Wist je dat: twaalf Corvettes met middenmotor
Ambitieuze plannen, maar nooit gerealiseerd
AutoRAI.nl
Het is een publiek geheim dat de nieuwe Corvette C8 een middenmotor krijgt, maar het is niet de eerste keer dat Chevrolet met een middenmotor experimenteert. Sinds 1963 zijn er elf (!) conceptcars gepresenteerd met een soortgelijke configuratie. We zetten ze voor je op een rij.
1.CERV 1 en 2
De oorsprong van de Corvette met middenmotor ligt in de CERV 1 (Chevrolet Engineering Research Vehicle) uit 1960. Een testauto waarmee ingenieurs van General Motors diverse ondersteltechnieken en aandrijflijnen konden uitproberen. De kleine raceauto had een V8-motorblok met 257 kW (350 pk) die gekoppeld was aan een handgeschakelde vierversnellingsbak. In 1963 presenteerde Chevrolet de CERV 2 die er uitzag als de Le Mans-raceauto’s uit die tijd. Onder de aerodynamische carrosserie lag een V8-motorblok met ongeveer 500 pk die later werd vervangen door een krachtigere motor. De CERV 2 acceleerde onder de 3 seconden van 0 naar 100 km/u.
[chapter]
2. XP-819
Het design van de XP-819 borduurt leek sterk op de Stingray die een jaar eerder werd geïntroduceerd, maar niets is minder waar. De carrosserie, het onderstel en de aandrijflijn waren splinternieuw. Naar verluidt komt de XP-819 uit een discussie tussen diverse ingenieurs. Na alle malaise met de Chevrolet Corvair (ooit de ‘gevaarlijkste auto ter wereld’) zei ingenieur Frank Winchell stellig dat een auto met aluminium middenmotor en grotere achterwielen een beter rijgedrag had.
Binnen twee maanden was de xP-819 af, maar de theorie bleek niet te kloppen. Het aluminium V8-motorblok lag achter de achterwielen (net als bij de Volkswagen Kever) waardoor de auto op hoge snelheid oncontroleerbaar werd. De XP-819 crashte al snel en werd als oud vuil achtergelaten in een oude spuitcabine. Uiteindelijk kocht een verzamelaar de resten op en gaf de unieke conceptcar een tweede leven.
[chapter]
3.Mid Engine Design Proposal
Het idee voor de Corvette met middenmotor begint te leven en Zora Arkus Duntov – de man achter de Corvette- was een groot voorstander van het plan. In 1966 presenteerde de ontwerpafdeling van General Motors een designstudie voor een Corvette met middenmotor. De auto was zeer gestroomlijnd en een periscoop diende als achteruitkijkspiegel. Uiteindelijk evolueerde de designstudie tot Astro 1 die een jaar later debuteerde.
[chapter]
4. Astro 1
De op een rog geïnspireerde styling van de Corvette Stingray (Engels voor rog) werd tot ver in de jaren zestig toegepast op diverse conceptcars. Na de XP-819 en de Mid Engine Design Proposal leek de Astro 1 uit 1967 ook sterk op de strakke, lage Stingray. De Astro 1 was bedoeld als een aerodynamische designstudie en onder de lage achterzijde lag een V6-motorblok achter de Chevrolet Corvair. De auto had een ophanging met dubbele draagarmen, schijfremmen rondom en een futuristisch interieur. Dit was de Corvette van de toekomst in 1967.
[chapter]
5. Astro II XP-880
De Corvette behaalde veel succes op het circuit, maar de concurrentie begon zichzelf in hoog tempo te ontwikkelen. Ferrari, Ford en Chaparral werkten allemaal aan raceauto’s met een middenmotor (voor de achterwielen). Chevrolet kon uiteraard niet achterblijven en presenteerde in 1968 de Astro II XP-880. De auto was nog steeds herkenbaar als Corvette, maar werd nu gepositioneerd als een exotische supercar. Ondanks dat het model volledig functionerend was ging hij niet in productie. Helaas, want wat ons betreft is het echt een schoonheid.
[chapter]
6. XP-882
In 1969 herhaalde Chevrolet het kunstje opnieuw. De XP-822 conceptcar leek sterk op de recent geïntroduceerde Corvette C3 en zag er volledig productieklaar uit. De ingenieurs worstelden echter nog steeds met de aandrijflijn die veel te zwaar was. Ondanks lovende reacties ging de Corvette met middenmotor wederom niet in productie.
