Review – Wat heeft de Suzuki Swace te bieden in 2023?
Is ie echt zo zuinig?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Suzuki Swace kreeg voor 2023 een interessante update, waarbij vooral de techniek het meest heeft geprofiteerd. Reden genoeg om te rijden met deze vernieuwde Suzuki Swace. Want op welke fronten ga jij als koper merken waaraan Suzuki heeft gesleuteld? Hier het antwoord!
Suzuki Swace, een hybride stationwagon
De Suzuki Swace deelt zijn techniek met de Toyota Corolla Touring Sports, maar vaart wat betreft uitrusting en prijspropositie een geheel eigen koers. In het voordeel van Suzuki overigens, want het merk heeft maar een doel: zoveel mogelijk particulieren en zakelijk rijders overtuigen van de kwaliteiten van deze hybride stationwagon. Je krijgt in feite dezelfde auto, maar voor een lager bedrag. Dat moet toch best goed in de oren klinken?
Aangepaste hybride aandrijflijn
Voordat we in de prijzen duiken kijken we eerst even naar de updates voor 2023. Want wat is er ten opzichte van het vorige model nu precies aangepast? Onder de motorkap schuilt een compleet nieuwe generatie hybride aandrijflijn, bestaande uit een 1,8-liter viercilinder met een vermogen van 72 kW (98 pk) en 142 Nm aan koppel. Deze benzinemotor wordt aangevuld door een elektromotor van 70 kW en 185 Nm trekkracht. De elektromotor is daarmee aanzienlijk sterke dan voorheen.
Meer power, dus sneller
Het systeemvermogen van de 1.8 hybride aandrijflijn komt nu uit op 140 pk (103 kW). Dat is een vermogenstoename van 18 pk. Dat hogere vermogen resulteert ook in een snellere acceleratie. De sprint van 0 naar 100 km/u kost nu nog maar 9,4 seconden, een winst van 1,5 seconden. De topsnelheid komt uit op 180 km/u.
Suzuki Swace Hybrid 2023: zuiniger dan een diesel! – AutoRAI TV
Betere respons op gaspedaal
Je merkt vooral dat de elektrokracht sterk is toegenomen bij deze Suzuki. De aandrijflijn reageert soepeler op het gaspedaal en biedt vooral vanuit onderin veel meer push. Dat maakt het rijden in deze familie-estate een stuk comfortabeler. Je merkt ook dat de Suzuki slimmer omspringt met het terugwinnen van energie. De auto remt bijvoorbeeld zelfstandig sterker af op de elektromotor als er een voorligger remt. Erg slim en het werkt oprecht heel erg goed.
Hoe zuinig!?
Suzuki noemt ook dat de Swace wat zuiniger is dan voorheen. Dat kunnen we beamen. Zelden hebben we zonder al te veel moeite zo eenvoudig een gemiddeld brandstofverbruik van dik 1 op 23,5 kunnen realiseren. Dat is oprecht zuinig te noemen. Wie heeft er met deze cijfers nog een diesel nodig, vraag je je misschien af. De Suzuki Swace is in ieder geval erg zuinig. Op een volle brandstoftank leg je eenvoudig dik 800 kilometer af als je een beetje je best doet.
Gewijzigd uitrustingsniveau
Voor 2023 krijgt de Suzuki Swace ook een gewijzigd uitrustingsniveau. Het gaat wel om slechts kleine verschillen. We bespeuren nieuwe chromen inzetstukken bij de achterbumper, gewijzigde achterlichten (nu met doorlopend led-patroon) en een iets andere interieurstof die ook prettig aanvoelt.
Suzuki Multi Media System
Het infotainmentsysteem ging op de schop. Elke Swace beschikt over het Suzuki Multi Media System met 8-inch touchscreen. Opnieuw ontbreekt geïntegreerde navigatie. Suzuki gelooft heilig in toepassing van draadloze Apple CarPlay en Android Auto waarmee de gebruiker gebruik kan maken van Google Maps of Waze. Dat is volgens Suzuki altijd up-to-date, dus waarom moeite doen voor een geïntegreerd navigatiesysteem? Valt wat voor te zeggen. Het infotainmentsysteem werkt in ieder geval heel eenvoudig. Zoveel kun je ook niet instellen. Het is vooral een fool-proofsysteem met prima graphics.
