VVN droomt van snelheidsverlaging op N-wegen van 80 naar 60 km/u
In 2022 liefst 6,5 miljoen opgelegd voor te hard rijden
Veilig Verkeer Nederland (VVN) pleit voor een verlaging van de maximumsnelheid op N-wegen van 80 naar 60 km/u. VVN doet dit voorstel naar aanleiding van cijfers van de politie waaruit blijkt dat van alle dodelijke verkeersongevallen bijna de helft (41%) plaatsvindt op wegen waar je 60 km/u en 80 km/u mag rijden.
Te hoge snelheid op N-wegen
In Nederland is ongeveer zes procent van het wegennetwerk provinciale wegen, zogeheten N-wegen. “Een belangrijke factor voor deze ongelukken is dat er in veel gevallen met te hoge snelheid werd gereden op de wegen niet optimaal veilig zijn ingericht”, zegt Rob Stomphorst, woordvoerder Veilig Verkeer Nederland.
Van 80 naar 60 km/u op N-wegen
Hij vervolgt: “Snelheid speelt met name een belangrijke oorzaak voor de verkeersongevallen op 80 km/u wegen wanneer deze niet optimaal veilig en geloofwaardig ingericht. Met de overheid is gekozen voor de zogenoemde risico-gestuurde aanpak en dan past het niet dat op een weg met bomen op 60 cm afstand, 80 km gereden mag worden.”
578 verkeersdoden
Vorig jaar waren er 578 verkeersdoden te betreuren, waarbij snelheid in veel gevallen een belangrijke oorzaak was. Stomphorst: “Daarom roepen wij provincies, als wegbeheerder, de verantwoordelijkheid te pakken om zowel infrastructuur als handhaving (van snelheid) te verbeteren op deze wegen. Op N-wegen zijn er geen uitwijkmogelijkheden als een tegenligger op de verkeerde weghelft komt. Levensgevaarlijk. Beter als op dat soort wegen de snelheid omlaag gaat naar 60 kilometer per uur.”
Pakkans
VVN zegt het volgende: “Naast een optimaal veilige weginrichting blijft snelheidshandhaving een belangrijk middel om snelheden te reduceren. Handhaving op zowel snelheid als alcoholgebruik is de laatste jaren onder druk komen te staan waardoor de subjectieve pakkans is afgenomen. Zeker op de provinciale wegen wordt minder gecontroleerd.”
Stomhorst: “Maar liefst 95% van alle verkeersongevallen ontstaan als gevolg van menselijk falen. Over het algemeen wordt ervan uitgegaan dat bijna een derde van de dodelijke ongevallen te maken heeft met een te hoge of een niet aan de omstandigheden aangepaste snelheid. Van het totaal aantal van 8,1 miljoen verkeersboetes in 2022 werden er maar liefst 6,5 miljoen opgelegd voor te hard rijden. De verantwoordelijkheid voor verkeersveiligheid ligt naast de provincie voor wegbeheerder, daarom ook bij alle weggebruikers. Dus bij ons allemaal.”
Kritiek op voorstel VVN
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ziet het voorstel van VVN als een lachertje en zet grote vraagtekens bij de haalbaarheid. In het bijzonder omdat het vervangen van een bordje van 80 naar 60 geen impact gaat hebben op de snelheid die door mensen gereden wordt. Alleen met goede handhaving is zo’n stap haalbaar en realistisch. Vooralsnog is de snelheidsverlaging naar 60 km/u op N-wegen dus vooral een droom van VVN. Of die droom werkelijkheid wordt of in diggelen valt, moet de toekomst uitwijzen.