Vanderhall krijgt Nederlandse dealer in Laren
Vanderhall Nederland vestigt zich in Laren
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het Amerikaanse merk Vanderhall krijgt een Nederlandse dealer in Laren. Vanaf deze zomer kun je er terecht voor het kopen van een van de modellen van Vanderhall uit voorraad.
Vanderhall Nederland
Vanderhall Nederland is nu de eerste en enige in Nederland waar Vanderhalls live te bewonderen en natuurlijk ook te koop zijn. Het initiatief komt van ondernemer Mark Wilbrink.
Sensatie van motorrijden
“Sportautoprestaties met de sensatie van motorrijden”, aldus Wilbrink. “Het is iets heel aparts”, vertelt hij over de voertuigen van Vanderhall. De aantrekkingskracht van de Vanderhall zit ‘m volgens Wilbrink in de sportieve rijbeleving. Een combinatie van snelheid, kracht. de extreem lage zitpositie, het gave motorgeluid en natuurlijk het zomerfrisse gevoel van wapperend haar in de wind.
25 stuks per jaar
Wilbrink mikt jaarlijks op ongeveer 25 verkopen. Kopers van een Vanderhall stallen hun speeltje doorgaans als derde auto in de garage. Een Vanderhall verwisselt voor een vanafprijs van zo’n 45.000 euro (inclusief btw en bpm) van eigenaar, maar bedragen lopen eenvoudig op tot dik 65.000 euro.
Voor erbij
Een aardig bedrag voor een tweezitter met open kap? “Deze autocycle is inderdaad niet echt bedoeld voor woon- en werkverkeer maar meer voor erbij – voor recreatief gebruik. Er zijn genoeg liefhebbers die iets echt aparts willen hebben, dus dan is hier ook heus belangstelling voor.”
Volledig elektrisch op komst
De showroom in Laren toont vanaf augustus diverse exemplaren en levert uit voorraad. Later komen hier nieuwe exemplaren bij, waaronder een volledig elektrisch aangedreven Vanderhall waarvan de introductie eind 2021 gepland staat. Met dit laatste is Vanderhall de eerste fabrikant met een honderd procent elektrisch voertuig in het Fun Electric Vehiclessegment (FEV).
Benzineversie
De benzineversie van de Vanderhall heeft een 1,5-liter viercilinder turbobenzinemotor met een vermogen variërend van 175 tot 197 pk onder de kap met voorwielaandrijving. Je hebt geen helmplicht en bent per maand ongeveer 10 euro kwijt aan wegenbelasting. De 0-100-sprint kost slechts 4,5 seconden en de topsnelheid bedraagt meer dan 225 km/u. Je hebt geen motorrijbewijs nodig indien je in het bezit bent van een autorijbewijs gehaald voor januari 2013. Wie vanaf 13 januari 2013 zijn B-rijbewijs haalt, mag niet meer in een driewieler rijden, maar heeft een A-rijbewijs nodig.