Reportage: ijsdansen met de Mitsubishi Outlander PHEV (video!)
Op een ijsmeer in het Noorse Gol
Het is niet het eerste waar je aan denkt bij een robuuste plug-in hybride als de Mitsubishi Outlander PHEV: rijden op een ijsmeer in Noorwegen. Dat is eerder weggelegd voor rally-achtige laagvliegers met spijkerbanden. Mitsubishi dacht daar anders over. En terecht.
Het Japanse merk wilde graag laten zien waar het vernieuwde Super-All Wheel Control toe in staat is. Een systeem dat we in Nederland vrij weinig zullen gebruiken, maar in landen als Noorwegen, waar de Outlander PHEV ongelooflijk populair is, natuurlijk wel. De overheid van het land der Vikingen stimuleert het (semi-) elektrisch rijden – nog altijd – zo flink, dat de Outlander PHEV zelfs de op één na bestverkochte auto is.
Omgeving verkennen
Enfin, om te ondervinden hoe zo’n zware plug-in hybride zich houdt onder de zwaarste omstandigheden (ijs en sneeuw!), vlogen we op Oslo om vervolgens 3,5 uur door het adembenemende Noorwegen naar boven te rijden naar het kleine bergdorpje Gol. Bij aankomst bij Oset Høyfjellshotell – spreek dat maar eens uit – was het inmiddels al laat in de middag. Verder dan een vrijwillig rondje omgeving verkennen kwamen we door de invallende duisternis niet.
Noorderlicht
Die avond volgde een onverwacht hoogtepunt. De kans op het Noorderlicht is in Gol niet heel groot; maar we hadden geluk. Het resultaat van onze fotograaf en cameraman Jurgen Jacob Lodder mag er zijn:
Het ijs op
Met het prachtige Noorderlicht van de avond ervoor nog in gedachten reden we vroeg in de ochtend in een colonne richting het ijsmeer. Na een korte rit door een bebost wit landschap draaiden de eerste auto’s zonder twijfel het ijs op. We volgden. Op het meer was een parcours uitgezet, met in het midden een uitvalsbasis. Een tipi, een toilet en een kampvuur; meer was het niet. Daar stopten we.
Van rijden naar glijden
Een korte uitleg verder dansten we al over het ijs. Drie korte trainingen met instructeur (donut draaien, pionnetjes-slalom en een klein circuit) en we waren klaar voor het echte werk; urenlang vrij ‘spelen’ op een ijsmeer met een ijslaag van 90 centimeter dik. Het verschil tussen Normal Mode en Super-All Wheel Control bleek al snel groot. In de eerste stand ging het al vrij snel van rijden naar glijden, maar de grip van het nieuwe systeem was gewoonweg indrukwekkend. S-AWC kan de banden los van elkaar laten remmen en dus perfect bijsturen en compenseren waar nodig.
Outlander PHEV S-Edition
Om te laten zien dat de ontwikkeling van de rijsystemen doorgaat, mochten we ook een ronde doen in de Mitsubishi Outlander PHEV S-Edition – een prototype met nog geavanceerdere allroad-systemen. De S-Edition heeft twee nieuwe modi: een sneeuwmodus voor optimale controle in winterse omstandigheden en een fellere sportmodus. De toegevoegde waarde van de sneeuwmodus is meteen duidelijk; het ijs lijkt verandert in asfalt.
Video
Als AutoRAI.nl zijnde moesten we het S-AWC natuurlijk wel écht op de proef stellen. We drukten het gas volledig in en lieten de camera draaien. Zie hier het resultaat: