Review – BMW X5 (2024) – Nog steeds de beste familie SUV?
Bij BMW is ‘groter’ vaak het toverwoord, maar bij de vernieuwde BMW X5 hebben de Duitsers zich weten in te houden. De grille heeft voor BMW-begrippen nog steeds een bescheiden formaat en de koplampen zijn zelfs kleiner dan bij het uitgaande model. In het interieur en onderhuids zijn de aanpassingen groter. AutoRAI.nl ging op pad met de vernieuwde SUV.
X1 tot en met X7
De BMW X5 was de allereerste SUV van BMW en markeerde het begin van een hele serie X-modellen. Tussen de X1 en de reusachtige X7 vind je nog vijf andere modellen en BMW heeft daarnaast ook nog de XM en de iX in het SUV-segment. De X5 blijft wereldwijd een van de bestverkochte BMW’s. Het merk heeft hem nu een make-over gegeven. Zowel onder de motorkap als aan de binnen- en buitenkant zijn er zaken gewijzigd.
Pijlvormige verlichting
De koplampen van de vernieuwde X5 zijn gek genoeg kleiner dan die van het vorige model. Ze vallen daardoor niet minder op. Ze hebben nu namelijk pijlvormige elementen die de dagrijverlichting vormen. Deze elementen dienen ook als knipperlichten en geven een pulserend effect wanneer je ze gebruikt. De grille is ook niet groter dan bij het vorige model. Optioneel kun je verlichting in de grille laten installeren, die naar beneden schijnt en de spijlen verlicht. BMW omschrijft het als ‘watervalverlichting’. Het M Sportpakket op onze testauto voegt een stoere uitstraling toe met een zwarte onderkant en strakke zwarte luchtinlaten.
X-vorm
Aan de achterkant hebben de ontwerpers vooral aandacht besteed aan de achterlichten. Ze vertonen gelijkenissen met de achterlichten van de nieuwe 5 Serie en hebben een donker rookglas, waardoor de verlichting eruit springt. De achterlichten creëren samen een X-vorm, wat een subtiele maar stijlvolle touch is. Deze achterbumper maakt ook deel uit van het M Sportpakket op onze testauto en is voorzien van vier grote uitlaatopeningen.
Interaction Bar
Het interieur van de X5 wordt gedomineerd door het langwerpige scherm dat tegenwoordig in alle moderne BMW’s te vinden is. Hierop draait het BMW Operating System 8.5, wat een indrukwekkend systeem is, maar met veel menu’s en functies kan het even wennen zijn. Knoppen voor de klimaatregeling zijn verdwenen en – zoals veel andere functies – nu in het scherm geïntegreerd. Een opvallend nieuw kenmerk is de verlichte Interaction Bar, een bijzonder vormgegeven strook onder het scherm, die we ook kennen van andere nieuwe BMW-modellen.
V8-power
Het M Sportpakket op de versie die wij testen is niet alleen voor de show. Onder de motorkap van de M60i-variant schuilt een krachtige 4,4-liter V8-motor met 530 pk en 720 Nm koppel, wat resulteert in een indrukwekkende 0-100 km/u sprinttijd van slechts 4,3 seconden. Niet snel genoeg? Kies dan de X5 M Competition, met 625 pk. Beide varianten zijn voortaan voorzien van mild-hybride technologie, met een 48-volt systeem. Of deze systeem de gulzigheid van de flinke V8-motor echt weet te temmen, hebben we niet kunnen ontdekken.
Hybride
Wil je écht zuinig rijden, zonder al te veel vermogen op te offeren? Kies dan de plug-in hybride-versie: de X5 xDrive50e. Het is dé versie die je in Nederland zult zien rijden. En terecht: met een vermogen van 490 pk kom je wat betreft vermogen niets tekort en bovendien kan hij tot 110 kilometer elektrisch rijden. Wat hem natuurlijk écht aantrekkelijk maakt, is zijn prijskaartje van net onder de 100.000 euro, in schril contrast met de startprijs van de M60i, die begint bij 167.000 euro. Toegegeven, de PHEV moet het stellen zonder V8-motor, maar daar krijg je de minstens zo prettige 3,0-liter zes-in-lijn voor terug.
Conclusie
Al met al is de vernieuwde BMW X5 een welkome evolutie van een iconische SUV. Met subtiele veranderingen aan het uiterlijk, een modern interieur en hybride-technologie blijft de X5 een sterke keuze in het SUV-segment. Wat zeggen we: misschien wel de beste keuze. In de video hieronder vertellen we je meer over de vernieuwde X5: