Renault presenteert strategie voor komende 5 jaar
Sterke focus op technologie, service en schone energie
De ‘groenste energiemix van Europa in 2025’. Daarnaar streeft Renault en daarvoor zet het merk sterk in op elektrische aandrijving al dan niet gevoed door een batterij of stroom van een waterstofbrandstofcel.
Het is onderdeel van het strategisch plan Renaulution van Groupe Renault. Hierin staat wat het merk voor de komende vijf jaar en verder in petto heeft. Er is duidelijk een sterke focus op technologie, service en schone energie.
14 nieuwe modellen
Renault zal zijn leidende positie in de energietransitie behouden door middel van een elektrische en waterstofoplossing, resulterend in de groenste energiemix van Europa in 2025. Renault verdubbelt het aanbod geëlektrificeerde modellen. Tegen 2025 introduceert Renault 14 modellen (7 elektrische en 7 C/D-segmentvoertuigen) met de ambitie om tegen die tijd hiermee 45% van de omzet te realiseren.
Connected diensten
Wat technologie betreft maakt Renault gebruik van de ‘Software République’, een open ecosysteem gewijd aan software, data, cyberbeveiliging en micro-elektronica. Dankzij deze stap profiteert het complete Renault gamma van connected diensten.
Leider Europese EV-markt
Renault heeft sterke troeven in handen om zijn ambitie waar te maken. Renault is de leider op de Europese EV-markt met meer dan 10 jaar diepgaande ervaring in elektrische mobiliteit, diensten en meer dan 300.000 verkochte voertuigen.
My Link met Google
Renault vond ook E-TECH uit, een hybride technologie die meer dan 150 patenten omvat en voortbouwt op de elektrische en F1-ervaring van het merk. The Software Factory brengt meer dan 1.000 ingenieurs samen die gespecialiseerd zijn in software, data en clouddiensten. In 2022 introduceert Renault My Link, een nieuw infotainmentsysteem waarin Google is ingebouwd. Renault zal de eerste autofabrikant zijn die Google-diensten aanbiedt aan auto’s op de massamarkt.
Ombouw van bestaande diesels naar elektrisch
Een unieke industriële locatie is de Flins Re-Factory. Dit is Europa’s eerste fabriek waar auto’s kunnen worden refurbished, zoals dat nu al gebeurt met mobiele telefoons. De fabriek zal meer dan 100.000 gebruikte auto’s per jaar reviseren alsook bestelauto’s met een dieselmotor hergebruiken en ombouwen naar biogas en volledig elektrisch.
‘Nouvelle Vague’
“Bij Renault omarmen we de golven van disruptie en creëren we onze eigen ‘Nouvelle Vague’. Het doel is om moderniteit te brengen in de auto-industrie. We veranderen in een energiemerk, versterken ons leiderschap op het gebied van elektrische voertuigen met het Electro Pole-project en investeren in waterstof, met als doel de groenste mix van Europa te bereiken tegen 2025. Renault zal ook een technologiemerk zijn, door in-house innovatie en door de Software République, een open ecosysteem dat zich toelegt op de ontwikkeling van Europese expertise op sleutelgebieden zoals data of cyberbeveiliging. Dit geeft ons een concurrentievoordeel als servicemerk, met hightech connectiviteitsdiensten, zowel in als buiten de auto. Deze visie op moderniteit verankeren we in Frankrijk, omdat we als merk weten dat onze ziel en onze kracht hier liggen. De nieuwe R5 is de ‘Nouvelle Vague’: hij is sterk verbonden met zijn geschiedenis, en toch is hij de toekomst, die elektrische auto’s populair maakt.” Luca de Meo, CEO Groupe Renault.