[chapter]
7. XP-897 GT
Dit is misschien wel een van de bijzonderste prototypes die Chevrolet heeft uitgebracht. De XP-897 GT is namelijk gebaseerd op het chassis van de Porsche 914 en herbergt een rotatiemotor met 132 kW (180 pk) achter de voorstoelen. Net als bij zijn voorganger was het publiek ervan overtuigd dat dit de nieuwe Corvette zou worden. Maar de geschiedenis herhaalde zich opnieuw en na zijn debuut in 1972 verdween de auto van het toneel.
Het concept met de rotatiemotor was geflopt en Chevrolet wilde het prototype vernietigen, maar ontwerpers smeekten om de auto te behouden. Uiteindelijk werd de auto gekocht door liefhebber die de auto restaureerde en van een Mazda-rotatiemotor voorzag. De auto duikt regelmatig op bij evenementen en staat gewoon op kenteken.
[chapter]
8. XP-895
In 1972 wordt er nog een conceptcar met rotatiemotor gepresenteerd! De XP-895 werd aangedreven door twee samengevoegde rotatiemotoren die 309 kW (420 pk) produceerden. De auto werd later voorzien van een aluminium V8-motorblok en in 1973 op de New York Autoshow getoond. De algemeen directeur van Chevrolet – John DeLorean- onderzoekt de mogelijkheden om de sportauto in productie te nemen, maar de XP-895 blijkt te duur te zijn. Uiteindelijk richt diezelfde DeLorean het automerk DeLorean op dat wereldberoemd werd met zijn futuristische DMC-12. De auto die een glansrol kreeg in de succesvolle ‘Back to the Future’-trilogie.
[chapter]
9. PPG Corvette GTP
Deze raceauto uit 1982 draagt de naam Corvette, maar daar houdt elke overeenkomst met het merk op. De Corvette GTP is gebaseerd op een chassis van de raceautofabrikant Lola en voorzien van een 3,4-liter V6-motorblok met turbo dat meer dan 735 kW (1.000 pk) produceerde. De auto is zeer succesvol in de Amerikaanse raceklasse IMSA en de in gestroomlijnde neus zijn al designelementen van de Corvette C5 te zien die in 1997 op de markt verscheen.
[chapter]
10. Indy Concept
In 1985 toonde Chevrolet de Indy Concept die met zijn gestroomlijnde uiterlijk sterk hintte naar de Corvette C5. Opnieuw was Zuntov – de stamvader van de Corvette- verantwoordelijk voor het project en onder zijn supervisie kreeg de Indy Concept een middenmotor met vermoedelijk 440 kW (600 pk). De auto was zijn tijd ver vooruit en was uitgerust met een achteruitrijcamera, actieve wielophanging, vierwielaandrijving, vierwielbesturing, ABS en tractiecontrole. De Indy Concept was puur bedoeld als showauto om de innovatieve technologieën van Chevrolet te tonen.
[chapter]
11. CERV 3
De Indy Concept evolueert uiteindelijk in 1990 tot de CERV 3. Kosten nog moeite werden gespaard om de CERV 3 te ontwikkelen en van alle prototypes was de CERV 3 het meest geschikt voor serieproductie. De CERV 3 had een aluminium kooiconstructie met daaromheen een carrosserie van carbonfiber en kevlar. Onder het langgerekte achtersteven lag een 5,7-liter V8-motor die was getuned door Lotus en 478 kW (650 pk) produceerde. Verder had de auto vierwielaandrijving, acht remschijven en twee computergestuurde transmissies (een automatische en een handgeschakelde). De topsnelheid was maar liefst 362 km/u.
[chapter]
12. Corvette C8
En nu? Ondanks dat elf prototypes het productiestadium niet gehaald hebben presenteert Chevrolet opnieuw een Corvette met middenmotor. Er wordt al jaren aan het prototype gewerkt en in juli 2019 maken we eindelijk kennis met de productieversie. Tenminste, productieversie… gezien de geschiedenis van dit bijzondere model is afwachten of de auto daadwerkelijk in productie gaat. Zal het na 59 jaar dan eindelijk lukken?








