(VIDEO) Polestar 3 review – Elektrische SUV met 610 km actieradius
Wordt deze SUV de definitieve doorbraak voor Polestar?
Vrijwel elk zichzelf respecterend automerk heeft inmiddels een SUV in de showroom staan. Polestar nog niet, maar die komt er wel aan, in de vorm van de Polestar 3. In Kopenhagen maken we voor het eerst kennis met het derde model van de Chinees-Zweedse automaker.
En dat is nummer drie
Bij Polestar zijn ze gek op minimalisme. Dat zie je meteen als je een Polestar ziet staan of als je erin kruipt. Maar ook de modelnamen zijn kort en bondig, strak en overzichtelijk. Het derde model van het merk heet simpelweg ‘3’. De automaker breidt zijn gamma de komende vier jaar uit tot in totaal zes modellen. Hoe ze heten hoeven we je niet uit te leggen.
Polestar 3
Het eerste nieuwe model dat op Nederlands asfalt zal verschijnen is de Polestar 3. Hij is per direct te bestellen en komt in het vierde kwartaal van 2023 op de markt. Het is het eerste model van het merk dat hoger op de poten staat. Hij deelt het platform met de EX90, de elektrische XC90-opvolger van Volvo. Dat is dan ook het enige wat de twee auto’s met elkaar gemeen hebben, want met de 3 wil Polestar eindelijk op zijn eigen benen staan. Voor de Polestar 1 en 2 mocht het merk namelijk gebruikmaken van de conceptschetsen van Volvo, maar de drie is geheel in eigen huis ontworpen.
Voorvleugel
De Polestar 3 is sportief en aerodynamisch vormgegeven. Hij heeft zelfs een voorvleugel. Niet zo eentje als op een Formule 1-auto, maar toch mag je spreken van een voorvleugel. Hij zit namelijk aan het begin van de motorkap en werkt als een vliegtuigvleugel. De lucht die er onderdoor stroomt versnelt, waardoor het sneller langs de auto glijdt en het minder turbulentie veroorzaakt.
SmartZone
Andere opvallende zaken aan de voorkant zijn de dual blade koplampen – die je op meer toekomstige Polestar-modellen gaat zien – en een SmartZone. In deze slimme zone voorop de Polestar 3 zitten alle sensoren voor de rijhulpsystemen, zoals camera’s en een radarsysteem. Later zal ook een LiDAR-systeem zijn intrede maken op de 3. LiDAR werkt hetzelfde als radar en is een technologie die de afstand tot een object of oppervlak bepaalt door middel van het gebruik van laserpulsen. Die weerkaatsen op objecten voor de auto, waardoor die een 3D-kaart kan creëren en begrijpt wat zich voor zich afspeelt.
Snelle SUV
Design en prestaties, dat vinden ze belangrijk bij Polestar. Het design moet iets met je doen. Het liefst positief, maar negatief mag ook. Als je maar geraakt wordt. Een opwindende rijerervaring is minstens zo belangrijk volgens Polestar-CEO Thomas Ingenlath. Twee elektromotoren, met een gecombineerd systeemvermogen van 489 pk en 840 Nm, moeten daar voor zorgen. Het meeste vermogen gaat naar de achterwielen, dus dat moet wel goedkomen, vermoeden we. De SUV schiet in slechts 5 seconden van 0 naar 100 km/u. Vind je dat nog niet snel genoeg, dan kun je het Performance Pack aanvinken. Dan schroeft Polestar het vermogen op naar 517 pk en duizelingwekkende 910 Nm. Een 0-100-sprint is dan in slechts 4,7 seconden geklaard. Meer dan prima prestaties, voor een 4,9 meter lange SUV. De topsnelheid bedraagt 210 km/u.
Actieradius
In de bodem ligt een accupakket met een capaciteit van 111 kWh. Netto blijft daar 107 kWh van over, waarmee je op papier 610 kilometer moet kunnen halen. Kies je het Performance Pack, dan gaat hier 50 kilometer vanaf. Laden kan thuis of bij een openbare laadpaal met 11 kW. Ga je langs een snellaadstation, dan kan de elektrische SUV een stevige 250 kW aan. Dat is 100 kW meer dan veel andere elektrische auto’s – zoals de Polestar 2 – aankunnen. Alleen Tesla, Porsche, Hyundai en Kia laden op dit niveau. Bij de juiste snellader zit het accupakket in 30 minuten weer op 80 procent.
Scandinavisch
Het strakke design gaat in het interieur verder. Ook hier krijg je te maken met Scandinavisch minimalisme. Duurzame materialen spelen een grote rol. Ze zijn daar bij Polestar zo trots op, dat ze op de stoelen zelfs de materiaalsoort, herkomst en CO2-uitstoot van de bekleding hebben geschreven.
Technologie is ook volop aanwezig. Standaard krijg je twee schermen: een digitaal instrumentarium en een 14,5-inch infotainmentscherm, waarop Android Automotive draait. Polestar was het eerste merk dat auto’s met dit Google-systeem op de markt bracht. Inmiddels volgen steeds meer merken. Logisch, want dankzij de grote hoeveelheid rekenkracht en beschikbare apps – zoals Google Maps, Google Assistant en Spotify – is het misschien wel het beste systeem dat er momenteel is.
Wat kost de Polestar 3?
De Polestar 3 is er vanaf 89.900 euro. Voor dat geld krijg je een versie die dik in de spullen zit. Zaken als luchtvering, een panoramadak, LED-verlichting binnen en buiten en een Bowers & Wilkons-audiosysteem met 25 luidsprekers zijn allemaal inbegrepen in deze prijs. Eigenlijk het enige waarvoor je moet bijbetalen is een elektrische trekhaak. Die wil je misschien best hebben, want de SUV mag tot 2.200 kilogram trekken. Niet slecht voor een EV. Voor het Performance Pack vraagt Polestar 6.600 euro. Naast extra vermogen krijg je voor dit bedrag ook een setje 22-inch wielen, een extra rijmodus en her en der gouden accenten in het interieur en gouden ventieldopjes.
Hoewel Polestar het nog niet wil bevestigen, kun je ervan uitgaan dat er later ook varianten met een lagere vanafprijs op de markt zullen komen, met minder vermogen en een compacter accupakket. Wil je alles van de Polestar 3 zien, bekijk dan onze eerste kennismaking met de auto hieronder.