Porsche 911 S/T: de lichtste 911 uit de 992-range
Gelimiteerd op 1.963 exemplaren
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Porsche introduceert de 911 S/T. Het is de lichtste 911 uit de 992-range en bovendien een auto om de 60ste verjaardag van de Porsche 911 te vieren. De oplage is beperkt op 1.963 exemplaren, een verwijzing naar het jaar waarin de 911 verscheen. Daarnaast heeft de Porsche 911 S/T een wel heel prettige aandrijflijn.
GT3 RS-motor met handbak
Het is voor het eerst dat de 386 kW (525 pk) sterke motor uit de 911 GT3 RS wordt gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak en een nieuw ontwikkelde lichtgewicht koppeling. Deze 4,0-liter boxermotor uit de 911 GT3 RS is al een attractie op zich dankzij het hoogtoerige karakter. Volgens Porsche komen in de 911 S/T de sterke punten van de 911 GT3 met Touring Package en de 911 GT3 RS samen.
Gewicht Porsche 911 S/T
Door de lichtgewicht constructie weegt de Porsche 911 S/T slechts 1.380 kilogram (DIN, 1.455 kilogram EU onbeladen). Daarmee is het de lichtste 911 uit de 992-reeks. De voorklep, het dak, de voorste wielkasten en de portieren met opvallende luchtinlaten zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP: Carbon Fiber Reinforced Plastics). Dat geldt ook voor de veiligheidskooi, de stabilisator van de achteras en het ‘shear panel’, het verstevigingselement van de achteras.
“De S/T is de enige 911 van de huidige generatie zonder achterwielbesturing.”
Achterwielbesturing ontbreekt
Ook magnesium velgen, keramische remmen (PCCB), een lithium-ion startbatterij en lichtgewicht glas zijn standaard. Samen met minder geluidsisolatie, het ontbreken van achterwielbesturing en gewichtsbesparing in de aandrijflijn is de 911 S/T nog eens 40 kilogram lichter dan de 911 GT3 met handgeschakelde versnellingsbak. Speciaal voor de 911 S/T heeft Porsche een nieuwe lichtgewicht koppeling ontwikkeld. Samen met het enkelmassa-vliegwiel vermindert dit het gewicht van de roterende massa met 10,5 kilogram, waardoor de reacties van de atmosferische boxermotor nog directer zijn en het toerental buitengewoon snel opbouwt.
De prestaties
De zesversnellingsbak heeft kortere overbrengingen dan die van de 911 GT3. Mede daardoor accelereert de 911 S/T in slechts 3,7 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid bedraagt 300 km/u. De S/T is de enige 911 van de huidige generatie zonder achterwielbesturing. Vóór heeft hij een ophanging met dubbele wishbones.
Gurney
Ook de aerodynamische eigenschappen van de 911 S/T zijn vooral ontwikkeld voor straatgebruik. Daarbij valt de ‘Gurney-flap’ op de uitschuifbare achterspoiler direct op. De 911 S/T heeft magnesium velgen met een centrale wielmoer. Voor hebben de velgen een diameter van 20-inch en op de achteras zijn 21-inch exemplaren gemonteerd. Vóór heeft deze Porsche 225/35 ZR 20-banden. Achter is dat rubber in de maat 315/30 ZR 21.
Interieur Porsche 911 S/T
Ook het interieur is zeer sportief. Zo zijn CFRP kuipstoelen standaard. De viervoudig elektrisch verstelbare Sportstoel Plus is zonder meerprijs leverbaar. De in groen uitgevoerde instrumenten (inclusief de klok van het Sport Chrono Pakket) zijn een knipoog naar het instrumentarium van de vroege 911-modellen.
Heritage Design Pakket
Het optionele Heritage Design Pakket brengt de racesfeer van de 911 S uit de late jaren ’60 en begin jaren ’70 terug. De daarbij inbegrepen nieuwe exterieurkleur Shoreblue Metallic en de wieltint Ceramica zijn exclusief ontworpen voor deze extra elegante uitvoering. De portieren zijn uit te voeren met een startnummer van 0-99 en er is ook een decoratieve folieafwerking beschikbaar. Het klassieke Porsche-logo van de originele 911 op de voorklep, de wielmoeren, het stuur en de hoofdsteunen onderstreept het historische karakter van de auto nog eens extra. Het centrale deel van de stoelen is met stof in Classic Cognac pinstripe-design bekleed. De zijdelen van de zittingen en de leuningen zijn bekleed in two-tone semi-aniline-leder (Black/Classic Cognac). De hemelbekleding van geperforeerd Dinamica is net als andere afwerkingsdetails afkomstig van Porsche Exclusive Manufaktur. Het Porsche-logo en de 911 S/T-aanduiding op de achterzijde zijn uitgevoerd in (klassieke) goudkleur.
Hoe laat is het?
Speciaal voor kopers van een 911 S/T is de Chronograph 1-911 S/T beschikbaar. Dit horloge heeft een titanium kast, die volledig in lijn is met het unieke, puristische karakter van de 911 S/T. Om gewichtsbesparende redenen is de kast namelijk gestraald en niet voorzien van een coating. Het Porsche Design WERK 01.240 uurwerk met COSC-certificering en flyback-functie vormt het hart van dit exclusieve chronograafhorloge. De zichtbare rotor ervan is uitgevoerd in het design van de magnesium velgen van de 911 S/T.
De Nederlandse marktintroductie van de Porsche 911 S/T staat gepland voor oktober. Een 911 GT3 RS kost ongeveer 350.000 euro en een 911 GT3 is er vanaf zo’n 276.000 euro. Deze limited edition is wat duurder. De Nederlandse prijs komt uit op 411.200 euro, inclusief Porsche Design Chronograph (11.950 euro).
Historie Porsche S/T
De aanduiding S/T grijpt terug op de 911 S van de eerste generatie 911. De raceversie ervan, die vanaf 1969 leverbaar was, stond intern te boek als 911 ST. Door modificaties aan het onderstel, de wielen, de motor en de carrosserie presteerde dit model op het gebied van acceleratie, remvermogen, tractie en bochtenstabiliteit nog beter. Grote spoilers en andere aerodynamische hulpmiddelen ontbraken echter. De nieuwe 911 S/T vertaalt dit concept door naar de huidige modelgeneratie.