Review – Fiat 600e (2024) – Degelijke EV met Italiaanse flair
De Fiat-familie wordt uitgebreid met een grote broer van de 500e: de Fiat 600e. Met dit nieuwe model slaan de Italianen opnieuw een brug tussen nostalgische charme en moderne EV-technologie. In het hart van Turijn krijgen we de kans om voor het eerst plaats te nemen achter het stuur van deze gloednieuwe Fiat EV.
Fiat 600e
Het komt niet meer vaak voor dat Fiat een geheel nieuw model lanceert. De laatste toevoeging aan hun assortiment was de Fiat 500e. Met een lengte van 4,17 meter valt de 600e aanzienlijk langer uit dan de geliefde stadsauto, maar hij is ongeveer tien centimeter korter dan zijn grotere broer, de 500X. Terwijl de 500X uitsluitend verkrijgbaar is met benzinemotoren, is de 600e, zoals de ‘e’ al aangeeft, vanaf het begin beschikbaar met een elektrische aandrijflijn. Een mild-hybride versie van de 600e staat gepland voor 2024.
Stellantis
De aandrijflijn komt uit de schappen van het Stellantis Concern, waartoe Fiat sinds enkele jaren behoort. Andere merken zoals Jeep, Opel, Peugeot, DS en Citroën maken ook deel uit van deze groep. Het is dan ook geen verrassing dat de 600e tal van componenten deelt met zijn Stellantis-broer, zoals de Jeep Avenger, Peugeot e-2008 en de Opel Mokka Electric.
Zet hem in Sport
Dankzij een 156 pk en 260 Nm sterke elektromotor komt de elektrische Fiat vlot van zijn plek. In 4,4 seconden tikt hij 50 km/u aan. In Turijn hebben we dan ook geen enkele moeite om het gehaaste Italiaanse verkeer bij te houden. Boven 50 km/u zakt het acceleratievermogen wat terug. Een 0-100-sprint duurt 9 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u.
Het volledige vermogen is alleen beschikbaar in de Sport-modus. In de Normal- en Eco-modi wordt de elektromotor door de software getemperd. Onze tip: houd hem altijd in de Sport-stand. Niet omdat je dan de straatstenen uit de weg kunt rijden, maar omdat het de rijervaring aanzienlijk comfortabeler maakt. In deze modus biedt het stuur net dat beetje extra feedback en kun je soepeler en efficiënter door het verkeer manoeuvreren zonder dat je overdreven op het gaspedaal moet drukken. In de andere rijmodi voelt de 600e door het geknepen vermogen wat terughoudender aan.
Typische Fiat
Het onderstel en de besturing is typisch Fiat. Het stuurwiel kun je op iedere snelheid met je pink ronddraaien en het onderstel is gemaakt voor slechte wegen. Lekker comfortabel dus. Ondanks die Sport-modus is de 600e dus niet gericht op sportief rijden. Daar kopen veel mensen tenslotte ook geen B-segment crossover voor. Veilig en comfortabel van A naar B rijden, daar draait het om bij de nieuwe Fiat.
Actieradius
In de bodem van de Fiat 600e ligt de bekende Stellantis-batterij met een capaciteit van 54-kWh. In de Fiat zorgt hij voor een bereik van 409 kilometer (WLTP). Als je de stad nooit uitkomt kun je er volgens Fiat zelfs 600 kilometer uitpeuteren. Laden kan tot maximaal 100 kW bij een snellader. Van 0-80% laden duurt een klein half uurtje.
Design: Retro Charme
Net als zijn kleinere broertje, de Fiat 500e, straalt de 600e retro charme uit met zijn karakteristieke ronde koplampen. De bovenste helft van de koplampen bestaat uit een halve led-ring, wat hem een herkenbare uitstraling geeft. Er zijn twee uitvoeringen beschikbaar: de basis RED en de rijker aangeklede La Prima, die pronkt met chromen accenten, extra getint glas achter en 18-inch wielen. Daarnaast heeft de La Prima een elektrische achterklep, stoelverwarming, een achteruitrijcamera en een massagefunctie.
Interieur: vintage inspiratie
Het interieur van de 600e ademt dezelfde vintage inspiratie als zijn kleinere broer, de 500e. Net zoals de klassieke Fiat 600 uit de jaren ’50 en ’60, tref je in de 600e een tweespaaks stuurwiel aan. Het dashboardontwerp ademt eveneens de sfeer van de oude 600, zij het met de hedendaagse technologie. Op het dashboard pronkt een langwerpig infotainmentsysteem dat draait op bekende Stellantis-software. Hoewel het niet het snelste systeem in zijn klasse is, kun je het het zeker niet traag noemen. Het is overzichtelijk en alle functies zijn intuïtief te vinden. Onder het scherm zijn fysieke knoppen geplaatst, wat het gemakkelijk maakt om zaken zoals de klimaatregeling snel en simpel aan te passen.
Bagageruimte: Praktisch en Ruim
Een van de voordelen van de Fiat 600e ten opzichte van zijn Stellantis-stalgenoten is de praktische grootte. Met een lengte die een dikke halve meter langer is dan de 500e, biedt hij redelijk wat ruimte. De bagageruimte is in orde met 360 liter, wat aanzienlijk meer is dan de Stellantis-concurrentie in dit segment, zoals de Mokka, DS3 en Jeep Avenger. Alleen de Peugeot e-2008 overtreft hem met 405 liter opbergruimte.
Conclusie
Voor de 600e combineert Fiat wederom retro-charme met moderne elektrische technologie. Met een solide actieradius, voldoende ruimte en karakteristieke Italiaanse flair, is de 600e een serieuze concurrent in het groeiende B-segment van elektrische auto’s. Hoewel het merk aanvankelijk wat achterliep op het gebied van elektrisch rijden, toont Fiat opnieuw aan volledig klaar te zijn voor de toekomst.
Prijs 600e RED
De Fiat 600e is verkrijgbaar vanaf 35.990 euro voor de Red-versie. Deze instapper is uitgevoerd in de toepasselijke kleur rood, inclusief de logo’s voor en achter, maar is ook leverbaar in het zwart of wit. Er zijn tevens rode accenten op het dashboard en rode designelementen in de stoelbekleding van gerecyclede stof te vinden. Ook de cover van de opbergruimte in de centrale console is rood.
De uitrusting omvat onder meer elektrisch bedienbare ramen, automatische airconditioning, een regensensor en een audiosysteem met zes luidsprekers. Het infotainmentsysteem omvat een 10,25-inch beeldscherm, TomTom-navigatie, Apple CarPlay en Android Auto. Hij is standaard voorzien van veiligheids- en assistentiesystemen en maakt autonoom rijden (level 2) mogelijk. Dat zijn onder meer Adaptive Cruise Control (ACC), Intelligent Speed Assist (verkeersbordherkenning) en Blind Spot Detection.
Prijs 600e La Prima
Zoals gezegd biedt de La Prima extra luxe en comfort. Hij is geprijsd vanaf 41.000 euro. Deze versie komt met stoelverwarming, een draadloze telefoonlader en een achteruitrijcamera. Daarnaast opent de achterklep elektrisch en vind je in de kofferbak een dubbele laadvloer.