Rijdt de politie straks rond in deze elektrische auto’s?
Dit zijn de beste EV-opties voor de politie
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De politie is een zoektocht gestart naar elektrische auto’s die op termijn de huidige Mercedes-Benz B-Klasse, Volkswagen Touran en Audi A6 Avant moeten vervangen. Het aanbod EV’s is reuze, maar niet elke auto is geschikt. Rijdt de politie straks rond in deze elektrische auto’s?
Elektrische auto politie
“Een deel van de aanbesteding basis politievoertuigen wordt elektrisch”, zegt Irene Meulenkamp, producten- en dienstenmanager Voer- & vaartuigen. “In een aantal eenheden is al getest met elektrische auto’s. De politie kiest voor elektrisch rijden om de uitstoot van broeikasgassen te beperken. Het deel dat nog een verbrandingsmotor heeft, zal benzine of mild-hybride worden. Om het risico op leveringsproblemen te beperken, kiezen we voor de personenvoertuigen om twee merken te contracteren. Voor elektrische personenbusjes is de markt nog niet ver genoeg ontwikkeld, dus dat worden wel diesels. We houden wel de optie open voor elektrische busjes.”
Aanbestedingstraject elektrische auto’s politie
Het aanbestedingstraject voor de (ook elektrische) basis politievoertuigen ziet er als volgt uit.
- Aankondiging opdracht: 30 november 2022
- Sluiting inschrijvingstermijn: 24 maart 2023
- Beoordeling: schriftelijk en gebruikerstesten: april/mei 2023
- Gunningsbeslissing: mei 2023
- Bestellen, leveren en opbouwen Proof of Concept voertuigen: juni 2023 t/m april 2024
- Gebruikersperiode Proof of Concept voertuigen: mei t/m augustus 2024
- Start overeenkomsten: 1 januari 2025
Twee merken worden gekozen
De nieuwe voertuigen worden dus vanaf 1 januari 2025 opgenomen in het wagenpark. Eerst volgt een aanbestedingstraject en zal de politie op basis van de gunningscriteria een ranking maken van de aangeboden voertuigen. Momenteel heeft de politie al samenwerkingen lopen met Toyota, Volkswagen, Audi en Mercedes-Benz. Je zou dus stellen dat deze merken ook de grootste kanshebbers zijn, maar dit is geen vanzelfsprekendheid. Er zijn nog veel meer merken in de race. Je las het net al: de politie zal voor de personenvoertuigen twee merken contracteren om het risico op leveringsproblemen te beperken.
Zijn de keuzes al gemaakt?
Achter de schermen is de politie natuurlijk al druk bezig met het maken van keuzes, maar die worden niet openbaar gemaakt. Wie met gezond verstand naar de markt kijkt, kan ook wel bepalen welke EV’s een kans maken en welke direct afvallen.
Diverse eisen
Een elektrische auto moet volgens de politie voldoen aan diverse eisen. Ze moeten praktisch zijn, betaalbaar, ruim genoeg zijn om mensen te kunnen vervoeren op de achterbank, over een fatsoenlijke bagageruimte beschikken, snel genoeg zijn, een riante actieradius hebben, kunnen snelladen (3-fase een must) en een flinke afstand kunnen rijden op een volle lading stroom. Ohja, het oog wil ook wat. Het moet dus geen suffe EV zijn, want bij het zien van een politie-EV moet je ook denken dat je daarin best zou willen rijden. De politie zoekt namelijk altijd personeel.
Schade
Daarnaast moet je ook rekening houden met factoren die minder voor de hand liggen. Politie-auto’s rijden vaak schade. Door achtervolgingen bijvoorbeeld of door onverwachte situaties op de weg. Een fatsoenlijk servicenetwerk met goede beschikbaarheid van onderdelen is dus ontzettend belangrijk. Dan kom je automatisch al uit bij merken die de zaken goed voor elkaar hebben.
Blijft er nog wel wat over?
Wat blijft er met al die eisen dan nog over in het EV-landschap? In ieder geval EV’s die qua vorm overeenkomen met de huidige Mercedes-Benz B-Klasse en Volkswagen Touran. Want een gemakkelijke instap is een must. In dit artikel brengen we diverse EV’s onder de aandacht die wat ons betreft perfect geschikt zijn als politie-EV. We noemen per elektrische auto ook even de pluspunten.
Toyota bZ4X
+ Verhoogde rijhoogte
+ Degelijke range
+ Uitstekend servicenetwerk
+ Ruime wielbasis
+ Wendbaar rijgedrag
Tesla Model Y
+ Uitstekende actieradius
+ Topinfotainment
+ Ruimte achterin
+ Fantastisch Supercharger-netwerk door heel Nederland voor snelladen
+ Supersnel
+ Grote frunk!
Kia EV6
+ Riante wielbasis
+ Uitgebreide range aandrijflijnen
+ Goede infotainment
+ Snellaadmogelijkheid
+ Fatsoenlijke actieradius
+ Uitstekend servicenetwerk
+ Vehicle 2 Load
Hyundai IONIQ5
+ Riante wielbasis
+ Uitgebreide range aandrijflijnen
+ Goede infotainment
+ Snellaadmogelijkheid
+ Fatsoenlijke actieradius
+ Vehicle 2 Load
Skoda Enyaq iV
+ Riante wielbasis
+ Uitgebreide range aandrijflijnen
+ Goede infotainment
+ Snellaadmogelijkheid
+ Fatsoenlijke actieradius
+ Uitstekend servicenetwerk
+ Superpraktisch
Elektrische auto politie: EV’s uit onverwachte hoek?
Hierboven slechts een voorbeeld van vijf mogelijke kanshebbers van elektrische auto’s voor de politie. Uiteraard zijn er nog veel meer andere mogelijkheden. Denk maar aan een Hyundai Kona Electric, de Kia e-Niro. Of gaat de politie voor een Volkswagen ID.4? Misschien valt de keuze wel op een EV uit zeer onverwachte hoek. De EV moet in ieder geval betaalbaar zijn, robuust ogen en natuurlijk heel praktisch zijn.
En welke benzine- en mild-hybride auto’s dan?
Welke benzine- of mild-hybride auto’s gaat de politie dan vanaf 2025 in gebruik nemen? Dat kunnen werkelijk ontzettend veel auto’s zijn. Misschien wel weer een B-Klasse, of een BMW 2 Serie Active Tourer. Of kiest de politie voor een Toyota Corolla Cross? De tijd zal het leren.
De huidige politie-auto’s
Mercedes-Benz B-Klasse 220 D , 177 pk dieselmotor
- Acceleratie (0-100 km/u): 8,6 seconden
- Topsnelheid: 224 km/u
Mercedes-Benz Vito 116 CDI Tourer lang, automaat, 163 pk dieselmotor
- Acceleratie (0-100 km/u): 11,30 seconden
- Topsnelheid: 170 km/u
Audi, A6 Avant 3.0 TDI S-tronic Quattro, 286 pk dieselmotor
- Acceleratie (0-100 km/u): 5,6 seconden
- Topsnelheid: 250 km/u
Foto’s zijn door AutoRAI.nl zelf gerealiseerd.