Wat en waarom: Koelvloeistof – Controleren en bijvullen tips
Stappenplan en nuttige tips
Allemaal weten we (als het goed is) dat er koelvloeistof in onze auto gaat. Toch bestaan er een hoop fabels rond het gebruik van koelvloeistof, waarvan de grootste vraag is; hoeveel koelvloeistof gaat er in een auto?
Hoeveel koelvloeistof gaat er in een auto?
Koelvloeistof is een essentiële vloeistof om de motor te voorzien van koeling om oververhitting te voorkomen. Het is belangrijk om de hoeveelheid vloeistof in de gaten te houden, omdat naast oververhitting, de koppakking beschadigd kan worden en deze reparaties zijn behoorlijk prijzig. Een gemiddeld koelsysteem heeft een volume van 5 liter en het kost een monteur gemiddeld 40 euro.
Gelukkig kan jij dit zelf ook! Zodra de motor is afgekoeld draai je de dop van de expansietank er rustig vanaf, maar zorg wel voor bescherming van je handen. Zodra de eerste druk ontsnapt is, giet je de aanbevolen verse koelvloeistof in de expansietank. Op de expansietank staat het niveau bij een koude motor aangegeven. Vul aan tot dit niveau.
Hoeveel koelvloeistof verbruikt een auto?
Het is verstandig om elke maand de hoeveelheid koelvloeistof te controleren. Het gebeurt af en toe dat je de koelvloeistof bij moet vullen, maar met minimale hoeveelheid. Dit komt doordat het een gesloten systeem is.
Soorten koelvloeistof
Als jij besluit om je koelvloeistof te vervangen is de volgende stap het juiste goedje te vinden. De verkeerde koelvloeistof gebruiken is schadelijk voor motoronderdelen. Over het algemeen gaan G12 of G12+ langer mee dan jouw auto. Koelvloeistof heeft ook bepaalde additieven. Denk hierbij aan een middel tegen schuimvorming, smeermiddel, anticorrosiemiddel en antivries. Koelvloeistof wordt aangeboden in de volgende categorieën:
– Groen of blauw (G11)
Deze variant bevat silicaten en wordt gebruikt in oude motoren en in BMW’s en een groot percentage van de MINI’s.
– Rood of Geel (G12)
Deze koelvloeistof wordt gebruikt voor aluminium motoren en bevat geen silicaten. Wel bevat deze variant Organic Acid Technology. Renault gebruikt deze variant bijvoorbeeld.
– Paars of kleurloos (G12+)
Dit is een universele koelvloeistof en is een betere variant ten opzichte van de rode of gele koelvloeistof.
– Rood of roze (G12++, G13)
Deze variant beschikt over silicaat additieven en bij moderne motoren geeft het extra aluminiumbescherming. Deze koelvloeistof wordt gebruikt in onder andere Audi en Volkswagen.
Hoeveel koelvloeistof moet ik bijvullen?
Aanbevolen is om maandelijks het niveau van de koelvloeistof te controleren. Op de expansietank staat het niveau bij een koude motor. Probeer dus rond dit niveau bij te vullen. Het vloeistofpeil hoort tussen de twee merktekens minimum en maximum te zitten.
Rijden zonder koelvloeistof
Gebeurt het toch dat je zonder koelvloeistof het land probeert door te kruisen? Dan is het mogelijk dat schade al na een minuut optreedt. Een ongekoelde motor kan ervoor zorgen dat de waterpomp, de cilinderkopping en onderdelen van de cilinders en zuigers kapot gaan. Je kan tijdens het rijden merken dat je koelvloeistof niet voldoende is bijgevuld. Het waarschuwingslampje geeft aan als de motor oververhit raakt. Hou dit dus af en toe in de gaten! Ook kun je merken dat je motor oververhit aan het raken is door een gebrek aan airconditioning. Bij een gebrek aan koelvloeistof is het mogelijk dat er warme lucht de auto in stroomt. Zet je auto zo snel mogelijk aan de kant en vul je koelvloeistof bij!
Veelgestelde vragen
Een veelgestelde vraag over koelvloeistof is; welke koelvloeistof moet er in mijn auto? Hieronder staat een overzicht waarin te zien is welke auto welke koelvloeistof nodig heeft:
Koelvloeistof | Automerk |
Blauw | Mercedes, BMW, Opel, Saab, Volkswagen, Skoda, Audi, Seat, Bentley |
Rood / roze | De meeste personenauto’s, Volkswagen, Skoda, Audi, Seat, Bentley |
Transparant | Alle automodelen |
Geel | Nieuwste modellen opel, Saab, Mercedes, Ford |