honderd jaar ervaring in het ontwikkelen van brandstoffen. We hebben wereldwijd ongeveer 120 brandstoffenwetenschappers en –specialisten in dienst die werken aan de vernieuwing, ontwikkeling en het op de markt brengen van brandstoffen om te voldoen aan de veranderende behoeften van klanten en hun auto’s. We streven er altijd naar om onze producten wereldwijd inzetbaar te maken. We hebben Shell brandstoffen met DYNAFLEX-technologie in meer dan 35 landen met succes geïntroduceerd.
Bij Shell wordt een hele reeks testen en activiteiten uitgevoerd: van het bedenken van een idee tot aan de levering van brandstof aan de pomp. Dit vindt in eerste instantie vooral plaats in het laboratorium, waar we een reeks van nieuwe formules onderzoeken. De meest belovende worden vervolgens in motoren getest. Hierbij maken we gebruik van in-house testbanken en industrie standaardtesten. Zo wordt de motor onder beheerste omstandigheden in het laboratorium getest.
Testen in het laboratorium onder geconditioneerde omstandigheden is belangrijk om betrouwbare resultaten te krijgen. Zo kan je variabelen tijdens het testen uitsluiten. Nadat deze zijn uitgesloten wordt de brandstof in echte voertuigen op een rollerbank getest. Deze rollerbanktesten simuleren echte rijomstandigheden op de weg, maar in een beter gecontroleerde omgeving.
De succesvolle strategie voor de verschillende Shell brandstoffen bestaat onder meer uit een doorlopend R&D-programma. Het programma heeft als doel nieuwe brandstoffen te ontwikkelen die voldoen aan de laatste eisen die worden gesteld aan zowel moderne als traditionele motoren.
Onze DYNAFLEX-technologieën vertegenwoordigen de grootste wijziging in formulering sinds Shell bijna 20 jaar geleden premiumbrandstoffen begon aan te bieden. DYNAFLEX-technologie is het resultaat van tienduizenden uren onderzoek, ontwikkeling en uitgebreide testen. Het onderzoek naar de nieuwe variant van Shell V-Power met DYNAFLEX-technologie heeft vijf jaar geduurd. Er zijn meer dan 3 miljoen kilometers gereden met meer dan 250 auto’s. We hebben zo aangetoond dat onze brandstoffen met DYNAFLEX-technologie zijn gemaakt om de efficiëntie van de reizen van onze klanten te verbeteren.
Q: Shell V-Power de beste brandstof van Shell tot nu toe, waarom is dat?
A: De nieuwe Shell V-Power brandstoffen zijn ontwikkeld door Shell haar internationale team van brandstofwetenschappers. Dit team is ook verantwoordelijk voor de Shell V-Power racebrandstoffen voor Scuderia Ferrari. De exacte formules zijn natuurlijk geheim, maar het is een resultaat van jaren van ontwikkeling en testen. De brandstoffen zijn getest in zowel het laboratorium als op testbanken, rollerbanken en testen in de praktijk.
Heb jij nou ook een vraag over brandstof of Shell V-Power? Laat je reactie hier dan achter. Wij leggen het voor aan de brandstofexpert van Shell.