Leer sleutelen aan een Porsche 356 A met dit trainingchassis
Uniek lesmateriaal uit 1959 gaat onder de hamer bij RM Sotheby's
Hoe vaak kom je dit nu tegen? Dit volledige functionerende chassis van een Porsche 356 A behoorde ooit toe aan de beroemde Amerikaanse Porsche-dealer Max Hoffman. Het is in topstaat en RM Sotheby’s veilt het tijdens de Porsche 70th Anniversary Auction op 27 oktober in Atlanta.
Technieken leren
Het volledig functionerende chassis diende als lesmateriaal voor Porsche-monteurs om verschillende technieken te leren. In de jaren vijftig was een Porsche een bijzondere verschijning, zeker in Amerika. Technische documentatie was er niet altijd en daarom besloot de Amerikaanse importeur Max Hoffman om de carrosserie van een Porsche 356 A te slopen.
Een assymetrisch onderstel
De kale 356 A reisde heel Amerika door om monteurs te laten proeven van de Duitse techniek. Bijzonder aan de auto is het feit dat hij asymmetrisch is. Links en rechts zitten er bijvoorbeeld verschillende onderdelen in de ophanging. Zo leerde monteurs sleutelen aan oude en nieuwe Porsches. Na zijn carrière als sleutelleermiddel eindigde het trainingschassis in een kippenschuur in Boston.
Een moeilijk proces
Gelukkig zijn er altijd liefhebbers die dit soort bijzondere auto’s najagen. De Amerikaanse Porsche-verzamelaar Bill Jones zocht sinds 1959 naar dit trainingschassis en in 1976 kon hij het eindelijk aanschaffen. Een restauratie van 11 jaar volgde, waarbij hij alle details zo nauwkeurig mogelijk herstelde. Een moeilijk proces omdat veel onderdelen sterker en beter zijn dan bij een ‘normale’ 356 A.
Veel iconische modellen
Dit chassis is niet het enige werk van Max Hoffman. De Oostenrijker was persoonlijk verantwoordelijk voor veel iconische auto’s. Hij adviseerde Europese autofabrikanten over modellen voor de Amerikaanse markt. De Porsche 356 Speedster, Mercedes-Benz 300SL en BMW 507 zijn de meest beroemde voorbeelden.
Geveild zonder reserve
Nu is het aan RM Sotheby’s om een nieuwe eigenaar te vinden voor dit unieke lesmateriaal. Het veilinghuis schat dat de waarde van de ‘auto’ tussen de 86.000 en 130.000 euro opbrengt zonder reserve. Naast de 356 A zijn er meer Porsches die onder de hamer gaan. Opvallend is dat de 911’en nog steeds nauwelijks lijken te dalen in waarde. Voor een 911 GT2 RS uit 2011 hoopt RM Sotheby’s bijvoorbeeld 700.000 euro te vangen.
Kleiner en voordeliger exemplaar
Benieuwd naar de veiling? Hier kun je wegdromen bij de auto’s die onder de hamer gaan. Misschien zoek je liever een wat kleiner en voordeliger exemplaar. Dan kun je altijd nog uitwijken naar dit Porsche Boxster miniatuur.