Review – Nissan Townstar (2023) – Een nieuw elektrisch werkpaard
Nissan voegt een nieuw elektrisch werkpaard aan zijn line-up toe: de Townstar. Wij reden een week in de geruisloze bestelwagen. Moeten veel ondernemers in Nederland dat ook gaan doen? AutoRAI.nl zocht het uit.
Nissan Townstar
Nissan was een van de eerste grote autofabrikanten die een EV in massaproductie namen: de Nissan Leaf. De Japanners gebruikten de aandrijflijn van Leaf ook voor een bestelauto: de E-NV200. De Leaf is inmiddels flink verbeterd en nog steeds op de markt, maar van de E-NV200 heeft het merk inmiddels afscheid genomen. Nu is zijn opvolger hier: de Townstar.
Franse familie
Zijn verschijning komt je misschien bekend voor, als je naar de foto’s kijkt. De Townstar is namelijk in feite een omgebouwde Renault Kangoo E-Tech. Renault en Nissan werken namelijk nauw samen en wisselen onderdelen, techniek en zelfs hele modellen met elkaar uit. De Townstar is een voorbeeld van dat laatste.
Japanse neus
Nissan heeft een cosmetische aanpassing gemaakt om de Townstar zijn eigen identiteit te geven. De voorbumper, het chroomwerk en grille zijn afkomstig van Nissan. De grille, met een opvallend Japans patroon, vertoont zelfs gelijkenissen met die van de Ariya. Dit geeft de Townstar een unieke uitstraling, waardoor je hem niet snel zult verwarren met een Kangoo.
Sobere kwelgeest?
In het interieur stuiten we eveneens op vele vertrouwde Renault-elementen. Kijk maar eens naar de drie ronde draaiknoppen van de klimaatcontrole. We rijden de Tekna-uitvoering, die extra dik in zijn spullen zit. Het interieur doet niet onder voor dat van een normale consumentenauto. Het audiosysteem presteert uitstekend – of beter gezegd, het klinkt gewoon goed – en de afwerking van alle zaken op en rondom het dashboard is aangenaam voor het oog. De stoelen bieden voortreffelijk comfort. Zelfs na een drie uur durende rit hebben we geen rugklachten. Wat dat betreft liggen de tijden waarin bestelwagens als sobere kwelgeesten werden beschouwd, ver achter ons.
Techniek
De tijd waarin elektrische bedrijfswagens als onpraktische voertuigen werden beschouwd, die na 100 kilometer al aan de lader moeten, ligt ook ver achter ons. De Townstar, die in Nederland uitsluitend als volledig elektrische variant verkrijgbaar is, heeft op papier een bereik van 300 kilometer. In de praktijk halen we gemiddeld zo’n 240 kilometer op één enkele acculading. Een uitstekende prestatie, zeker gezien ons aanzienlijk afwijkende rijpatroon ten opzichte van een doorsnee ondernemer.
Gedurende onze testweek leggen we vrijwel uitsluitend lange afstanden af over de snelweg. Bezitters van dergelijke bedrijfsvoertuigen – denk aan loodgieters, timmerlieden, pakketbezorgers – blijven doorgaans binnen stads- en regiogrenzen. Zij rijden niet continu met 100 km/u, maar handhaven een beduidend lagere gemiddelde snelheid. In dat geval haal je die 300 kilometer makkelijk met de Townstar. Sterker nog, als je alleen in de stad rijdt, gokken we dat 350 kilometer of meer ook haalbaar is.
22 kW AC-laden
Onderweg toch wat behoefte aan extra elektriciteit? Bij een snellader kan hij een laadvermogen van 80 kW aan. Na een ruim half uur laden kun je alweer bijna volledig opgeladen je reis voortzetten. Toch raden we het je aan om de Townstar vooral thuis of bij je bedrijf op te laden. De Townstar ondersteunt AC-laden, ook wel bekend als thuisladen, met een vermogen van 22 kW. Dat is een prettige optie – standaard kan hij tot 11 kW aan – want zo kun je binnen enkele uren de auto volledig opladen. Ook een uurtje laden tijdens een vergadering, opdracht of lange lunchpauze voegt een aanzienlijke hoeveelheid kilometers aan het bereik toe. Wat is dan het voordeel tegenover écht snelladen? De kosten! Thuis of op het werk liggen de stroomkosten veel lager dan bij een snellader.
Praktisch
Met een elektromotor die 122 pk levert en een direct beschikbaar koppel van 245 Nm, bezit de Townstar voldoende kracht om je buurman bij het stoplicht snel achter zich te laten. Hoewel dit wellicht niet het belangrijkste aspect van een bedrijfswagen is, maakt dit vermogen het mogelijk dat de Townstar een gewicht tot 1.500 kg kan trekken. Niet slecht, voor een compacte elektrische bedrijfswagen.
De laadruimte van de Townstar is bereikbaar via een schuifdeur aan de zijkant en dubbele achterdeuren, die het in- en uitladen vergemakkelijken. Hij is leverbaar in twee lengtes (L1 en L2) en heeft een inhoud van 3,3 (L1) of 4,3 m3 (L2).De ruimte voor twee europallets, samen 788 kg laadvermogen en de aanwezige haken en ogen voor het vastzetten van vracht, maken de Townstar tot een praktische keuze. De laadruimt is zelfs compleet verlicht met led-lampjes.
Rijhulp
De Townstar is voorzien van enkele geavanceerde technologieën die daadwerkelijk meer waarde toevoegen. De optionele Around View Monitor biedt een uitgebreid zicht rondom de auto via camera’s, wat van onschatbare waarde is in krappe stedelijke omgevingen. Het ProPilot systeem draagt bij aan de veiligheid op de snelweg door de auto binnen de lijnen te houden en automatisch af te remmen en op te trekken indien nodig. Het systeem werkt zeer prettig en wil je niet – zoals bij veel andere auto’s vaak het geval is – direct uitzetten tijdens het rijden.
Wat kost de Nissan Townstar?
De Nissan Townstar EV is er vanaf 30.990 euro (ex. BTW). Elke lichte bedrijfsauto van Nissan heeft een garantie van 5 jaar of 160.000 km. Voor de Townstar geeft Nissan een garantie van 8 jaar op de batterijstatus tot 70 procent van een nieuwe. Meer weten over de Townstar? In de video hieronder praten we je helemaal bij.