Veel ruimte!
Wat valt nog meer op? Dat de Suzuki Swace een ware pakezel is. Er is veel bagageruimte. Met de rugleuning van de achterbank in de normale positie is er al 596 liter voorhanden. Met neergeklapte achterbankleuning is dat zelfs 1.606 liter. Het neerklappen van de rugleuning is heel eenvoudig dankzij twee hendels in de bagageruimte. Even trekken en huppakee: de rugleuning gaat vlak. Suzuki zou er een prijs voor moeten krijgen.
Prijzen Suzuki Swace
Over prijzen gesproken, laten we daar eens induiken. Nu wordt het interessant, want welke versie van de Suzuki Swace moet je nu precies nemen? Weet dat er slechts twee versies op de prijslijst staan. Dat maakt kiezen natuurlijk al heel eenvoudig. Je betaalt minimaal 35.795 euro voor de Select, inclusief zes jaar of 150.000 kilometer garantie. De Select heeft standaard al erg goed werkende stuur- en stoelverwarming, alsook adaptieve cruise control, een rijstrookassistent, een botspreventiesysteem en verkeersbordenherkenning. Al die systemen zijn gebundeld in het Suzuki Safety System.
Suzuki Swace Style
Ga je voor de Suzuki Swace Style (37.795 euro), dan krijg je ook nog een draadloze telefoonlader, smart entry en start system en Suzuki Safety System Pro. Wat houdt die toevoeging ‘Pro’ precies in? Simpel: je krijgt ook nog systemen als dodehoekbewaking, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter en Safe Exit Assist. Het topmodel van de Swace 1.8 Hybrid kost dus net geen 38 mille. Een scherpe prijs, aangezien een Corolla Touring Sports Active minimaal 36.695 euro kost en je dan nog moet beginnen met het aanvinken van opties.
Fijne eigenschappen
Suzuki heeft uitstekend gekeken naar de prijsstelling van de Swace. Want die klopt. Kiezen voor het topmodel hoeft niet wat ons betreft, want ook in de basis is deze Japanner al een zeer sportieve, zuinige en comfortabele stationwagon met fijne hybride aandrijflijn. Het onderstel heeft een prettige afstelling, maar voor sommigen wellicht iets te zacht. Voor comfortabel cruisen is het perfect. Het is vooral een no-nonsense auto gericht op mensen die veel voor weinig willen.
Rijhulpsystemen soms iets te enthousiast
Wat valt nog meer op? De bemoeienis van rijhulpsystemen is soms iets te enthousiast. Neem de rijstrookassistent. Op sommige wegen is het bij een tegenligger noodzakelijk om even ruimte te maken zodat de tegemoetkomende auto mooi kan passeren. Als het systeem op die momenten tegenstuurt in de richting van de tegenligger, dan is dat niet prettig. Op de snelweg werkt zo’n systeem uitstekend, maar niet op alle wegen. Gelukkig zijn alle systemen eenvoudig uit te schakelen zodat je de auto helemaal naar eigen smaak kunt aanpassen. Bijzonder fijn is de mogelijkheid om te kiezen tussen adaptieve cruise control, normale cruise control en een snelheidsbegrenzer, precies zoals het hoort. Well done Suzuki.
Conclusie Suzuki Swace 2023 review
De korte samenvatting? De Suzuki Swace koop je met het volle verstand. Hij is ruim, comfortabel, vanaf de basisversie al rijk uitgerust en vooral heel erg zuinig. Dat laatste wordt een steeds grotere sport om dat gemiddelde brandstofverbruik te drukken. Volgende keer mikken we op gemiddeld 1 op 25. We weten zeker dat het mogelijk is.