Peugeot toont futuristische interieur van nieuwe e-3008
In september trekt Peugeot het doek van de gloednieuwe e-3008. De binnenkant mogen we nu al bewonderen. Dit is de nieuwe generatie i-Cockpit.
10 miljoen exemplaren
Al meer dan 10 jaar voorziet Peugeot verschillende modellen met de zogeheten i-Cockpit. Er rijden al bijna 10 miljoen auto’s rond met het opvallende interieur. Nu tilt het Franse merk de i-Cockpit naar een nog hoger niveau met een geheel nieuwe versie die de rijervaring transformeert: de nieuwe panoramic i-Cockpit.
Panoramisch scherm
Peugeot heeft twee belangrijke elementen van de i-Cockpit, het head-up display en het grote centrale touchscreen, samengebracht in een gebogen panoramisch scherm van 21-inch. Het scherm strekt zich uit van de linkerkant van het dashboard tot aan de middenconsole en lijkt te zweven boven het dashboard. Het is bevestigd met een onzichtbare voet, waardoor het een zwevend effect heeft. Het 21-inch panoramische scherm is ergonomisch gepositioneerd. Het is licht gebogen naar de bestuurder toe, maar blijft volgens het merk goed toegankelijk voor de bijrijder.
Twee schermen
Het instrumentenpaneel aan de linkerkant van het panoramische scherm toont belangrijke rij-informatie, zoals snelheid, vermogensmeter, rijhulpsystemen en energiestromen. Boven het stuur geeft het alle informatie weer die te maken heeft met het rijden.
Aan de rechterkant van het panoramische scherm bevindt zich een touchscreen met een centrale positie in het dashboard. Dit touchscreen is toegankelijk voor zowel de bestuurder als de passagier. Via het touchscreen kunnen verschillende functies worden bediend, zoals navigatie, climate control en connectieve systemen.
Stuur
We bespeuren ook een compleet nieuw stuurwiel in de e-3008. Hij heeft nog steeds een compact formaat, maar het ontwerp is moderner. Het opnieuw ontworpen centrale kussen is kleiner en staat optisch los van de spaken voor een zwevend effect dat vergelijkbaar is met het panoramische scherm op het dashboard. De bedieningselementen op het nieuwe compacte stuur bieden nu haptische feedback. Ze detecteren automatisch de vinger van de bestuurder, maar reageren pas wanneer ze worden ingedrukt.