Porsche onthult gloednieuwe 911 Targa 4 en 911 Targa 4S
Zo kun je een 911 Targa 4 onderscheiden van een 911 Targa 4S
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Porsche breidt het aanbod van de nieuwe generatie 911 (992) uit met de stijlvolle Targa-uitvoering. Er is keuze uit de Porsche 911 Targa 4 en 911 Targa 4S, waarbij de 4S-variant geleverd wordt met handbak of PDK-automaat. De 911 Targa 4 heeft altijd een PDK-automaat.
Historisch verantwoord
De Targa is niet meer weg te denken in het aanbod van de 911. Het is dan ook een historisch verantwoord model, want de Targa maakte decennia terug ook al deel uit van het 911-gamma. Nieuwe Targa-modellen zijn allemaal geïnspireerd op de originele 911 Targa uit 1965. Kenmerken zijn de aluminiumkleurige rollbar, een elektrisch te openen targadak en een forse glazen achterruit. Het targadak is met een druk op de knop te openen in 19 seconden. Voor het sluiten van het dak geldt dezelfde tijd.
Porsche 911 Targa 4
Porsche rust de 911 Targa 4 – de ‘4’ staat voor vierwielaandrijving – uit met een 3,0-liter zes-in-lijn boxermotor met twee turbo’s, goed voor 385 pk (283 kW) bij 6.500 toeren per minuut en 450 Nm tussen 1.950 en 5.000 toeren per minuut. In combinatie met het optionele Sport Chrono-pakket sprint de 911 Targa 4 in 4,2 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid komt uit op 289 km/u.
Porsche 911 Targa 4S
Wil je meer power? Ga dan voor de 911 Targa 4S. Die heeft dezelfde boxermotor, maar dan met 450 pk (331 kW) en maximaal 530 Nm tussen 2.300 en 5.000 toeren per minuut. De 4S-uitvoering is stukken sneller, want de sprint van 0 naar 100 km/u is een kwestie van 3,6 seconden geduld hebben. De topsnelheid ligt met 304 km/u fors hoger.
Schakelen
Schakelen doe je met een achttraps PDK-automaat. Voor de 91 1 Targa 4S levert Porsche een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zevenbak. Die wordt standaard met het Sport Chrono-pakket geleverd.
Porsche InnoDrive en Smartlift
Compleet nieuw in een 911 is het zogeheten Porsche InnoDrive. Dit systeem omvat adaptieve cruise control, een primeur in de 911. Dankzij Smartlift is de neus van de 911 Targa iets te verhogen. Handig voor het nemen van drempels.
Veel is standaard
Volledig instelbare dempers (Porsche Active Suspension Management) maakt deel uit van de basisuitrusting van de 911 Targa-modellen. Er is keuze uit Normal of Sport. Ook Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) is standaard. Dit systeem bestaat uit een elektronisch sperdifferentieel dat het koppel volledig variabel kan verdelen over de achterwielen.
Wielen
Porsche levert de 911 Targa 4 standaard op 235/40 19-inch banden voor en 295/35 20-inch banden achter. De 4S heeft voor standaard 20-inch (245/35) en achter 21-inch lichtmetaal (305/30). De bagageruimte meet 132 liter, voldoende voor twee weekendtassen.
Herkenning
Hoe kun je een 911 Targa 4 onderscheiden van een 911 Targa 4S? Simpel! Kijk bijvoorbeeld naar de uitlaten. De 911 Targa 4 heeft twee trapeziumvormige uitlaten, daar waar de 911 Targa 4S twee ovalen uitlaateindstukken heeft.
Vanafprijs
De nieuwe 911 Targa modellen staan vanaf augustus 2020 bij de Nederlandse Porsche Centra. De consumentenadviesprijzen beginnen bij 168.200 euro voor de 911 Targa 4 met PDK. De 911 Targa 4S met handbak kost minimaal 182.700 euro en de 911 Targa 4S met PDK heeft een consumentenadviesprijs van 186.000 euro.