Derde generatie Porsche Panamera: dit moet je weten
De feiten op een rij, inclusief prijzen
Porsche introduceert de derde generatie Panamera. De auto biedt volgens Porsche meer digitale functies, een vernieuwd design en betere rijeigenschappen, onder meer dankzij het nieuwe Porsche Active Ride veersysteem. De nieuwe Porsche Panamera is vanaf heden te bestellen bij de Nederlandse Porsche Centra, leveringen starten in maart 2024.
Luchtvering voor nieuwe Porsche Panamera
De nieuwe Porsche Panamera wordt geleverd met tweekamerluchtvering met tweekleppentechnologie gekoppeld aan het standaard Porsche Active Suspension Management (PASM). De toepassing van twee kleppen scheidt de rebound- en compressiefase in de demper. De handling van de auto kan nog verder worden aangescherpt met de optionele vierwielbesturing.
Porsche Active Ride
Voor de E-Hybrid-modellen van de nieuwe Porsche Panamera is het Porsche Active Ride veersysteem optioneel leverbaar. Dit systeem heeft nieuw ontwikkelde actieve schokdempers – ook met twee-kleppentechnologie – die alle zijn verbonden met een elektrisch bediende hydraulische pomp. Porsche Active Ride houdt de carrosserie van de Panamera horizontaal in bochten, bij het remmen en accelereren door de ophanging dynamisch te versterken aan de kant die het nodig heeft. Een gewichtsbesparend enkelkamer luchtveringssysteem ondersteunt deze technologie.
Schommel- en rolneigingen tegengaan
Als de juiste stand is geactiveerd, kan de ophanging schommel- en rolneigingen tegengaan om de versnellingskrachten die op de inzittenden werken te verminderen. In deze instelling leunt de nieuwe Panamera in de bochten, net als een motorfiets dat zou doen. Het systeem trekt de neus naar beneden bij accelereren en de achterkant bij vertragen en absorbeert hobbels vrijwel volledig bij een rustige rit. Bij stilstand zet het Porsche Active Ride veersysteem de auto hoger op de wielen voor een comfortabeler in- of uitstap.
Porsche Panamera Turbo E-Hybrid
Er zijn verschillende aandrijflijnen verkrijgbaar. Laten we beginnen met de Porsche Panamera Turbo E-Hybrid, direct beschikbaar bij de marktintroductie, is een herziene 4,0-liter V8 turbomotor. Gekoppeld aan de nieuw ontwikkelde elektromotor – die nu 140 kW (190 pk) – levert, zorgt dat voor een systeemvermogen van 500 kW (680 pk) en 930 Nm aan trekkracht. De Panamera Turbo E-Hybrid sprint in 3,2 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 315 km/u. De batterijcapaciteit is nu 25,9 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van maximaal 91 kilometer. Dankzij een nieuwe boordlader van 11 kW wordt de laadtijd bij geschikte laadpunten verkort tot 2 uur en 39 minuten.
Panamera en Panamera 4
Porsche heeft ook de prestaties van de 2,9-liter V6 turbomotor in de Panamera en Panamera 4 (ook direct beschikbaar bij de marktintroductie) geoptimaliseerd door de turbodruk, brandstofinjectiesnelheid en ontstekingstiming te verhogen. De motor levert nu 260 kW (353 pk) en 500 Nm aan koppel – een toename van 17 kW (23 pk) en 50 Nm ten opzichte van zijn voorganger. De acceleratie naar 100 km/u vergt bij de Panamera nu 5,1 seconden; de topsnelheid bedraagt 272 km/u. De vierwielaangedreven Panamera 4 bereikt in 4,8 seconden de 100 km/u en heeft een top van 270 km/u.
Aanpassingen
Aan de buitenkant behoudt de nieuwe Panamera de kenmerkende lijnen en proporties van de modelreeks. De Panamera Sport Turismo is verleden tijd. In het interieur is de versnellingshendel direct rechts van het stuur geplaatst. De schakelaar voor de rijprogramma’s Normal, Sport en Sport Plus en de belangrijkste bedieningsorganen zijn makkelijk toegankelijk. De bestuurder hoeft de ogen niet van de weg te halen om de rijprogramma’s en assistentiesystemen aan te passen. Een optioneel tweede scherm van 10,9 inch kan worden toegevoegd voor de passagier, met toegang tot voertuiggegevens, navigatie en zelfs het streamen van films.
Porsche Communication Management
Het Porsche Communication Management (PCM) biedt nieuwe manieren om met de auto te communiceren. Daardoor wordt de nieuwe Panamera een integraal onderdeel van de digitale wereld van de inzittenden. Om in te loggen met een persoonlijke Porsche ID hoeven gebruikers met hun smartphone alleen een QR-code te scannen die in het PCM wordt weergegeven. Voor een verbeterde bruikbaarheid maken Apple CarPlay en Android Auto een uitwisseling van smartphone- en voertuiggegevens mogelijk. Functies als airconditioning, stoelmassage en sfeerverlichting zijn rechtstreeks via Apple CarPlay of de Siri spraakassistent te bedienen.
32.000 pixels per koplamp
Porsche rust de Panamera standaard uit met matrix led-koplampen. Het hoge-resolutie matrix led-verlichtingssysteem – met meer dan 32.000 pixels per koplamp – is beschikbaar als optie en biedt volledig nieuwe verlichtingsfuncties, zoals specifieke rijstrookverlichting. De standaard actieve snelheidsassistent werkt nu samen met verkeersbordherkenning. Als het systeem is ingeschakeld, zal de Panamera niet automatisch sneller rijden dan de geldende snelheidslimiet. Porsche InnoDrive inclusief adaptieve cruise-control heeft actieve rijstrookbegeleiding en kruispuntassistentie. Een uitwijkhulp maakt nu ook deel uit van het scala aan functies. Ook nieuw is dat de bestuurder niet meer in de auto hoeft te zitten bij het automatisch parkeren. Met de nieuwe Remote ParkAssist-functie is het parkeerproces vanaf de smartphone te volgen.
Prijzen Porsche Panamera 2024
- Porsche Panamera 353 pk – 158.700 euro
- Porsche Panamera 4 353 pk – 168.900 euro
- Panamera Turbo E-Hybrid 680 pk – 200.900 euro